سفر مقام امنیتی سوریه به مسقط و قاهره، آمادگی مصر برای معرفی سرکنسول در سوریه

به گزارش مجله پیکوشو، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه اخیرا در چارچوب آنالیز نقش عمان در کوشش برای دستیابی به حل و فصل سیاسی بحران سوریه، راهی مسقط شد. مرد امنیتی سوریه نیز در سفر به قاهره با السیسی دیدار کرد.

سفر مقام امنیتی سوریه به مسقط و قاهره، آمادگی مصر برای معرفی سرکنسول در سوریه

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الاخبارT سرلشکر علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به منظور آنالیز نقش عمان در کوشش های جدی عربی برای دستیابی به حل و فصل سیاسی بحران سوریه، اخیرا به مسقط رفت.

این در حالی است که ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز ماه پیش راهی عمان شده و با یوسف بن علوی همتای عمانی خود دیدار کرد.

این نخستین سفر یک مسئول سوری به یک کشور عربی خلیج فارس از زمان شروع بحران در سوریه به شمار می آمد.

این سفر در حالی صورت گرفت که مسقط روابط دیپلماتیک و سیاسی خود با دمشق را قطع نکرد.

الاخبار به جزئیات بیشتر این سفر هیچ اشاره ای نکرد.

سفر بی سر و صدای مملوک به قاهره

از سوی دیگر ، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در ده روز پایانی ماه گذشته میلادی بدون سرو صدا راهی قاهره شده و با تعدادی از مسئولان بلندپایه ارتش و سرویس اطلاعات و امنیت مصر دیدار کرد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه الاخبار سرلشکر علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در ده روز پایانی ماه گذشته میلادی بدون سرو صدا راهی قاهره شده و مورد استقبال عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نهاده شد.

مملوک همچنین با مسئولان بلندپایه ارتش و سرویس اطلاعات و امنیت مصر دیدار کرد.

سفر موفقیت آمیز مملوک به قاهره

منابع مطلع این سفر را بسیار موفقیت آمیز برشمرده و خاطرنشان کردند که دو طرف از نتایج آن رضایت داشتند.

الاخبار به نقل از منابع مطلع خاطرنشان کرد که مملوک با میزبانان مصری در خصوص همکاری امنیتی بین دو کشور برای مبارزه با تروریسم و چشم انداز راه چاره سیاسی بحران سوریه بحث و گفتگو کرد.

راه چاره های پیشنهادی برای بحران سوریه، طرح استفان دمستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه به اضافه کوشش برای برگزاری سومین نشست مسکو از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدارها طرح و آنالیز شد.

در این گفت وگوها تاکید شد، با توجه به اینکه سوریه عمق راهبردی برای امنیت ملی مصر به شمار می آید، مصر باید در قبال سوریه نقش بیشتری ایفا نماید.

مسئولان مصری نیز تاکید کردند که قاهره راه چاره سیاسی را تنها راه چاره بحران سوریه می داند و معتقد است که هر دو کشور با یک دشمن مشترک یا همان اخوان المسلمین (و ترکیه) روبه رو هستند و این دشمن برای مصر بیش از سوریه خطرناک است.

قدرت مصر و سوریه برگرفته از نیروهای ارتش است

همچنین مسئولان مصری به میهمان سوری خود اطلاع دادند که قاهره ایمان دارد که نظام حاکم در مصر و سوریه مبتنی بر نیروی ارتش است و ارتش پایگاه اصلی حکومت آنان به شمار می آید.

به گفته مسئولان مصری، قاهره نمی خواهد شاهد تکرار تجربه عراق و لیبی در سوریه باشد و تا زمانی که ارتش منسجم باشد، دولت سوریه نیز پابرجا است و هرگونه فروپاشی ارتش سوریه به معنی ورود به مرحله تقسیم منطقه است از همین رو مقابله با طرح تقسیم از سوریه شروع می گردد.

آمادگی مصر برای معرفی سرکنسول در سوریه

روزنامه الاخبار یادآور شد که در جریان سفر مملوک به قاهره همچنین توافق شد که روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سرگرفته شده و به زودی تبادل سفیران نیز انجام گردد.

این در حالی است که بعضی منابع مطلع عرب خاطرنشان کردند که قاهره آماده است احمد حلمی دیپلمات سابق در کادر سفارت خود در بیروت را به عنوان سرکنسول مصر در سوریه معرفی کند.

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 495

به "سفر مقام امنیتی سوریه به مسقط و قاهره، آمادگی مصر برای معرفی سرکنسول در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر مقام امنیتی سوریه به مسقط و قاهره، آمادگی مصر برای معرفی سرکنسول در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید