سرانجام رسمی پیمان منع موشک های هسته ای آمریکا و روسیه

به گزارش مجله پیکوشو، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) که سال 1987 میان آمریکا و روسیه امضاء شده بود، رسمأ خاتمه یافت. ناتو و اتحادیه اروپا نگران پیامدهای آن هستند. وزیرخارجه آلمان درباره شروع یک مسابقه تسلیحاتی جدید هشدار داده است.

سرانجام رسمی پیمان منع موشک های هسته ای آمریکا و روسیه

به گزارش دویچه وله، آدینه یازده مرداد (دوم اوت) تاریخ پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) که یکی از مهمترین معاهدات خلع سلاح هسته ای در دنیا بود به خاتمه رسید. این پیمان توافقی بود که سال 1987 آمریکا و روسیه آن را امضاء نموده بودند. حال این دو کشور می توانند بدون محدودیت، موشک های هسته ای میان برد بسازند.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت خارجه روسیه از خاتمه پیمان منع فراوری موشک های هسته ای میان برد که میان روسیه و آمریکا بسته شده بود اطلاع داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترس پیشتر گفته بود: با انقضای تاریخ این پیمان، دنیا یک مکانیسم ارزشمند برای جلوگیری از جنگ هسته ای را از دست می دهد.

هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان درباره به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی جدید در دنیا هشدار داد. او ضمن تأکید بر اهمیت توافق بر سر پیمانی که ساخت سلاح های هسته ای را منع کند، گفت: چالش هایی که ما اکنون با خاتمه قرارداد با آن روبرو هستیم، محدود به اروپا نیست.

آمریکا شش ماه پیش، اول فوریه گفت از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج می گردد. یک روز بعد از آن رئیس جمهوری روسیه هم دستور لغو این پیمان را صادر کرد. این پیمان شامل سامانه های موشکی کوتاه برد و میان برد با کلاهک اتمی می شد و موشک هایی با برد بین500 تا 5500 کیلومتر را دربرمی گرفت.

ایالات متحده آمریکا و روسیه یکدیگر را به نقض مفاد این پیمان متهم نموده بودند. واشنگتن تأکید داشت مسکو با سیستم موشکی جدید میان برد 9M729 خود که ناتو آن را SSC-8 می خواند، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را نقض نموده است. روسیه با رد این اتهام، تأکید داشت که برد این سیستم موشکی کمتر از 500 کیلومتر است.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) به ویژه برای کشورهای اروپایی، ضمانت امنیتی مهمی بود. حال بسیاری از سیاستمداران اروپایی نگران به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی جدید میان ایالات متحده و روسیه هستند.

وزیر خارجه آلمان از مسکو و واشنگتن خواست تا راهکاری برای نجات این پیمان پیدا نمایند واز حالا بیش از پیش برای حفظ پیمان محدود کردن سلاح های هسته ای استراتژیک که تاریخ آن سال 2021 میلادی به خاتمه می رسد، کوشش نمایند.

هایکو ماس همزمان هشدار داد: حتی قدرت های هسته ای دیگر مانند چین نیز باید برای کنترل تسلیحات، مسئولیت خود را بپذیرند. آنها حال نسبت به دوران جنگ سرد وزن بیشتری در دنیا دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 316

به "سرانجام رسمی پیمان منع موشک های هسته ای آمریکا و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام رسمی پیمان منع موشک های هسته ای آمریکا و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید