مرز مشترک فرصتِ معرفی هنرمندان ایران به حامیان مالی جهان است

به گزارش مجله پیکوشو، به گزارش خبرنگاران، نشست خبری نمایشگاه مرز مشترک امروز 20 آبان ماه با حضور مجید عباسی فراهانی کیوریتور نمایشگاه و مهرنوش برادران مسئول گالری پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

مرز مشترک فرصتِ معرفی هنرمندان ایران به حامیان مالی جهان است

عباسی فراهانی که برگزارنماینده نمایشگاه نقاشی، عکس، چیدمان و ویدیوآرت با عنوان مرز مشترک در گالری پردیس سینمایی ملت است، گفت: مرز مشترک نمایشگاهی است که با ارایه 40 تا 45 اثر از هنرمندان ایرانی و ترکیه ای از 25 آبان ماه در گالری پردیس ملت برپا خواهد شد تا اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه را به بازدیدنمایندگان یادآور گردد.

وی با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه پروژه ای مربوط به 2 سال و نیم پیش بوده که به دلیل اتفاقاتی که در ترکیه روی داد به 25 آبان سال جاری موکول شد، اظهار کرد: در این نمایشگاه نگاهمان به مرز جغرافیایی نبوده است بلکه به مرزهای فرهنگی توجه داشته ایم. ما فکر کردیم ترکیه دارای یک بخش اروپایی است و هنرمندان خوبی در عرصه تجسمی دارند که با سبک های مدرن اروپا کار می نمایند بنابراین با برگزاری نمایشگاه، می توانیم هنرمندان را به حامیان مالی جهان معرفی کنیم.

برگزارنماینده نمایشگاه مرز مشترک توضیح داد: ما با برپایی این نمایشگاه سعی داریم راهی را برای ارتباط میان هنرمندان باز کنیم.

وی این نمایشگاه را پلی دانست که می تواند آغاز ارتباط میان هنرمندان باشد و تاکید نمود: هنرمندان ترکیه علاقه مند به شناخت هنرمندان ایرانی هستند و هنرمند ایرانی دوست دارد بداند که آنسوی مرزها چه خبر است به همین دلیل هم نخستین نمایشگاه را با همراهی کشور ترکیه برگزار می کنیم.

همچنین مهرنوش برادران در بخش دیگر این نشست خبری گفت: 40 تا 45 اثر از 21 هنرمند در این نمایشگاه عرضه خواهد شد که این آثار در بخش های عکس، نقاشی، چیدمان و ویدیوآرت هستند که از لحاظ مفهومی از درجه بالای هنری برخوردارند.

وی یکی از مهم ترین دغدغه هایش را حضور هنرمندان جوان در این رویداد هنری معرفی کرد و در ادامه بیان نمود: با این نمایشگاه کارهای مشترک بزرگی می توانیم انجام دهیم. این نمایشگاه به لحاظ معرفی اشتراکات هنری و جابجایی آثار، احتیاج به حمایت دارد.

مسئول گالری پردیس ملت همچنین با بیان اینکه حس مشترک میان هنرمندان ایران و ترکیه، انتخاب هنرمندان برای ارایه آثار در نمایشگاه مرز مشترک را بسیار حساس کرد، اظهار کرد: 10 هنرمند شرکت نماینده در نمایشگاه ترک و 11 هنرمند ایرانی هستند که رزومه ای در حوزه هنرهای تجسمی دارند.

در بخش دوم این نشست خبری که به پرسش های خبرنگاران اختصاص داشت، فراهانی یادآور شد: این پروژه با کشورهای هم مرز تعریف شده است البته منظور کشورهایی است که با ایران اشتراکات فرهنگی دارند. دور دوم این نمایشگاه با همکاری هنرمندان پاکستان خواهد بود که در بهمن ماه با موضوع شاهنامه برگزار می گردد. کشور بعدی که با عنوان مرز مشترک نمایشگاهی خواهیم داشت، آذربایجان است.

وی با انتقاد به حمایت نشدن هنرهای تجسمی از سوی بخش خصوصی و دولتی به فروش آثار نمایشگاه مرز مشترک اشاره نمود که امکانی برای گردش مالی و بحث اقتصادی هنرهای تجسمی به شمار می رود.

برگزارنماینده نمایشگاه مرز مشترک درباره حمایت ها از برپایی این رویداد هنری، توضیح داد: ما سعی کردیم اصول برگزاری مجموعه اتفاقات فرهنگی را رعایت کنیم و به همین دلیل هم سفارتخانه ها را در جریان گذاستیم اما سفیر ترکیه با تغییر کابینه دولت هنوز انتخاب نشده است و به همین دلیل ما امکان ارتباط گیری با سفارت خانه ترکیه را از دست دادیم. با وجود اینکه حتی برخی نامه ها را شخصا به سفارت بردم، قادر به برقراری ارتباط برای این رویداد هنری نشدم.

وی اضافه کرد: در ادامه با موسسه ای به نام یونس امره که کارهای فرهنگی ترکیه را در تهران انجام می دهد، مکاتبه شد اما باز به دلیل محدودیت زمان فرصتی برای کار مشترک بوجود نیامد. در این بین دنیژان اوزر به عنوان طرف مقابل به صورت شخصی کارهای این نمایشگاه را دنبال کرد.

فراهانی درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه مرز مشترک در شرایط کنونی ایران تشریح کرد: در موقعیت سیاسی کشورمان ارتباطات اینچنینی می تواند وجه مثبت نمایشگاه را که ارتباطات فرهنگی است، افزایش دهد چراکه هنر هیچگاه مرز نداشته و تحریم نشده است.

نمایشگاه مرز مشترک با ارایه آثار هنرمندانی چون مصطفی آلبایراک، مرتضی بصراوی، زینب بینگل، کیانا تجمل، دمیت تسپینار، تانسل تورک دوگان، حامد جابرها، ساغر دئیری، وحید دانایی فر، باریش سریباش، مجید عباسی فراهانی، حسین عدالتخواه، نوید عظیمی سجادی، لیلا عمادی، کیانا غیایی، کتایون کرمی، فضیلت کندریچی، گول ییلدیز، ویکدان نالبور، حسام نورانی، شادی نویایی، اوبن ییلماز از 25 آبان ماه در پردیس سینمایی ملت افتتاح می گردد و تا 9 آذرماه ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 151

به "مرز مشترک فرصتِ معرفی هنرمندان ایران به حامیان مالی جهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرز مشترک فرصتِ معرفی هنرمندان ایران به حامیان مالی جهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید