افزایش سطح زیر کشت علت اصلی رشد فراوری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است

به گزارش مجله پیکوشو، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اندازه برداشت گیاهان دارویی در مراتع استان سال جاری نسبت به پارسال به 2 برابر افزایش یافته است.

افزایش سطح زیر کشت علت اصلی رشد فراوری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از یاسوج،گودرز باقری فرد معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال 30 تن شیرابه گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه در مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است در حالی که پارسال 15 تن شیرابه گیاهان دارویی در استان برداشت شده بود.

او با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مراتع کهگیلویه و بویراحمد امسال 500 و پارسال 300 هکتار بوده بیان نمود: افزایش سطح زیر کشت مهمترین علت رشد مقدار فراوری گیاهان دارویی در استان بوده است.

باقری فرد با بیان به اینکه شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می گردد اضافه نمود: قیمت هر کیلوگرم شیرابه گیاهان دارویی استان 500 هزار تومان است.

او تاکید نمود: برای افزایش عایدی بهره برداران بومی احتیاج است تا یک سرمایه گذار با حمایت دولت واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان ایجاد کند که در صورت تحقق این امر زمینه 10برابر شدن ثروت آفرینی از راه فروش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می گردد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه نمود: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای مالی کردن مراتع برای جوامع محلی تا سرانجام امسال در6 هزار هکتار از مراتع استان انجام می گردد.

او توضیح داد: این مقدار گیاه دارویی در منطقه ها مختلف استان اعم از تنگ سرخ بویراحمد، کوه خامین باشت، تنگ سرخ و کاکان، کوه سیاه و کوه سفید لنده، دمه سادات و شبلیز دنا انجام خواهد شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:تا به امروز توسعه گیاهان دارویی با روش بذرپاشی و کپه کاری در سطح بیش از 29 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع استان اجرا شده است.

او تاکید نمود:گیاهان دارویی پس از حداقل پنج سال قابل برداشت است.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد 450 گونه آن دارویی است.

این استان دارای 552 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی است.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1935

به "افزایش سطح زیر کشت علت اصلی رشد فراوری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سطح زیر کشت علت اصلی رشد فراوری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید