افزایش قیمت موبایل چقدر واقعیت دارد؟

به گزارش پیکوشو، در این خصوص برخی فعالان بازار، افزایش قیمت ها در این حوزه را به کاهش واردات و کاهش عرضه در این بازارها مرتبط می دانند، با این حال بررسی ها نشان می دهد درسال گذشته از 1.5 میلیارد دستگاه گوشی تلفن همراهی که درجهان به فروش رفته، یک درصد آن را (نزدیک به 15 میلیون دستگاه) ایرانی ها وارد کرده اند.

افزایش قیمت موبایل چقدر واقعیت دارد؟

رشد 30 تا 60 درصدی قیمت برخی محصولات سامسونگ

سامسونگ ازجمله برندهای پرطرفدار و پرفروش گوشی های تلفن همراه در کشورمان است. در هفت ماهه نخست سال 1398 سامسونگ با سهم 51درصدی از واردات و 52درصدی از مصرف در جایگاه اول گوشی های تلفن همراه مصرفی در ایران قرار داشته و پس از این برند، نوکیا به ترتیب با 23 و 20.6 و هوآوی با 8.3 و 9.2 درصد در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند.

طبق بررسی های اجرا شده در دوره 39 روزه از 28 اسفند سال گذشته تا 7 اردیبهشت سال جاری قیمت Samsung Galaxy M20 با افزایش 66 درصدی از حدود دومیلیون و 250 هزار تومان به بیش از 3.7 میلیون تومان رسیده است. محصول دیگر Samsung Galaxy M30s است که قیمت آن با افزایش 55 درصدی در دوره مذکور، از 2.9 میلیون تومان به حدود 4.5 میلیون تومان رسیده است.

سومین محصول این برند که قیمت آن افزایش قابل توجهی در 39روز اخیر داشته، Samsung Galaxy A30s است که قیمت آن با رشد 31 درصدی از 3.3 میلیون تومان در 28اسفند سال گذشته به 4.3میلیون تومان در 7اردیبهشت رسیده است. همچنین در بین محصولات این گروه، چهار محصول دیگر نیز که جزئیات قیمت آنها در جدول ذکرشده، به ترتیب قیمت آنها رشد 22 (دو محصول)، 18 و 10درصدی داشته اند.

نکته قابل توجه اینکه در گروه سامسونگ طی این مدت قیمت محصولات پرفروش بازار رشد عجیب وغریب بین 31 تا 40درصدی داشته و رشد قیمتی محصولات با قیمت بالاتر از 10میلیون تومان، بین 10 تا 15درصد است. همچنین طبق آمارهای ذکرشده در جدول قیمت گوشی های موبایل، میانگین افزایش قیمت محصولات سامسونگ طی 39روز اخیر 32درصد بوده است که در نوع خود رشد شگفت انگیزی است.

افزایش 29 درصدی قیمت های هوآوی

گفته شد که از لحاظ تعداد واردات و مصرف سامسونگ گوی رقابت را از سایر برندها ربوده و در جایگاه اول فروش و واردات گوشی همراه در ایران واقع شده است. اما طبق آمارهایی که فروشگاه آنلاین دیجی کالا منتشر کرده، در نیمه اول سال گذشته به لحاظ حجم فروش ریالی، هوآوی پرفروش ترین برند گوشی موبایل در دیجی کالا بوده و از سامسونگ در حجم فروش سبقت گرفته است.

مقایسه قیمت های 7محصول از برند هوآوی در دوره 39 روزه نشان می دهد در این گروه بیشترین افزایش قیمت مربوط به دومحصول Huawei Y6 2019 وHuawei Y9 Prime 2019 با 50درصد رشد است. بر این اساس قیمت محصول اولی از 1.8میلیون تومان در 28اسفند به 2.7میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده و محصول دومی نیز طی این مدت از 2.8میلیون تومان به 4.2میلیون تومان در روز گذشته رسیده است.

در گروه هوآوی پس از دومحصول مذکور، قیمت Honor 8A نیز طی این مدت افزایش 48درصدی داشته است.

رشد 22 تا 33 درصدی قیمت های شیائومی

سومین برندی که در این گزارش به بررسی تغییرات قیمت های آن پرداخته ایم، محصولات شرکت شیائومی است. گرچه آماری از سهم این برند در بازار ایران در دست نیست، اما شیائومی هفتمین برند پرفروش دیجی کالا در نیمه اول سال گذشته بوده و بین برندهای موبایلی، سهم 4درصدی از کل ارزش فروش ریالی این فروشگاه را به خود اختصاص داده است.

مقایسه قیمت هفت محصول از این گروه نشان می دهد قیمت گوشی تلفن همراهXiaomi Redmi 8A این شرکت طی مدت 39 روز اخیر با افزایش 60 درصدی از دو میلیون تومان در 28 اسفند به 3.2 میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است. پس از این محصول، دومحصول دیگر یعنی Xiaomi Redmi 8 و Xiaomi Mi A3 به ترتیب با افزایش 33 و 23 درصدی، بیشترین افزایش قیمت را دربین هفت محصول بررسی شده، داشته اند.

رشد 15درصدی قیمت های اپل

گوشی های موبایل اپل گرچه به لحاظ تعداد فروش، سهم قابل ملاحظه ای در مقایسه با سایر برندهای گوشی تلفن همراه ندارند، اما محصولات این برند به رغم اینکه به لحاظ قیمتی جزو گران ترین برندهای موبایلی هستند، با این حال جایگاه ویژه ای در میان گوشی بازهای حرفه ای دارند.

مقایسه تغییرات قیمت ها طی 39 روز اخیر در گروه اپل نشان می دهد در بین هفت محصول بررسی شده در این گزارش، قیمت Apple iPhone 11 با افزایش 22 درصدی از 16 میلیون تومان به 19.5 میلیون تومان رسیده است. پس از آن، دو محصول Apple iPhone XS و Apple iPhone 8 به ترتیب با 19 و 15درصد بیشترین افزایش قیمت را طی 39 روز اخیر داشته اند.

همچنین قیمت چهار محصول دیگر این برند نیز به ترتیب 11 و 12 درصد و دومحصول نیز 10 درصد افزایش یافته است. به طور میانگین میزان افزایش قیمت ها در هفت محصول این برند 14 درصد طی 39 روز بوده است.

افزایش 11 درصدی قیمت های نوکیا

گروه نوکیا از برندهای پرطرفدار در ایران البته در بخش گوشی های فاقد سیستم عامل یا فیچرفون هستند. در این گروه به لحاظ محدویت دسترسی به قیمت های قبل از عید، فقط قیمت پنج محصول بررسی شده که نتایج آن نشان می دهد قیمت Nokia 7 Plus با افزایش 26 درصدی در 39 روز اخیر از 2.7 میلیون تومان به 3.4میلیون تومان رسیده است. پس از این محصول، قیمت Nokia 6 نیز با افزایش 15 درصدی از 2.3میلیون تومان در اواخر اسفند 98 به 2.3 میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است. سه محصول دیگر این برند نیز به ترتیب رشد 6 و 5درصدی داشته اند. درمجموع طی 39 روز اخیر رشد قیمت ها در پنج محصول این برند 11 درصد بوده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 2 تیر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1016

به "افزایش قیمت موبایل چقدر واقعیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت موبایل چقدر واقعیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید