(تصاویر) اولین جلسه محاکمه حسن یاوری

به گزارش مجله پیکوشو، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن یاوری و مرتبطین وی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار گردید. نماینده دادستان، ضمن قرائت کیفرخواست، اتهامات حسن و حامد یاوری فرزند علی اکبر را مشارکت در اخلال کلان در نظام تولیدی کشور به وسیله فروش مواد اولیه تولیدی کارخانجات (پتروشیمی) اخذ شده به وسیله شرکت های فاقد فعالیت تولیدی یا شرکت های صوری و کاغذی از بورس کالا برخلاف مقررات به مقدار 246 میلیون کیلوگرم و فروش 97 درصد آن در بازار آزاد و کسب منفعت حداقل هزار میلیارد تومان و سردستگی شبکه مجرمانه جهت اخلال درنظام تولیدی اظهار داشت.

(تصاویر) اولین جلسه محاکمه حسن یاوری

نماینده دادستان گفت: سید علی مهرجو فرزند سید باقر، مجید رستگار فرزند محمدرضا، مهدی رستگار رامشه فرزند محمدرضا، مهدی ریماز، میثم صالحی اسفندارانی فرزند علی و امیر حسین چگینی فرزند رضا، متهم هستند به مشارکت در اخلال کلان در نظام فراوریی کشور به وسیله فروش مواد اولیه فراوریی کارخانجات (پتروشیمی) اخذ شده از سهمیه شرکت های فاقد فعالیت فراوریی یا شرکت های صوری و کاغذی از بورس کالا در بازار آزاد برخلاف مقررات.

وی ادامه داد: سحر اوجاقی فرزند عبدالرضا، آرش باغستانی فرزند حسین، مجید امراللهی ژاله فرزند حسین، محمود شایسته فر فرزند محمد علی، هادی طلیعه ثانی فرزند محمدرضا، محمد سلمانی فرزند خدابخش، فهیمه یاوری رامشه فرزند علی اکبر، ملیحه شریعتی نیا فرزند حسین و حسین نظریان فرزند علیرضا، نیز به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام فراوریی کشور به وسیله فروش مواد اولیه فراوریی کارخانجات متهم هستند.

نماینده دادستان در ادامه گفت: سامانه ای تحت عنوان بهین یاب در وزارت صنعت و معدن وجود دارد و هر شرکت از وزارت صنعت و معدن برای فراوریکننده به بورس کالا معرفی و با رقابت در آنجا پیروز به خرید محصول می گردد. تحقیقات نشان می دهد این سامانه درباره صحت سنجی، اقدامات ضعیفی داشته است و این اقدامات نامناسب سبب بروز تخلفاتی شده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: بر اساس مدارک و اسناد مکشوفه تا به امروز 102 شرکت از شرکت های یاوری مورد شناسایی قرار گرفتند؛ لذا از این شرکت ها صرفاً اطلاعات خرید 44 شرکت در بورس کالا و فلزات معین شده است. سه شرکت جدید دیگر نیز از این فرد شناسایی شده است و در مجموع 105 شرکت متعلق به شرکت های یاوری است. بیشتر شرکت های یاوری در استان لرستان است که پس از آنالیز ها معین شده بیشتر شرکت ها صوری بوده است.

نماینده دادستان در ادامه گفت: از دیگر موارد مکشوفه در دفتر حسن یاوری می توان به کشف قبوض خام شرکت توزیع برق قزوین و کشف بیش از 45 فقره گزارش حساب های مشتریان حقیقی و حقوقی شرکت های وی اشاره نمود. وی با اشاره به کشف 42 عدد انواع مهر از ویلای متهم حسن یاوری، گفت: شبکه حسن یاوری جهت انجام اقدامات مجرمانه و سوءاقتصادی خود از این مهر ها استفاده می کردند که این مهر ها شامل مهر بعضی ادارات دولتی و بانک ها می گردد. همچنین تعداد وکالت نامه های چند لایه و پیچیده مکشوفه بالغ بر 174 وکالت نامه است.

وی گفت: حسن یاوری همراه برادر و بعضی از اعضای خانواده خود با سوءاستفاده از شرایط معیشت، اقدام به جذب افراد در شرکت های خود کرد و به نام آن ها وکالت نامه هایی را اخذ و به دریافت مواد پتروشیمی از بورس کالا اقدام کرده که از این طریق به ثروت زیادی دست یافته است.

نماینده دادستان گفت: کلیه اسناد جعل شده همه در سال 96 انجام شده است. همچنین کلیه اقدامات مربوط به دفترخانه توسط یک دفترخانه و بدون حضور فرد در دفترخانه و فقط به دستور آقای یاوری انجام می گرفت. وی ادامه داد: باز کردن حساب بانکی برای پرسنل دفتر از دیگر اقدامات بود، این در حالی است که پرسنل دفتر هیچ حقی برای استفاده از این حساب ها را نداشته اند.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی از متهم یاوری خواست در صندلی قرار گیرد و از متهم خواست در خصوص شرکت ها و آمار ها و مغایرت بارنامه ها شرح دهد. متهم با بیان شرحاتی در این زمینه گفت: ما فراوری می کردیم و در زمانی که بورس به ما اجازه می داد می فروختیم، اگر تخلف است چرا تذکر ندادند.

قاضی مسعودی مقام گفت: باید به میزان فعالیت مواد اولیه می گرفتید و تبدیل به محصول می کردید، اگر کار شما قانونی بود و پس موضوع مهر ها چیست؟ متهم یاوری مدعی شد: این مهر ها مال من نبوده است. متهم همچنین درباره منفعت کسب از شده به وسیله فروش غیرقانونی مواد اولیه فراوریی کارخانجات (پتروشیمی) در بازار آزاد مدعی شد، مبالغ مطرح شده از سوی نماینده دادستان، منفعت نبوده و مرتبط با تراکنش های اقتصادی است. پس از اظهارات متهم و نماینده دادستان، قاضی ختم جلسه را خاطرنشان کرد و گفت: جلسه بعدی روز دوشنبه برگزار می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1483

به "(تصاویر) اولین جلسه محاکمه حسن یاوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) اولین جلسه محاکمه حسن یاوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید