شاهکاری دیگر از تلسکوپ جیمز وب ، تصویری مجذوب کننده و دقیق از سحابی رتیل؛ کشف مهد کودک ستاره ها

به گزارش مجله پیکوشو، تلسکوپ فضایی جیمز وب هزاران ستاره فوق العاده جوان را در یک مهد کودک ستاره ای به نام 30 Doradus در سحابی رتیل کشف کرد.

شاهکاری دیگر از تلسکوپ جیمز وب ، تصویری مجذوب کننده و دقیق از سحابی رتیل؛ کشف مهد کودک ستاره ها

به گزارش خبرنگاران و به نقل از سایت ناسا، سحابی رتیل برخلاف کهکشان راه شیری به سرعت در حال ایجاد ستاره های نو است.

اگرچه این سحابی به ما نزدیک قرار گرفته است، اما شبیه منطقه ها بزرگ ستاره زایی از کیهان اولیه است؛ زمانی که شکل گیری ستاره در اوج خود بود و گفته می شد دنیا در ظهر کیهانی قرار داشت.

سحابی رتیل به علت ظاهر رشته های غبارآلود آن در عکس های قبلی، مدت ها مورد علاقه اخترشناسانی بوده است که در خصوص شکل گیری ستاره ها تحقیق می نمایند.

سحابی رتیل بزرگ ترین و درخشان ترین منطقه ستاره زایی در گروه محلی یعنی نزدیک ترین کهکشان ها به کهکشان راه شیری است و در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ، با فاصله ای در حدود161 هزار سال نوری قرار گرفته است.

سه دستگاه از ابزارهای مادون قرمز با وضوح بالا وب به وسیله ستاره شناسان به سمت رتیل راهنمایی شدند. وقتی با دوربین مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam) مشاهده می گردد، به نظر می رسد این منطقه فضای داخلی خانه رتیل حفره دار با روکش ابریشمی باشد. خوشه ای از ستاره های جوان پرجرم که در تصویر به رنگ آبی کم رنگ می درخشند، حفره سحابی را در مرکز تصویر NIRCam خالی نموده است.

متراکم ترین نواحی اطراف سحابی در برابر فرسایش به وسیله بادهای ستاره ای قوی مقاومت و ستون هایی را ایجاد می نمایند که به نظر می رسد به سمت خوشه برگشته اند. این ستون ها پیش ستاره هایی را در خود نگه می دارند که در حال شکل گیری هستند. به زودی، آنها از پیله های غبار آلود خود بیرون می آیند و به نوبت سحابی را می سازند.

بیشتر بخوانید:

  • برترین تصاویر منتشر شده تلسکوپ فضایی جیمز وب | هنرنمایی در عمق فضا

یک ستاره بسیار جوان به وسیله طیف نگار فروسرخ نزدیک وب (NIRSpec) مشاهده شد که دقیقاً این کار را انجام می دهد. پیش از این، ستاره شناسان فرض می کردند که این ستاره ممکن است کمی پیرتر باشد و اکنون حباب اطراف خود را پاک می نماید.

NIRSpec نشان داد که ستاره هنوز به وسیله یک ابر عایق از غبار احاطه شده و تازه آغاز به فرار از ستون خود نموده است. این اپیزود از تشکیل ستاره در حال عمل بدون طیف های با وضوح بالای جیمز وب در طول موج های فروسرخ کشف نمی شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2154

به "شاهکاری دیگر از تلسکوپ جیمز وب ، تصویری مجذوب کننده و دقیق از سحابی رتیل؛ کشف مهد کودک ستاره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکاری دیگر از تلسکوپ جیمز وب ، تصویری مجذوب کننده و دقیق از سحابی رتیل؛ کشف مهد کودک ستاره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید