نگذارید این سم شما را بکشد!

به گزارش مجله پیکوشو، از زمانی که سیگار کشف شد تا کنون، جمعیت زیادی در اثر استفاده از آن به بیماری یا مرگ دچار شده اند اما این محصول همچنان بازار گسترده ای دارد.

نگذارید این سم شما را بکشد!

راه های ترک سیگار بسیارند اما آیا واقعا راهی وجود دارد که بتواند این عادت مضر را برای همواره از سر دور کند. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

تاریخچه سیگار

تاریخچه سیگار به هزاران سال قبل از میلاد برمی گردد. استفاده از برگ تنباکو ابتدا در قاره آمریکا رواج یافت و بعدها به سایر منطقه ها دنیا توسعه یافت.

در قرن 16 میلادی، برگ تنباکو به اروپا رسید و به سرعت در میان مردم محبوب شد. در شروع، تنباکو به صورت برگ های خشک و خام استفاده می شد که به صورت لفافه های ساده سیگار ساخته می شدند. در طول زمان، روش های فراوری و مصرف سیگار تکامل یافته و ابتکاراتی مانند استفاده از فیلترها و بسته بندی های مختلف معرفی گردید.

در سده 20 میلادی، صنعت سیگار به اوج رسید و شرکت های بزرگی در سراسر دنیا برای فراوری و تبلیغات سیگار فعالیت می کردند. با پیشرفت تکنولوژی، سیگارهای خمیری و الکترونیکی نیز معرفی گردیدند.

اما همچنان استفاده از سیگار با مسائل بهداشتی و اعتیاد همراه است. امروزه، بسیاری از کشورها کوشش می نمایند با محدودسازی فراوری، فروش و مصرف سیگار، بهداشت عمومی را حفظ نمایند و آگاهی های بیشتری درباره راه های ترک سیگار به مردم ارائه دهند.

مضرات مصرف سیگار

سیگار باعث آسیب و خطرات جدی برای سیستم تنفسی و سایر اعضای بدن می گردد. مصرف سیگار موجب ایجاد مسائل و بیماری های جدی می گردد که عبارتند از:

1. بیماری های قلبی و عروقی

سیگار باعث افزایش فشار خون، تشدید ترس از ناحیه قلب، افزایش احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونری و سکته قلبی می گردد. کسانی که مستعد بیماری های قلبی هستند بهتر است هر چه سریع تر در پی انتخاب راهی مناسب از میان راه های ترک سیگار باشند.

2. بیماری های تنفسی

سیگار باعث ایجاد عفونت های ریه، برونشیت مزمن، آسم، کولیتیس نیکوتینی و سرطان ریه می گردد.

3. سایر بیماری ها

مصرف سیگار باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان دهان، حنجره، مری، معده، کبد و مثانه می گردد. بعلاوه، سیگار عوارضی نظیر ضعف سیستم ایمنی، کاهش قدرت فراوری مثل و باروری، آسیب به پوست و دندان ها، ایجاد بوی بد دهان و افزایش خطر ابتلا به بیماری های دندانی را نیز دارد.

مراحل ترک سیگار

ترک سیگار ممکن است چالش بزرگی باشد، اما با تصمیم قوی و استفاده از راهکارهای مناسب، می توانید این عادت مضر را کنار بگذارید. بعضی از برترین راه های ترک سیگار عبارتند از:

1. معین تاریخ ترک

معین تاریخی که قصد ترک سیگار را دارید، می تواند موجب باعث ایجاد تعهدی قوی در شما گردد.

2. پیدا کردن جایگزینی برای سیگار

به جای سیگار، از روش های دیگری برای تنظیم استرس و آرامش بهره ببرید. به عنوان مثال، تمرین ورزشی، روش های تنفس عمیق، ماساژ و یا شرکت در فعالیت های مورد علاقه تان.

3. تقاضای پشتیبانی و یاری حرفه ای

با مشاور یا متخصص ترک سیگار مشورت کنید. آنها می توانند در انتخاب راهکارهای مناسب و ارائه هدایت های لازم در مسیر ترک شما را همراهی نمایند.

با خانواده، دوستان و همکاران در خصوص قصد ترک سیگار صحبت کنید و از آن ها نیز تقاضای یاری کنید. بعلاوه، می توانید به گروه های حمایتی یا انجمن های ترک سیگار ملحق شوید.

4. استفاده از محصولات یاریی

از جدیدترین راه های ترک سیگار استفاده گرفتن از وسایل یاریی در ابتدای راه ترک است. محصولات یاریی مانند سیگار الکترونیکی، چسب نیکوتین، قطره های آنتی نیکوتین و دیگر وسایل ایمن به شما یاری می نمایند که راحت تر در مسیر ترک گام بردارید.

پیشنهاد مطالعه: نوشابه گازدار ممنوع! حتی بدون قند را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2268

به "نگذارید این سم شما را بکشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگذارید این سم شما را بکشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید