کیش و مات اروپایی ها با 6 حرکت صحیح، قدم در راه بزرگان

به گزارش مجله پیکوشو، علیرضا یوسفی با ثبت 6 حرکت صحیح و مجموع 380 کیلوگرم موفق شد بعد از 8 سال عنوان قویترین پسر وزنه برداری جهان را بنام وزنه برداری ایران کند.

کیش و مات اروپایی ها با 6 حرکت صحیح، قدم در راه بزرگان

به گزارش خبرنگاران ، رضا عباسپور - نوجوان آینده دار وزنه برداری ایران در دسته فوق سنگین، با درخشش در مسابقه دسته 85+ کیلوگرم المپیک آرژانتین بعد از 8 سال دوباره عنوان قویترین پسر وزنه برداری جهان را به ایران بازگرداند. اتفاقی شیرین که یک نگرانی را در پی دارد. حالا ترس از اینست که همان سرنوشت تلخ و بی مهری هایی که علیرضا کاظمی نژاد قهرمان سال 2010 المپیک نوجوانان را از جهانی وزنه برداری دور کرد، سر راه علیرضا یوسفی ستاره آینده دسته فوق سنگین وزنه برداری ایران هم قرار گیرد. چه خوب است که مسئولان مربوطه همانطوریکه بعد از کسب این مدال های ارزشمند، سند نشان های مرغوب کسب شده و تمامی عواید و انرژی مثبت بعد از آن را به نام خود می زنند، یادشان نرود، این استعدادها را نباید به حال خود رها کرد. زیرا همین علیرضا یوسفی پتانسیل این را دارد که در آینده ای نزدیک تبدیل گردد به یکی مثل حسین رضازاده، بهداد سلیمی، سعید علی حسینی و یا حتی لاشا تالاخادزه گرجستانی و...

***

علیرضا یوسفی با مهار وزنه های 162 کیلوگرم در حرکت یکضرب و 218 کیلوگرم در دوضرب موفق شد با ثبت مجموع 380 کیلوگرم صاحب نشان طلای دسته 85+ کیلوگرم بازی ها (فوق سنگین) گردد. این درحالی است که او با ثبت (6 حرکت صحیح) در مجموع حرکات یکضرب و دوضرب به این مجموع تحسین برانگیز دست پیدا کند که خود به عنوان یک رکورد عالی برای این وزنه بردار در تاریخ بازی ها ثبت و ماندگار شد. البته در مقایسه با دو دوره قبلی برگزار شده از این رقابت ها صندلی یوسفی از نظر رکوردی و عملکرد فنی بین مارتیروسیان ارمنی و کاظمی نژاد از کشورمان واقع شده است. زیرا مارتیروسیان ارمنستانی در سال 2014 و المپیک نانجینگ موفق شده بود در همین وزن با مهار وزنه های 170 کیلوگرم در یکضرب و 221 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 391 کیلوگرم، صاحب مدال طلای فوق سنگین گردد. علیرضا کاظمی نژاد هم در المپیک 2010 سنگاپور موفق شده بود با مهار وزنه های 155 کیلوگرم در یکضرب و 196 کیلوگرم در دوضرب با ثبت مجموع 351 کیلوگرم وزنه بردار طلایی فوق سنگین در این رده سنی باشد. به همین دلیل می توان با توجه به آمار ثبت شده، عملکرد فنی علیرضا یوسفی را در طول این سه دوره برگزار شده از بازی های المپیک نوجوانان پایین تر از مارتیروسیان ارمنستانی در سال 2014 و بالاتر از علیرضا کاظمی نژاد در سال 2010 ارزیابی کرد. علیرضا یوسفی در بازی های المپیک آرژانتین با با دو وزنه بردار قدرتمند از کشورهای بلغار و هلند رقابت داشت. اما او درنهایت موفق شد با کنار زدن هر دو رقیب سرسرخت و قدرتمند خود از سکوی قهرمانی بالا رفته تا عناوین نایب قهرمانی و سومی این بازی ها بین رقبای بلغار و هلندی یوسفی تقسیم گردد.

ثبت 3 حرکت صحیح و صندلی سومی در یکضرب

علیرضا یوسفی در اولین حرکت یک ضرب 150 کیلوگرم را مهار کرد. او در حرکت دوم 156 کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکت سوم و پایانی یک ضرب رکورد 162 کیلوگرم را به ثبت رساند. یوسفی با وزنه بردار هلند رقابت نزدیکی داشت و رقیبش هم 162 کیلوگرم در یک ضرب را ثبت کرد اما به لطف مهر زودتر وزنه توسط این وزنه بردار و وزن کمترش نسبت به یوسفی صندلی دومی در یکضرب به وزنه بردار هلندی رسید. وزنه بردار بلغارستان نیز در یک ضرب 173 کیلوگرم را ثبت کرد و اول شد.

کنار زدن رقبا با مهار وزنه 218 کیلویی

یوسفی در اولین حرکت دوضرب وزنه 202 کیلوگرمی را بالای سر برد تا آغاز خوبی داشته باشد.او در دومین حرکت وزنه 211 کیلوگرم را مهار کرد. نماینده ایران در آخرین حرکت دوضرب 218 کیلوگرم را بالای سر برد و توانست با اتکاء به همین وزنه خوبی که مهار نموده بود با مجموع 380 کیلوگرم قهرمان المپیک نوجوانان گردد. پس از یوسفی به ترتیب هریستوف بلغار و کوارگی هلندی با ثبت مجموع 379 و365 کیلوگرم صاحب نشان های نقره وبرنز المپیک نوجوانان در سال 2018 شدند.

Zoom

پایین تر از مارتیروسیان ارمنی ، بالاتر از کاظمی نژاد

وقتی نگاهی آماری به دو دوره گذشته این بازی ها در رده سنی نوجوانان می اندازیم، می بینیم که رکوردهای ثبت شده توسط علیرضا یوسفی و مجموعی که این وزنه بردار توانمند قائمشهری برای خود ثبت کرد نسبت به رکوردهای ثبت شده قهرمانان فوق سنگین دو دوره قبلی (علیرضا کاظمی نژاد از ایران و سیمون مارتیروسیان از ارمنستان) در بازی های 2010 سنگاپور و 2014 نانجینگ چین اندکی تفاوت دارد.

4،1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 128

به "کیش و مات اروپایی ها با 6 حرکت صحیح، قدم در راه بزرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیش و مات اروپایی ها با 6 حرکت صحیح، قدم در راه بزرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید