آبشار لاتون چطور جایی است و از کجا باید رفت؟

به گزارش مجله پیکوشو، مسیرهای کوهپیمایی خوب که مقصد جالبی هم داشته باشند در ایران کم نیست. از قله ها تا ییلاق ها و آبشارهای مرتفع در هرجای ایران پیدا می گردد اما کمتر جایی مثل آبشار لاتون در گیلان ترکیبی از چند جاذبه برای انتخاب به عنوان مقصد دارد.

آبشار لاتون چطور جایی است و از کجا باید رفت؟

در این مقاله از خبرنگاران آبشار لاتون را معرفی می کنیم اما این آبشار نماینده ای است برای جنگلی زیبا، دریاچه های میان کوهستان، ییلاق های بکر، رودخانه و فرصتی برای صخره نوردی. قبل از شرح بیشتر به شما می گوییم آبشار لاتون بلند ترین آبشار ایران است پس ارزش یک سفر یک روزه را دارد.

حالا برویم سراغ این که این آبشار کجاست و از چه جهتهایی می گردد به این آن رسید.

آبشار لاتون کجاست؟

آبشار لاتون در غرب شهر لوندویل (یکی از بخش های آستارا) و در میان منطقه ای کوهستانی و مرتعی واقع شده است.

با این که آبشار در موقعیتی خاص و دور از شهر است اما وجود جاده و روستاها در جهت باعث شده تا دسترسی به آن آسان باشد.

دسترسی به آبشار لاتون از دو جهت امکان پذیر است.

  • جهت سوها به لاتون
  • جهت لوندویل به لاتون

جهت لوندویل از طرف گیلان است و جهت سوها از طرف استان اردبیل. سوها در اصل نام روستا و دریاچه ای است که جهانگردانی که از سمت اردبیل می خواهند به لاتون بروند آنجا مبدا سفرشان است.

این دو جهت تفاوت هایی دارند.

1. جهت لوندویل به آبشار لاتون

فاصله لوندویل تا آبشار لاتون حدود 14 کیلومتر است. تقریبا نصف این جهت یعنی تا روستای کوته کومه آسفالت شده و بقیه آن تا حدود 1 کیلومتری آبشار خاکی است. بعد از آن هم جهت کوتاهی باید بین جنگل پیاده رفت تا به پایین آبشار رسید.

اگر می خواهید با خودروی سواری به لاتون بروید این جهت در بیشتر روزهای سال، اگر برفی نباشد تا روستای کوته کومه مناسب است بعد از آن هم جاده خاکی اگر باران نباریده باشد و زمین خشک باشد با خودروی سواری می گردد تا انتهای راه را رفت. در روزهای بارانی به خاطر گل و لای و لغزنده شدن عبور خودرو سخت می گردد. به ویژه چون جاده کوهستانی، با شیب تند و بدون گاردریل است توصیه نمی گردد.

اگر بدون خودرو سفر می کنید یا نمی خواهید جهت خاکی را با خودروی سواری رانندگی کنید، اهالی روستا وانت (همان نیسان آبی خودمان) دارند که با پرداخت مبلغی شما را تا انتهای جاده می برند. اگر هم خودروی آفرود و دودیفرانسل دارید که جهت چندان سختی نیست.

جهت کوتاهی که باید پیاده بروید به خاطر رفت و آمدهای زیاد کاملا واضح است و هیچ دوراهی در جهت نیست.

2. جهت سوها به لاتون

این جهت نسبت به جهت گیلان چالشی است؛ چون بیشتر آن باید پیاده طی گردد و جاده مشخصی هم ندارد. مبدا جهت از روستای سوها است. از شهر اردبیل یا نمین باید به شهر آبی بیگلو بروید و بعد از پشت سر گذاشتن سه روستا که میان مزارع هستند در نهایت به سوها می رسید.

بعد از سوها تا دریاچه ای به همین نام جاده خاکی به طول 3 کیلومتر هست که می توانید با یاری خودروی اهالی روستا بروید.

از دریاچه سوها تا آبشار لاتون روستا یا دهکده ای نیست و فقط یک استراحتگاه کلبه ای وجود دارد.

جهت سوها تا لاتون جاده مشخصی ندارد و به همین علت توصیه می گردد همراه با گروه های جهانگردی یا به یاری راهنمای محلی سفر کنید. در هر صورت بهتر است از GPS برای پیدا کردن راه بهره ببرید و قبل از حرکت جهتهای مناسب را از wikiloc پیدا کنید. با این که این جهت زیباتر و هیجان انگیز است اما به افراد کم تجربه پیشنهاد نمی گردد.

بیشتر گروه هایی که جهت سوها به آبشار را انتخاب می نمایند برنامه سفرشان رفتن به روستای کوته کومه و بعد از آن لوندویل است به همین علت بدون خودروی شخصی سفر می نمایند.

گروه های دوچرخه سواری کوهستان هم هر دو جهت را چندین بار رفته اند و مسئله ای وجود ندارد.

هر دو جهت برای سفری یک روزه به شرطی که صبح زود حرکت کنید مناسب است. اگر تمایل به توقف و اقامت دارید، در روستای کوته کومه استراحتگاه و اقامتگاه وجود دارد. در همین نقاط توقف اقلامی مثل خوراکی، آب معدنی، چای، آب جوش و غذای ساده ای می توانید تهیه کنید.

چرا باید به لاتون سفر کرد؟

اگر دنبال دلایل قانع نماینده برای سفر به آبشار لاتون هستید فقط کافی است به تصاویر این طبیعت بکر و دیدنی توجه کنید. اگر تصاویر کافی نیستند پس با خواندن شرحات حتما مشتاق رفتن می شوید.

علت اول و اصلی خود آبشار است. آبشاری به ارتفاع 105 متر با آبی همواره جاری که شاید در بعضی ماه ها از حجم آبش کم گردد اما هیچ وقت قطع نمی گردد. این آبشار از نظر ارتفاع بلندترین آبشار ایران است.

علت دوم جهت زیبای آبشار لاتون است. چه جهت لوندویل گیلان و چه جهت سوها از اردبیل هردو زیبا و پر از منظره های دیدنی هستند. اگر روز آفتابی سفر کنید منظره آبشاری که از 1 کیلومتری دیده می گردد برای عکاسی عالی است.

از جهت سوها به لاتون هرچه بگوییم کم است. دریاچه و فضای باز اطراف آن، دشت های گل بابونه و شقایق بعد از دریاچه، جنگل انبوه هیرکانی پر از درختان ازگیل، انار ترش و بوته های توت فرنگی، ییلاق هایی که روستاییان دام های خود را برای چرا می برند، قله اسپیناس و رودخانه ای که منشا آبشار است خلاصه ای از زیبایی های این جهت است.

اهالی منطقه تالشی هستند و شغل بیشترشان دامداری است. با سفر به این منطقه، زندگی روستاییان را از نزدیک می بینید و تجربه کوتاهی از زندگی ساده و بی آلایش دور از شهرها را خواهید داشت.

آب و هوای آبشار لاتون چطور است؟

آب و هوای کل گیلان معتدل و چهارفصل است اما منطقه ها کوهستانی سرد تر و منطقه ها جنگلی بیشتر روزهای سال مه آلود است. دمای هوا در گرم ترین روز تابستان تا حدود 35 درجه بالا می رود و سرد ترین روزهای پاییز و زمستان حدود صفر درجه سانتی گراد است.

در کل برترین زمان برای سفر به آبشار لاتون از اوایل بهار یعنی فروردین تا اوایل پاییز یعنی ماه مهر است. ماه تابستان با این که طبیعت کاملا سبزپوش و پرگل است اما هوای شرجی کمی اذیت نماینده است.

قله اسپیناس

در بیشتر عکس های آبشار لاتون قله ای نمایان است مه گویی سازه ای مثل قلعه روی آن وجود دارد.

اسپیناس یا اسپینه با ارتفاع 2105 متر از سطح دریاهای آزاد دارد بلندترین قله در منطقه لوندویل و آستارا است. نوک قله صخره ای و دیواره هایی عمودی دارد که از دور شبیه قلعه است. بعضی افراد باور دارند در زمان های دور قلعه ای بالای کوه بوده و از آن برای دفاع از هجوم دشمنان استفاده می شد اما شواهد و مستندات کافی برای این ادعا وجود ندارد.

آنهایی که جهت سوها به لاتون را انتخاب می نمایند از کنار قله می گذرند و فرصت کوتاهی برای تماشای منظره کوه های کم ارتفاع و جنگل های هیرکانی را دارند.

دشت نیارق

هرچه به سمت اردبیل نزدیک شوید، از حجم جنگل کم می گردد و دشت های باز بدون درخت بیشتر دیده می گردد. منطقه ها مرتفع اطراف لاتون پر از ییلاق هایی است که بیشتر چراگاه دام اهالی هستند.

اگر فرصت کافی داشتید می توانید از کمپینگ و گردش در این ارتفاعات لذت ببرید. یکی از این منطقه ها به نام نیارق در شمال غربی آبشار است. نیارق نام یکی از روستاهای کنار روستای سوها است که در ابتدا به آن اشاره کردیم. منظره زیبایی این ییلاق و دام هایی که در بهار و تابستان مشغول چریدن هستند و صدای زنگوله ها حس و حال خوبی دارد.

امکانات و اقامت در اطراف لاتون

همانطور که گفته شد سفر رفت و برگشت یک روزه به لاتون امکان پذیر است اما به هرحال اگر احتیاج به اقامت شبانه داشتید در روستای کوته کومه چند اقامتگاه و اتاق اجاره ای هست.

چادر زدن برای اقامت شبانه توصیه نمی گردد چون تغییرات جوی در کوهستان های گیلان سریع اتفاق می افتد و مهم تر این که حیوانات وحشی مثل گرگ و گراز در جنگل ها وجود دارد. هرچند حیوانات تا جایی که امکان داشته باشد از منطقه ها مسکونی انسان ها دور می مانند و علاقه ای هم به نزدیک شدن ندارند اما احتیاط شرط عقل است.

امکانات کلبه ها و استراحتگاه های واقع در جهت مثل کلبه عمو یدالله خیلی ساده و صرفا برای تازه کردن نفس، خوردن غذا و پر کردن بطری های آب مناسب است. انتظار چیز زیادی نداشته باشید.

در طول هردو جهت چشمه های کوچکی هستند که آب بعضی آشامیدنی است. به جهت بی نام و نشان بودن چشمه ها نمی توان به درستی گفت کدام آشامیدنی است؛ فقط محلی ها و آنهایی که زیاد در این جهت رفته اند خوب می دانند.

بعد از لاتون کجا برویم؟

  • آبشار لاتون یک جاذبه جهانگردی میان جاده ای نیست که در جهت سفرهای متداول باشد. اغلب جهانگردانی که از شهرهای دور به لاتون می آیند در یکی از شهرهای اطراف ساکن می شوند.
  • آستارا و اردبیل بزرگترین شهرهای نزدیک هستند که هر کدام جاهای دیدنی بسیاری دارند.
  • رودخانه ای که از آبشار به پایین می ریزد در نهایت به دریای خزر در ساحل شهر لوندویل می ریزد. لوندویل خودش شهر بزرگ و جهانگرد پذیری نیست و فقط ساحل آن می تواند جالب باشد.
  • در شمال آبشار لاتون جنگل فندقلو بین استان گیلان و اردبیل واقع شده است که طبیعتی کم نظیر و امکاناتی مثل تله کابین دارد.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2131

به "آبشار لاتون چطور جایی است و از کجا باید رفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار لاتون چطور جایی است و از کجا باید رفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید