آشنایی با دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران

به گزارش مجله پیکوشو، خبرنگارانیی ها آدم هایی مستقل اما متحدند. ممکن است تصور کنید این دو خصلت را مثل آب و روغن نمی توان یک جا در یک سازمان جمع کرد؛ اما خبرنگارانیی ها با همین فرهنگ با تمام چشم اندازهای شخصی شان، همراه و هم پیمان با هم، پا در راه صعود به کوه بدون قله گذاشته اند و لحظه ای از این پیمان جمعی دست برنمی دارند.

آشنایی با دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران

خبرنگارانیی ها در عین اینکه برای رسیدن به قله هایشان با هم متحدند و دست به دست هم می دهند، اما به آرزوهای شخصی شان هم پایبندند و در حیطه خودشان قدرت تصمیم گیری دارند. برای همین است که سراغ تک تکشان می رویم و داستان آن ها را از زبان خودشان می شنویم.

همه این آدم ها متعهدند که با قدرت تکنولوژی، جامعه را آنچنان توانمند نمایند که همه مردم به تجربه ای شایسته از سفر دسترسی داشته باشند. این پیمان مشترک همه خبرنگارانیی هاست. آن ها آرزوهایشان را طوری به هم بافته اند که مثل زنجیری محکم آن ها را در راستا رسیدن به اهدافشان همراهی کند. خبرنگارانیی ها قرار است دست به دست هم مفهوم سفر را در ایران متحول نمایند.

پیش از این تعدادی از تیم های خبرنگاران یعنی تیم های محتوا و کپی رایتینگ، طراحی محصول، دیجیتال مارکتینگ و دواپس را معرفی نموده ایم و حالا نوبت به یک دپارتمان رسیده؛ واحد منابع انسانی خبرنگاران که مسئولیت خلق تجربه کاری ارزش آفرین در سازمان را به عهده دارد.

آشنایی با دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران

دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران یک واحد 19 نفره است که مسئولیت تامین برترین خدمات برای خبرنگارانیی ها، ارتباط نزدیک با آن ها، جذب استعدادها و در نهایت خلق تجربه کاری ارزش آفرین در سازمان را به عهده دارد. شاید بهتر باشد برای معرفی دقیق تر وظایف این واحد، آن را با چهار تیمی تعریف کنیم که همه این وظایف را بین خودشان تقسیم نموده اند:

  • تیمPeople Infrastructure : ایجاد و ارائه سرویس های پایه ای مثل Administration، Payroll و Data
  • تیم HR Business Partnership: تعامل نزدیک با دپارتمان های مختلف خبرنگاران، جذب، شناخت احتیاجمندی های این دپارتمان ها و ارائه هر خدمت دیگر در حوزه منابع انسانی به آن ها که از HR Business Partner ها و Full-Stack HR Specialist ها تشکیل شده است.
  • تیم People Experience: تعامل نزدیک با اعضای تیم HR Business Partnership، شناسایی الگوها و احتیاجهای مشترک واحدها، طراحی محصولاتی برای رفع احتیاجهای خبرنگارانیی ها
  • تیم General Services: عهده دار همه وظایف مربوط به دفاتر، حفاظت فیزیکی و خدمات تا برترین فضای کاری برای خبرنگارانیی ها فراهم گردد.

حالا زمان آن رسیده که سراغ تک تک اعضای تیم برویم و گپی با آن ها بزنیم. هر چه جلوتر برویم و بیشتر با تک تک بچه ها آشنا شویم، دایره فعالیت این واحد بیشتر برای ما روشن خواهد شد. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

محمد، Next Generation Builder

محمد هم کارشناس جذب استعدادهای فنی است و هم مسئولیت برنامه های آموزشگاه خبرنگاران را بر عهده دارد.

او مسئولیتش در آموزشگاه را معرفی افراد خبره ای می داند که هنوز در کار فرصت این را پیدا ننموده اند که خودشان را آن طور که حقیقتا هستند و مهارت دارند معرفی نمایند. آموزشگاه خبرنگاران برنامه هایی مثل خبرنگاران تاک و مشاوره های راستا شغلی دارد که می توانید ویدیوهای آن را از آپارات خبرنگاران دنبال کنید.

از نظر محمد، آموزشگاه خبرنگاران فضای انتقال دانش و تجربه است و او هم کوشش می نماید تا این فرهنگ را بیش از پیش جا بندازد. خودش می گوید:

آنچه که در این کار، علاقه من را جلب می نماید، ارتباط با افراد مختلف و تماشا نتایج و اثرگذاری برنامه هایی است که در آموزشگاه برگزار می کنیم.

محمد در دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران از شکست نمی ترسد! او می گوید اینکه رابطه محبت آمیز و صمیمانه و روحیه حمایت گرانه ای در واحد جریان دارد بسیار برایش خوش آیند است؛ همین ویژگی بستری برای سعی و خطا تا رسیدن به هدف به وجود می آورد.

این روحیه نه فقط در واحد، که در بقیه واحدهای خبرنگاران هم وجود دارد و فضای رشد و یادگیری فراهم است. محمد می گوید: کار کردن کنار افرادی که در حوزه خودشان حرفی برای گفتن دارند، انگیزه زیادی برای کار کردن به من می دهد.

عطیه، People Experience Researcher

پژوهشگر تجربه همکاران؛ این عنوان شغلی عطیه است؛ اما اگر از کار و بارش بپرسید توسعه سازمانی و تحلیل کیفی داده هایی است که از منابع مختلفی مثل پرسشنامه یا مصاحبه با افراد سازمان به دست می آید.

کار عطیه سروکار داشتن با داده و ایجاد زیرساخت برای جمع آوری و پایش است. او کوشش می نماید تا منابع انسانی داده محور را در سازمان نهادینه کند، به طوری که مسائل از دل داده ها خودشان را نشان بدهند، بتوان خیلی زود به راه چارهشان رسید و بر اساس داده های معتبر نسبت به اثربخشی راه چاره ها قضاوت کرد.

عطیه ذاتا آدم کنجکاوی است و همین خصلت باعث شده تا از پیدا کردن سرنخ میان انبوه داده ها و برنامه ریزی برای حل مسائل به وجد بیاید. او عاشق این است که به آدم ها گوش کند تا راهی برای بهبود تجربه شان بیابد.

از نظر عطیه، همدلی، صداقت و رفاقت سه ویژگی منحصربه فرد دپارتمان منابع انسانی است. او با لبخند ادامه می دهد:

ما سعی می کنیم در دورکاری هم حتما زمانی را به با هم بودن اختصاص بدهیم. این کنار هم بودن با برنامه های جالبی مثل مووی تایم، پیتزاتایم و… که در تیم مان داریم، لذت بخش تر هم می گردد.

از عطیه درباره خبرنگاران هم می پرسیم. می گوید از پیوستن به خبرنگاران شاد است چون این امکان برایش ایجاد شده تا در محیطی پر از نوآوری به کاری اشتغال داشته باشد که مطابق با اصول روز جهان در حوزه منابع انسانی است.

او می گوید: اینجا کسی به تو نمی گوید کاری که می خواهی انجام بدهی نشدنی است؛ در عوض به تو فرصت و جسارت اشتباه و بروز خلاقیت می دهند و به تو می گویند تجربه کن!

آناهیتا، Full-Stack HR Specialist

وظایف آناهیتا فهرست بلندبالایی از اجرا، احتیاجسنجی و پیاده سازی همه فرآیندهای منابع انسانی از جمله جذب، استخدام، توسعه و جبران خدمات در راستای اهداف استراتژیک سازمان است. آناهیتا به نوعی رابط بین کارکنان و مدیران ارشد است تا شرایط شغل و آینده شغلی هر خبرنگارانیی به نحوی سازنده ای بهبود پیدا کند.

آناهیتا در شغلش لازم است انعطاف پذیر باشد، ارتباطات انسانی بسازد و با تنوع دمخور باشد. همین ویژگی های شغلش او را بیش از پیش به وظایفش علاقه مند نموده است.

روحیه جوان و شاد و همراهی دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران او را سر شوق می آورد تا با انگیزه بیشتر کارهایش را سروسامان دهد. آناهیتا می گوید به پشتوانه همین روحیه اگر با همین فرمان جلو بروند می توانند برند کارفرمایی خبرنگاران را تا جایی ارتقا دهند که اولین انتخاب هر شخص بااستعدادی برای اشتغال باشد.

از آناهیتا پرسیدیم چه چیز در خبرنگاران توجهش را جلب می نماید. پاسخ داد:

خبرنگاران محیطی پویا و پرانرژی است؛ جایی هیجان انگیز پر از یادگیری و چالش های مجذوب کننده و جالب. از وقتی به خبرنگاران آمده ام اهداف، روحیه و منظرهم تغییر کرد.

حمیدرضا، People & Organization Development Lead

حمیدرضا اصطلاحا مهندس توسعه فردی و سازمانی است. خودش این طور درباره کارهایش می گوید:

مسئولیت اصلی من به عنوان سرپرست این تیم اطمینان از این موضوع است که هر روزِ کاری برای خبرنگارانیی ها با حس موفقیت و حال خوب تمام گردد و بچه ها بتوانند برترین نسخه خودشان باشند. عمده وقتم به طراحی تجربه کاری در تیم خودمان می گذرد و با هم تیمی هایم روی تئوری ها و موضوعات ترند حوزه کاری مان کار می کنیم تا مطمئن شویم راه چاره هایمان بیشترین اثربخش را خواهند داشت.

او ادامه می دهد که بهبود و اجرای سیستم یادگیری و توسعه خبرنگاران یکی از مهم ترین بخش های کاری اوست؛ سیستم توسعه ای مبتنی بر به زیستی که متعهد است خبرنگارانیی ها توسعه را در تمامی ابعاد زندگی شان از جسم، فکر، قلب، روح، محیط و حرفه تجربه نمایند.

حمیدرضا می گوید از نظر او تعامل با آدم ها برترین بخش کار اوست. اینکه با آدم ها و سلایق، احتیاجها و اهداف مختلفشان ارتباط می گیری و یاریشان می کنی تا ورژن بهتری از خودشان ارائه دهند، چالشی بزرگ و در عین حال مجذوب کننده است.

حمیدرضا نگاه تیمش را به کار دوست دارد؛ با اینکه کار از نظر آن ها تنها یکی از بسترهای زندگی است، اما برایشان بیشتر حکم رسالت دارد تا منبعی برای کسب عایدی.

این موضوع از نظر حمیدرضا باعث می گردد که متعهد باشند و ارزشی ماندگار خلق نمایند. حمیدرضا می گوید که منظرهمان خلق سازمان یادگیرنده هست. سازمانی که خودش بصورت اتوماتیک در فرهنگش جذب، خلق، فراوری و انتشار دانش را دارد. وقتی به این منظره دست پیدا کنیم دیگر نقش دپارتمان منابع انسانی می گردد تسهیلگری و روان کردن جریان دانش در سازمان.

خبرنگاران این فرصت را می دهد که آرمان گرایانه فکر کنیم و بدون ترس سراغ ایده های بزرگ برویم. حمیدرضا به خوبی از این فرصت یاد می نماید و می گوید:

همین مورد باعث می گردد که تحول فرهنگ کار ایران موتور محرکه اصلی تیم ما گردد. ما در پی این هستیم که سرمایه گذاری روی به زیستی افراد را در خبرنگاران به تعالی برسانیم و در زیست بوم مبلغ خوبی برایش باشیم. به امید روزی که سازمان های ما محیط های مناسبت تری برای زیستن انسان ها باشند.

مهسا، Full-Stack HR Specialist

مهسا کارشناس ارشد جذب استعداد است و به عنوان Full-Stack HR Specialist علاوه بر کارهای مربوط به جذب و استخدام در فرایندهایی مثل یادگیری و آموزش یاری می نماید و امور مربوط به منابع انسانی را برای تیم های تکنولوژی، محصول و بازرگانی انجام می دهد.

از نظر او برقراری ارتباط و آشنایی با تیم های مختلف، جذب نیروهای جوان و مستعد و تماشا تاثیر کوشش ها بر خوب کردن حال تیم ها، دوست داشتنی ترین بخش این فهرست بلندبالاست.

مهسا فکر می نماید راحتی، حس امنیت و آرامشی که کنار هم تیمی هایش تجربه می نماید یکی برترین جنبه های همکاری با آن هاست. اینکه بدون دغدغه و نگرانی از قضاوت با آن ها تعامل دارد و از هر کسی، نکته ای نو یاد می گیرد.

مهسا همین موضوع را به خبرنگاران هم بسط می دهد و می گوید: داشتن اختیار در کار، تعادل میان کار و زندگی، بالا رفتن استانداردهای کاری و حرفه ای و فراهم بودن فضای رشد و پیشرفت همان چیزی است که مرا به خبرنگاران علاقه مند می نماید.

مهسا در خاتمه صحبت هایش اشاره ای هم به دورکاری می نماید. اینکه دورکاری فرصتی شده تا جذب نیرو را به تهران محدود نکند و همکارانی را در تیم های فنی جذب نموده که در شهرهایی مثل اصفهان، گرگان، قزوین و… زندگی می نمایند و دیگر احتیاجی نیست برای فرصت شغلی خوب به تهران مهاجرت نمایند.

فاطمه، HR Generalist

فاطمه کارشناس منابع انسانی خبرنگارانست. او در دفتر گرگان مشغول به فعالیت است که عمده فعالیت هایش را جذب، فرآیند آنبوردینگ و آفبوردیگ پرسنل، حقوق سالیانه و تدوین شرح شغل خبرنگارانیی ها و رتبه بندی آن ها هر بخش در مرکز گرگان تشکیل می دهد.

خودش می گوید اینکه هر مصاحبه موثر باشد و افراد توانمندی از این طریق جذب شوند بی نهایت برایش لذت بخش است به خصوص وقتی که مدیران از توانمندی و حرفه ای گری افراد تازه جذب شده صحبت می نمایند.

فاطمه تنها نماینده تمام وقت دپارتمان منابع انسانی در دفتر گرگان است بنابراین وظیفه هدیه دادن در مناسبت ها، آنبوردینگ و تقدیر از خبرنگارانیی های مستقر در گرگان را هم به عهده دارد. فاطمه در خصوص دپارتمان منابع انسانی و همکارانش می گوید:

روحیه کار گروهی در واحد ما خیلی خوب است. افراد مدام به هم یاری نمایند تا کارها به نحو احسن جلو برود و فشار روی یک نفر خاص نباشد. دومین ویژگی این واحد تمایل بچه ها به یادگیری و انتشار دانش است. اینکه می توانم از هم تیمی ام یاد بگیرم، برایم بسیار شاد نماینده است.

فاطمه حضور در خبرنگاران را یک فرصت برای خود می داند؛ خبرنگاران جایی است که دانش، مهارت و آدم های حرفه ای را در خودش جا داده و این فرهنگ را به همه تزریق می نماید که یادگیرنده باشند و تشنه پیشرفت.

حمیدرضا ملقب به شِند، Full-Stack HR Specialist

یافتن استعدادها، مذاکره با آن ها، جذب و در نهایت همراهی استعدادهای جذب شده از اصلی ترین وظایف حمیدرضا است. همکاران حمیدرضا او را به شوخی شِند صدا می نمایند که در اصل بخشی از نام خانوادگی اوست، اما ما در این مقاله او را با نام خودش یعنی حمیدرضا صدا می زنیم.

حمیدرضا مسئول است که بعد از استخدام استعدادها نسبت به تجربه کاری، آموزش، توسعه و فراهم کردن امکانات منابع انسانی آن ها حساس باشد. اینطور که خودش می گوید او همواره آرزو داشته تا یک کارگاه آموزشی که تمام فرایندش به صورت بازی باشد طراحی و اجرا کند که در خبرنگاران توانسته به این هدف برسد.

حمیدرضا برای خودش ماموریت تعریف نموده است؛ اینکه بداند احتیاج کاندیداهایی که با خبرنگاران سروکار پیدا می نمایند چیست و چطور می توان آن ها را رفع کرد.

در این راستا فرقی نمی نماید که فرد استخدام بگردد یا نه؛ به عقیده حمیدرضا همه ما انسانیم و شایسته برخورد انسانی. او می گوید اینکه از طرف خبرنگاران بتواند این حس خوب را در آدم ها به وجود بیاورد، حس بسیار خوبی در خود او ایجاد می نماید.

درباره فضای دپارتمان منابع انسانی از حمیدرضا پرسیدیم. او اعتقاد دارد اینجا رقابت بین تیمی وجود ندارد و هر کسی با خودش رقابت می نماید. با تمام اینکه این واحد فرازونشیب های زیادی داشته اما اشتباه کردن در این تیم مهلک نیست و کسی دیگری را مقصر جلوه نمی دهد. هر اشتباه چراغی است برای روشن کردن راستا.

حمیدرضا خبرنگاران را یکی از فلت ترین (مسطح ترین) سازمان های حال حاضر ایران می داند. تا جایی که مدیران ارشد و بنیان گذاران سازمان رابطه ای مستقیم و صمیمی با تمام سطوح سازمان برقرار می نمایند و صدای همه را می شنوند و همین موضوع، به احتیاج بنیادین آزادی پاسخ می دهد. حمیدرضا می گوید:

نکته دیگری که در خبرنگاران برایم مجذوب کننده است، گوناگونی (Diversity) افراد از بعد شخصیت، اعتقادات و تفکرات است. یعنی هر فردی با هر شخصیت و تفکری، ضمن احترام به افکار دیگران در خبرنگاران می تواند به کار مشغول گردد.

کیمیا، People Experience Designer

کیمیا کارشناس طراح تجربه در خبرنگارانست و بیشتر زمان فعالیتش را در حوزه به زیستی یا wellbeing خرج می نماید. از کیمیا پرسیدیم منظورش از به زیستی چیست. او پاسخ داد:

هر آنچه که بتواند کیفیت زندگی همکارانمان را بهتر کند در این حوزه جای می گیرد. ما احتیاجهای آموزشی سازمان را آنالیز می کنیم، دوره های سافت اسکیل و هارداسکیل برگزار می کنیم و اثربخشی این دوره ها را می سنجیم.

پروژه کنجد و زیرمجموعه هایش مثل کنجدپلاس، کنجدلایو، کنجدکلاب و کتابخانه خبرنگاران از برنامه های به زیستی خبرنگاران به شمار می آیند.

کیمیا علاوه بر این ها مسئول recognition (قدردانی) سازمان و عضو تیم فراوری محتوای هزار و یک شب (خبرنامه داخلی سازمان) و صفحه اینستاگرام alibabastories هم هست. از آنجایی که عاشق شاد کردن آدم هاست، قشنگ ترین جنبه کاری اش را وظایف مربوط به قدردانی یا برگزاری یک دوره آموزشی موثر می داند.

او امیدوار است در آینده با یاری این واحد بتواند روحیه یادگیرندگی را در سازمان تقویت کند؛ تا جایی که سازمان به سازمانی یادگیرنده تبدیل گردد.

رضا، Senior HR Infrastructure Engineer

رضا کارشناس ارشد زیرساخت منابع انسانی است. او در واقع همه فرآیند های موجود در دپارتمان منابع انسانی را با توجه به رویه تیم روی نرم افزار طراحی می نماید و سعی دارد که فرآیندها کمتر متکی به اکسل و عملیات های دستی زمان بر باشند.

رضا یک کار مهم و مجذوب کننده دیگر هم دارد که مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است. او سعی می نماید هرچه سریع تر مسائل مربوط به حقوق خبرنگارانیی ها مرتب و روال شوند و گزارش های مدیریتی در قالب داشبورد به دست مدیران برسد. به طور کلی او از اینکه می تواند فرآیندهای موجود را بهینه کند و از زمان اجرای آن ها بکاهد احساس خوبی دارد.

رضا دپارتمان منابع انسانی را یک تیم کاملا حرفه ای می داند که در لحظه شرایط را تشخیص می دهد. او می گوید هر روز در خبرنگاران روز اول است؛ روز توسعه و خلق دستاوردهای بهتر.

نگار، HR Business Partner

نگار اصطلاحا HR Business Partner است و با تیم های مرکز تماس تهران، گرگان، دفاتر فروش حضوری و تیم پلتفرم تور پلتفرم کار می نماید. او مسئولیت جذب و استخدام، برنامه ریزی آموزشی، حل تعارضات احتاقتصادی، جابه جایی و ارتقا، برنامه ریزی و اجرای اقدامات مربوط به رفاه همکاران این تیم ها را به عهده دارد.

او می گوید از بین این همه مسئولیت، فرآیند جذب و آشنایی با نیروهای نو خیلی مجذوب کننده است؛ اما چیزی که باعث شعفش می گردد زمانی است که شاهد رشد همین خبرنگارانیی ها در برنامه ریزی آموزشی شان باشد.

برای نگار همکاری و همدلی همکارانش قوت قلب است. او می گوید:

انگار ما فقط همکار نیستیم، بلکه دوستان نزدیکی هستیم که با هم کار می کنیم و برای همدیگر اهمیت داریم. ما در کنار هم می خواهیم فرهنگ کار ایران را متحول کنیم.

نگار به دورکاری هم اشاره می نماید و می گوید که آغاز دورکاری در ابتدا برای نوع کارش خیلی سخت و عجیب بوده چون ماهیت منابع انسانی ارتباط با افراد است، ولی در کنار هم یاد گرفته اند و با یاری پلتفرم های آنلاین ارتباط سازنده ای با بچه ها ساخته اند.

از نگار خواستیم تا در یک کلام بگوید خبرنگاران برایش چه مفهومی دارد. نگار خندید و گفت: در یک کلام سخت است؛ اما می توانم این طور بگویم که علی بابا برای من یعنی نترس! بپر! تو می توانی! نگار در خاتمه برای همه کسانی که عاشق تغییرند یک پیغام دارد:

جای شما که دوست دارید باعث یه تغییر بزرگ در زندگی خودتان و بقیه باشید، پیش ما خافهرست!

مهشید، People Analytics Specialist

مهشید تحلیلگر داده منابع انسانی است و با کاوش و جمع آوری داده ها از بخش های مختلف سروکار دارد. تحلیل داده و تهیه داشبوردها و گزارشات منابع انسانی و ارائه آن به ذینفعان، پیش بینی بودجه و تحلیل هزینه ها، مطالعات حقوق و مزایا و مقایسه آن با بازار کار خلاصه ای از مسئولیت های مهشید است.

مهشید از چالشی و تحلیلی بودن کارهایش لذت می برد. اینکه تسک هایش روتین نیست و باعث می گردد راستا ناشناخته ای پیش رویش باشد که مدام احتیاج به یادگیری، پیشرفت و توسعه دارد.

مهشید برایمان تعریف می نماید که دپارتمان منابع انسانی در اصل یک تیم همراه و همدل، درست شبیه دوستان واقعی است. آن ها با هم همفکری می نمایند، تصمیم می گیرند و کارها را جلو می برند. به عقیده مهشید آن ها هر روز در کوششند که خودشان را توسعه دهند و بتوانند به هدفمندترین شکل ممکن کارها را پیش ببرند.

به همین علت مهشید آینده ای بسیار روشن برای این واحد با سطوح بالایی از توانمندی پیش بینی می نماید که مدام در حال پیشرفت است و به طور سیستماتیک و هدفمند عدم قطعیت ها را پیش بینی می نماید و در راستای آن ها، سناریوها و تصمیماتی را پیش می گیرد که در آینده خبرنگاران تأثیرات شگرفی خواهد داشت.

مهشید درباره خبرنگاران می گوید: اعتماد به افراد، اختیار عمل دادن، تقویت قدرت تصمیم گیری در بچه ها و فراهم کردن شرایطی که افراد بتوانند برترین عملکرد را داشته باشند از ویژگی های مثبت خبرنگارانست. خبرنگاران قطعا جایی برای پیشرفت و به اجرا گذاشتن آموخته هاست.

ابوالفضل، People Branding and Experience Lead

ابوالفضل مدیر برندنیگ و تجربه در خبرنگارانست و همان طور که از عنوان شغلی اش بر می آید، کارش به دو بخش اساسی تقسیم می گردد.

او در قسمت برندینگ کارفرمایی کوشش می نماید تا بیشتر روی تجربه کاندیداهای جذب در خبرنگاران متمرکز باشد تا همزمان متخصص ترین و هم سوترین افراد با ارزش های خبرنگاران وارد فرایند شوند.

در قسمت تجربه کارکنان هم، او و تیمش همه کوشششان را می نمایند تا خبرنگارانیی ها حس و حال خوبی داشته باشند و از کار در خبرنگاران لذت ببرند. این کار گاهی با پروژه های قدردانی انجام می گردد، گاهی با یک پست اینستاگرام، گاهی با برگزاری مسابقه و سایر کارهایی که احتیاج به انجامش را از خود خبرنگارانیی ها فیدبک گرفته اند.

ابوالفضل عاشق این ویژگی کارش است که با بیشتر بچه های منابع انسانی ارتباط عمیق و گسترده ای دارد. او دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران را یکی از بازترین و پذیراترین تیم های منابع انسانی ایران می داند که تا به حال در آن کار نموده است؛ چون خیلی راحت می گردد فیدبک داد و فیدبک گرفت.

او ادامه می دهد: سر مسائل کاری با هم مخالفت های جدی می کنیم اما هیچ کس از مخالفت دیگری ناراحت نمی گردد و نقدها را به چشم هدیه ای برای بهتر شدن کیفیت کارش می بیند.

از ابوالفضل می خواهیم تا اگر نکته مهمی هست که در این مصاحبه به آن نپرداخته ایم، به آن اشاره کند. او پاسخ می دهد:

ما دو مبحث خیلی جدی در دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران پی گرفته ایم که ماه هاست رویشان کار می کنیم. یکی Agile HR است و دیگری خبرنگارانی سبز که هردو با هم در یک راستا هستند. دو خبرنگاران تاک هم در همین مورد برگزار نموده ایم که فیلم این برنامه ها در آپارات خبرنگاران منتشر شده است. من فکر می کنم که این مباحث را کمتر شرکت و کمتر تیمی سراغشان رفته است و دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران احتمالا اولین تیم منابع انسانی در ایران است که به این مباحث پرداخته است.

میترا، HR Infrastructure Lead

میترا 6 سال است که در خبرنگاران مشغول است. او حالا سرپرستی زیرساخت منابع انسانی را بر عهده دارد و رهبر تیم زیرساخت منابع انسانی است که در سه بخش بسیار مهم فعالیت می نمایند:

  • حقوق دستمزد و اداری
  • تحلیل دیتا و بودجه
  • دیجیتال کردن فرآیندهای منابع انسانی و سازمان.

از دیگر کارهای میترا می توان به ساماندهی مزایای سازمانی مانند وام، سهام تشویقی همکاران و…، پیشبرد موضوع نظام وظیفه همکاران نخبه و انجام امور مربوط به بنیاد ملی نخبگان، تعریف و ایجاد ساختار کمیته انضباطی برای اجرای قانون مند تمامی رویه ها در سازمان، نظارت و آنالیز به محاسبات حقوق دستمزد، قراردادها و مسائل مربوط به بخش اداری و در نهایت هموار کردن رویه هایی که برای اولین بار در سازمان تعریف می شوند و منابع انسانی نقش هدایتگر آن ها را دارد، اشاره نمود.

او می گوید عاشق حل کردن مسائل و هموار کردن راه خبرنگارانیی هاست و از آن مهم تر، ارتباط با تمام سطوح سازمان و تعامل با همه همکاران او را به وجد می آورد.

میترا خبرنگاران را سرزمین فرصت ها می داند. او می گوید: در خبرنگاران برای من هیچ دو روزی، شبیه هم نبوده و هر روزش چیزی برای یادگیری داشته است. ما در خبرنگاران می توانیم بسیار آزادانه نظراتمان را بگوییم، انتقاد کنیم و سازمان را با دستان خودمان بسازیم. این ویژگی علی بابا باعث رشد می گردد.

به نظر میترا در ساختار هر سازمانی وجود یک دپارتمان منابع انسانی حرفه ای یاری بسیاری به پیشبرد استراتژی های سازمان می نماید و ایجاد یک زیرساخت مناسب برای تمامی رویه ها و اهداف لازم است.

فاطمه، HR Administrative and Payroll Specialist

فاطمه کارشناس حقوق دستمزد و اداری است و آن طور که خودش می گوید کارش به سه بخش جبران خدمات، حقوق دستمزد و اداری تقسیم می گردد.

در قسمت جبران خدمات، به بعضی کارهای مربوط به تسهیلات، وام، بیمه تکمیلی و سهام می پردازد.

در قسمت حقوق و دستمزد کارهای مربوط به محاسبات حقوق دستمزد و صدور حکم کارگزینی خبرنگارانیی ها را انجام می دهد.

در قسمت اداری هم محاسبه کارکرد ماهیانه، اصلاح تایم شیت همکاران، صدور و بایگانی قراردادها و صدور انواع گواهی ها و خیلی موارد دیگر.

فاطمه وقتی شاد است که خبرنگارانیی ها هم شاد باشند، بنابراین وقتی کاری برای خبرنگارانیی ها انجام می دهد که شادشان می نماید و کارشان راه می افتد او هم احساس خوبی دارد.

فاطمه حالش با تیمش هم خوش است. از اتحاد و همدلی میان تیم عمیقا لذت می برد. او دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران را به قطاری تشبیه می نماید که هیچ وقت از حرکت نمی ایستد. فاطمه می گوید:

خبرنگاران خیلی شرکت پرانرژی و پویایی است و فرصت یادگیری به بچه ها می دهد. در یک کلام کارکردن در خبرنگاران خوشایند است.

یاسر، Full-Stack HR Specialist

یاسر به عنوان Full-Stack HR Specialist با واحد بازاریابی خبرنگاران در ارتباط است. او درباره کارهایش می گوید: عمده کارهایی که ما در دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران انجام می دهیم به صورت کراس فانکشنال با همراهی بقیه بچه های تیم انجام می گردد؛ اما تمرکز من به شخصه روی نتایج کارها در تیم هایی است که با آن ها از نزدیک در ارتباطم. این کار کل تجربه یک کاندیدای جذب یا کارمند را شامل می گردد تا برترین عملکرد برای سازمان به وجود بیاید و افراد هم در این فضا فرصت رشد و تحول داشته باشند.

یاسر آن جنبه از کارهایش را بیشتر دوست دارد که از شرایط پیچیده و پر از ابهام به یک خروجی ملموس و متناسب با احتیاج تیم ها و سازمان می رسد. او می گوید که این موضوع محقق نمی گردد مگر اینکه خودش هم در این راستا رشد کند و چالش های نو را بپذیرد.

یاسر هم مثل بقیه هم تیمی هایش هر روزش را پر از اشتیاق یادگیری می بیند که فرصت کشف و تحول و خلق تجربیات نو به او می دهد. به عقیده یاسر یک جریان پر از اشتیاق یادگیری در دپارتمان منابع انسانی وجود دارد که نمودش را در تغییر بینش و فرهنگ واحد می توان دید.

مانیا، HR Business Partner

شریک استراتژیک کسب و کار؛ این عنوان فارسی شده شغل مانیاست. او در اصل HRBP تیم های اقتصادی، حقوقی، بودجه و خود منابع انسانی است. او کارش را این طور توصیف می نماید:

ما شریک های کسب و کار در تعریف کلی، افرادی هستیم که مستقیما با رهبران و مدیران ارشد سازمان در ارتباطیم تا دستور کار منابع انسانی که از اهداف اساسی کسب و کار پشتیبانی می نماید را توسعه دهیم و نقش تسهیل نماینده را در فرایندها و ارتباط منابع انسانی با دیگر واحدها و مدیران ارشد ایفا کنیم.

مانیا به طور کلی از کارش لذت می برد؛ مخصوصا اینکه از این طریق می تواند یاری کند که آدم ها دغدغه کمتری نسبت به احتیاجهای بدیهی شان داشته باشند و بیشتر از هر چیز بتوانند بخشی از زمانشان که در محیط کار سپری می گردد را با رضایت مندی بگذرانند.

از نظر مانیا همدلی و تعهد در دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران موج می زند. آن ها کنار هم یک تیم چابک با توانمندی بالا ساخته اند و همراه با رضایت مندی و تعادل، یک خروجی عالی ارائه می دهند.

مانیا همین نظر را درباره خبرنگاران دارد و می گوید: خبرنگاران یک تیم پویاست که به تجربه رضایت مندانه انسان ها اهمیت می دهد و در عین حال به پیشبرد اهداف با سرعت و کیفیت مطلوب هم متعهد هست.

محمد مهدی، Pepole Opreation Lead

محمدمهدی تقریبا آچارفرانسه دپارتمان منابع انسانی است. کار او دو بخش عمده دارد:

یکی ایجاد راحتی و حس خوب در فضای کار برای پرسنل و دومی نگهداری و حفاظت از تجهیزات، ساختمان ها و منابع شرکت. هر سوالی که درباره دفاتر خبرنگاران داشته باشید، محمدمهدی به آن پاسخ می دهد. مثلا پاسخ به این پرسش ها که روز اول چند متر است یا چند جایگاه دارد، همه و همه در دستان محمد مهدی است.

او هم مثل همکارانش بیشتر از هر چیز از همدلی و تعهد، کار تیمی و اخلاق خوب هم تیمی هایش انرژی و قدرت می گیرد. محمد مهدی با همکارانش هم پیمان است و فکر می نماید به زودی با یاری هم برترین فضای کاری در ایران را ایجاد خواهند کرد.

محمدمهدی به واسطه شغلش نمی تواند دورکار باشد و به صورت حضوری فعالیت دارد. او حواسش هست که همه فضاهای شرکت در برترین حال خودشان باشند تا همکارانی که برای تنو ملاقات به روز اول می آیند به همه چیز دسترسی داشته باشند.

فضای کاری محبت آمیز و با رفاقت زیاد در بین تیم ها و پرسنل چیزی است که محمد مهدی را به وجد می آورد. او می گوید که ایجاد فضای کاری مجذوب کننده احتیاجمند یاری و کار گروهی تمام اعضای شرکت است و در خاتمه صحبت هاش به این نکته اشاره می نماید که آغوشش برای شنیدن نظرات همه خبرنگارانیی ها باز است و از آن ها دعوت می نماید که هر نظری درباره مجذوب کنندهیت فضای کار یا نگهداری آن دارند، با او در میان بگذارند و خبرنگاران را خانه خودشان بدانند.

آرمیتا، Full-Stack HR Specialist

آرمیتا هم Full-Stack HR Specialist است به طور اختصاصی با واحدهای تکنولوژی و محصول با دپارتمان منابع انسانی در ارتباط است و امور مربوط به جذب نیروهای مورد احتیاج واحدها و کشف و حل مسائل و مسائل منابع انسانی این دو واحد را انجام می دهد.

آرمیتا مثل هر عضو دیگر منابع انسانی، ارتباط با آدم ها را دوست دارد و به نظرش نوع شغلش مجذوب کننده و شاد نماینده است. او از تحلیل رفتار در مصاحبه ها، ارتباط با خبرنگارانیی ها، کشف علاقه مندی ها و وجوه مشترکشان لذت می برد. از نظر آرمیتا روحیه کار تیمی در تمام سازمان جریان دارد و همین همدلی را دوچندان می نماید.

آرمیتا همراهی و همدلی کل دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران را تحسین می نماید و آینده درخشانی برایش متصور است. او می گوید: ما آرزوهای بزرگی داریم و دلمان می خواهد با همین فرمان که در پیش گرفته ایم حرکت کنیم، سازمان خبرنگاران را به لحاظ منابع انسانی ارتقا دهیم و حس رضایت مندی را القا کنیم.

میعاد، HR Manager

از یک سال پیش میعاد سکان مدیریت دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران را به دست گرفته است. از او می خواهیم که کاروبارش را برایمان شرح دهد. او این طور آغاز می نماید:

تمام دپارتمان منابع انسانی به طور کلی دو نوع وظیفه دارد: ایجاد برترین تجربه برای همکاران که بخش عمده ای از زمان بیداری شان را به کارشان اشتغال دارند و بیزینس پارتنر بودن به معنی فراهم کردن احتیاجهای منابع انسانی کسب وکار برای تحقق اهداف خرد و کلان. با این توصیف، وظیفه من ساختن و رهبری تیمی است که بتواند همزمان این دو هدف را در شرکت محقق کند.

میعاد با راه چاره های خلاقانه و نوآورانه برای مسئله ها به وجد می آید. او این کار را به کوشش برای صعود به یک قله از راستای نو تشبیه می نماید که همراه با هیجان به اکتشاف است. به همین علت است که وقتی درباره دپارتمان منابع انسانی فعلی از او می پرسیم روی ویژگی تعهد و مسولیت پذیری واحد تاکید می نماید و می گوید که از این ویژگی انگیزه می گیرد.

میعاد در مقام مدیر واحد متقابلا در کوشش است که تا جای ممکن تصمیم گیری های واحد به صورت غیر متمرکز انجام گردد و هرکدام از بچه ها در حوزه مسئولیت خودشان، اختیار کامل در تصمیم گیری داشته باشند.

به بیان میعاد طبیعی است که دیکته نانوشته بی غلط است و وقتی کسی تازه آغاز به تصمیم گیری می نماید حتما اشتباه هم خواهد داشت؛ اما همین اشتباه ها راستای است رو به رشد و تعالی هر فرد و در نهایت هر تیم.

میعاد در خلال صحبت هایش از یک مفهوم نو رونمایی می نماید و می گوید:

ما در تیم مان یک ستاره قطبی داریم که مرتبا راجع به آن حرف می زنیم؛ حتی در جلسه مصاحبه با افراد نو که میخواهند به تیم ملحق شوند هم آن را در میان می گذاریم. ستاره قطبی ما متحول کردن فرهنگ کار در ایران است و به عنوان یک Milestone در نظر داریم که یک مقاله دست اول درباره تجربه های اول شخص خودمان از پیاده سازی مدل نوی از منابع انسانی چابک در یک ژورنال معتبر به چاپ برسانیم. باورمان این است که تا یک سال آینده به این هدف خواهیم رسید.

به نظر میعاد مهم ترین ویژگی خبرنگاران عطش برای رشد و تحول است. میعاد در این باره می گوید:

من وقتی به ابتدای دوره حضور خودم در خبرنگاران فکر می کنم، حسم این است که به ورژن خیلی کامل تری از خودم تبدیل شده ام. فکر می کنم این اتفاقی است که برای تعداد زیادی از همکارانم در خبرنگاران هم اتفاق افتاده است.

میعاد در خاتمه صحبت ها می گوید که گوشش آماده شنیدن پیشنهادهای تازه است. آن ها در دپارتمان منابع انسانی کوشش می نمایند که با فکر باز پذیرای شنیدن بازخوردهای دیگران و تماشا جهان از پشت عینک آن ها باشند.

اساسا گام اول برای رشد، همین بستر پذیرا بودن نسبت به دیدگاه های نو است.

هویت خبرنگاران چیزی جز هویت خبرنگارانیی ها نیست

بارها گفته ایم؛ باز هم می گوییم. این خبرنگارانیی ها هستند که با تمام تفاوت هایشان یک خبرنگارانی مشترک ساخته اند که می توان به او دلگرم بود. اگر امروز خبرنگاران چالش های زیادی را پشت سر گذاشته و از دل مسائل، سیمرغ وار سر بیرون آورده، همه و همه به لطف خبرنگارانیی هاست.

برای همین است که تک تکشان را معرفی می کنیم تا همه بدانند که پشت هر اتفاق و حرکتی در خبرنگاران، یک مغز متفکر و یک دل پرآرزو نشسته است تا خبرنگاران نه فقط یک شرکت، که جایی برای زندگی باشد. جایی که می توان اشتباه کرد، از خاک برخاست، گردوغبار را تکاند و بار دیگر حرکت کرد.

منبع: علی بابا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2095

به "آشنایی با دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دپارتمان منابع انسانی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید