عظیم ترین شاهنامه نفیس دنیا در موزه فردوسی

به گزارش مجله پیکوشو، عظیم ترین شاهنامه نفیس خطی دنیا معروف به شاهنامه امیرکبیر که در سال 1350 هجری توسط انتشارات امیرکبیر تهیه، نگارش و به موزه فردوسی اهدا شده است.

عظیم ترین شاهنامه نفیس دنیا در موزه فردوسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، محمدرضا پهلوان رئیس گروه موزه های اداره کل استان امروز سه شنبه پنجم فروردین ماه 1399 بابیان این مطلب اضافه نمود: تدارک این شاهنامه نفیس و ارزشمند که 16 سال به طول انجامیده توسط دکتر محمدجعفر محجوب بر اساس شاهنامه ژول مول فرانسوی تصحیح شده است. کتابت آن به خط زنده یاد استاد جواد شریفی، تابلوهای مینیاتور آثار استاد محمد بهرامی، تشعیر و تذهیب توسط زنده یاد استاد حسین اسلامیان اجرا شده است.

او گفت: این شاهنامه دارای 1200 صفحه و 73 کیلو وزن و در ابعاد 50 در 70 سانتی متر به نگارش درآمده است و بر اساس همین نسخه خطی، چاپ و نشر آن هم اجرا شده است.

رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: انتشار این شاهنامه ارزشمند بازتاب خبری زیادی در خبرگزاری های دنیا داشته و تحسین علاقه مندان را برانگیخته است. هم اکنون نسخه های چاپی این شاهنامه در کتابخانه موزه های معتبری ازجمله بریتیش موزیوم، موزه آرمیتاژ و متروپولیتن، نگهداری می گردد.

او یادآور شد: چندی پیش هم شاهنامه خطی ارزشمندی در هند دارای 540 صفحه و در ابعاد 90 در 50 سانتی متر با 32 کیلو وزن تهیه شده است، البته در بیشتر موزه های معتبر هندوستان، نسخ خطی شاهنامه وجود دارد و هندی ها در حفظ و نگهداری شاهنامه فردوسی، بیش از دیگر کشورها، علاقه مندی نشان داده اند.

این شاهنامه نفیس پس از بازگشایی موزه ها برای بازدید علاقه مندان آماده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 933

به "عظیم ترین شاهنامه نفیس دنیا در موزه فردوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عظیم ترین شاهنامه نفیس دنیا در موزه فردوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید