تنگ بستانک؛ بهشت گمشده و عروس دیدنی های فارس

به گزارش مجله پیکوشو، ییلاقی سرسبز و بسیار خوش آب و هوایی در مرودشت وجود دارد که به بهشت گمشده معروف است. جایی تماشایی که درواقع اسمش، تنگ بستانک است و بهشت طبیعت گردها و گردشگران محسوب می گردد. آبشار، کوچه باغ های روستایی، جنگل دیدنی و دریاچه سد در کنار هم، این منطقه را به یکی از منطقه ها خواستنی برای سفر تبدیل نموده.

تنگ بستانک؛ بهشت گمشده و عروس دیدنی های فارس

بهشت گمشده کجاست؟

منطقه ییلاقی بهشت گمشده یا تنگ بستانک در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت استان فارس قرار گرفته. از شیراز تا مرودشت 50 کیلومتر راه است و از مرودشت تا کامفیروز هم 101 کیلومتر، در حدود دو ساعت در راه هستید.

تا پیش از دهه 60، تنها اهالی منطقه از آب زیاد و زیبایی های این منطقه استفاده می کردند و کمتر کسی از وجود آن باخبر بود، ولی زمان که گذشت، پای گروه های طبیعت گردی و کوه نوردی، به تنگ بستانک باز شد و این منطقه بر سر زبان ها افتاد.

این محدوده حفاظت شده 15 هزار و 324 هکتار مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1700 تا 3700 متر است.

راهنمای سفر به قلات شیراز

چرا باید به تماشا این منطقه برویم؟

در کمتر منطقه ای این همه چشم انداز چشم نواز در یک جا جمع شده. از روستاهای بیضا و کامفیروز که بگذرید، کوچه باغ ها و کشتزارها را هم که پشت سر بگذارید، چشم انداز های تماشایی آغاز می شوند. دریاچه سد درودزن، جنگل های بلوط، روستاهای تماشای و شالیزارهای سرسبز، گردشگران زیادی را در روزهای تعطیل راهی این منطقه می نماید.

بعد از پشت سر گذاشتن همه اینها به آبشار تنگ بستانک نزدیک می شوید، جایی که هم خوش آب و هواست و هم سرسبز و پردار ودرخت. آبشارهای کوتاه در کنار درخت های سربه فلک کشیده و بلند خستگی راه را از تنتان بیرون می نماید.

پوشش گیاهی این تنگه متنوع است. تا دلتان بخواهد درخت های بلوط، چنار، گردو، پسته و بادام کوهی در بهشت گمشده هست. زرشک، شیرخشت، خار شتر، آویش شیرازی، شیرین بیان و گون هم در این محدوده پیدا می شوند.

تنوع جانوری هم در این منطقه زیاد است؛ قوچ، بز وحشی، خرس قهوه ای، سمور، سنجاب ایرانی، خرگوش، روباه، میش، کبک و پرندگان شکاری، حیات وحش این منطقه را متنوع نموده.

به گفته محلی ها حجم آب زمانی خیلی بالا بوده و کل بستر را را می گرفته، اما به مرور زمان از حجم اش کاسته شده. در طول جهت دو لوله فلزی 6 اینچ هم وجود دارد که آب از طریق آنها از سرچشمه تنگ بستانک به روستاهای پایین دست منتقل می گردد.

بعد از 3 کیلومتر به سرچشمه می رسید. جایی که آب فراوان است و برای کمپ کردن مناسب. اینجا به یک دو راهی برمی خورید. سمت راست تقریبا تنگه تمام می گردد و در دامنه ها به باغ های سیب و گردو و بعد خانه های روستای جیدرزار (Jiderzar) می رسید.

راه سمت چپ ادامه تنگه است و بعد استخری هویدا می گردد. اینجا به استخر 9 متری معروف است و عمقش حدود 3 متر به نظر می رسد. این استخر زیر یک طاق سنگی قرار گرفته و همین باعث زیبایی اش شده است. جایی با درخت های چنار و گردو زیاد. و همه اینها که تمام گردد جنگل بلوط هویدا می گردد.

جاذبه های نزدیک

یک ویژگی خوب این منطقه ییلاقی نزدیکی اش به چند جاذبه گردشگری مهم است. رود کر، بزرگترین رود استان فارس که در بهار خیلی تماشایی ست. و سد دوردزن هم در جهتش قرار گرفته است، از جاذبه های نزدیک است. فاصله تنگ بستانک تا تخت جمشید 2 ساعت، تا نقش رستم یک ساعت و 50 دقیقه، تا آبشار مارگون دو ساعت و 40 دقیقه، و تا تنگ براق یک ساعت و ربع است.

جاهای تماشای اطراف شیراز

چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش مناسب پیاده روی و کوه پیمایی، کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، جعبه یاری های اولیه، عصای کوهنوردی یا باتوم، لباس اضافی، کوله پشتی با آب و غذای سبک همراه داشته باشید.

برترین فصل سفر

تنگه بهشت گمشده در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. تابستان ها هوای خشک و زمستان ها آب و هوای سرد و برفی دارد. بنابراین، برترین زمان سفر به تنگ باستانک از اردیبهشت تا آخر مرداد ماه است.

کجا اقامت کنیم؟

می توانید کمی پول بدهید و در جای مناسب چادر بزنید و شب را در تنگ باستانک بمانید. سرویس بهداشتی، باربیکیو و نیمکت هم وجود دارد.

دو هتل 3 ستاره در مرودشت وجود دارد که امکاناتشان مناسب است. یکی هتل مجتمع جهانگردی تخت جمشید و دیگری هتل آپادانا تخت جمشید. قیمت رزرو هتل در مرودشت از 120 هزار تا 220 هزار تومان است.

جهت دسترسی

در جاده شیراز به یاسوج، بعد از روستای گویم و شهر آسپاس، به دوراهی می رسید. راه مستقیم به سمت یاسوج می رود، اما شما سمت چپ را در پیش بگیرید که جاده مرودشت است. جهت باصفایی در انتظارتان است. در این راه از کنار سد درودزن می گذرید و به کامفیروز می رسید.

تابلوی هدایت به سمت کامفیروز و دشت گمشده وجود دارد. پیش از ورود به تنگ باستانک، یک پارکینگ وجود دارد که ماشینتان را می توانید انجا بگذارید و پیاده به جهت ادامه بدهید.

بیشتر عکس ها متعلق به خبرگزاری تسنیم است.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1963

به "تنگ بستانک؛ بهشت گمشده و عروس دیدنی های فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگ بستانک؛ بهشت گمشده و عروس دیدنی های فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید