دانشگاه هنر چه برنامه ای برای بهبود وضعیت دانشجویان طراحی صنعتی دارد؟

به گزارش مجله پیکوشو، رشته طراحی صنعتی از جمله حوزه هایی است که در عرصه هنر کمتر شناخته شده به همین دلیل بازار کار این رشته از جمله دغدغه های اصلی فارغ التحصیلان این رشته به شمار می رود. چراکه این رشته در زندگی روزمره ما کاربرد فراوانی دارد ولی بسیاری اوقات افرادی که در حوزه طراحی صنعتی کار می نمایند نیز نمی دانند که در حال اجرا یک کار هنری هستند. به همین دلیل در قدم اول لازمه این رشته برای گشایش بازار کار آن شناساندنش به جامعه است. این در حالیست که معضلاتی همچون واردات کالای خارجی و یا فراوری کارهای کپی نیز از جمله دلایل اصلی کساد بودن بازار طراحی صنعتی در ایران به شمار می رود.

دانشگاه هنر چه برنامه ای برای بهبود وضعیت دانشجویان طراحی صنعتی دارد؟

خشایار حجتی امامی مدیر گروه رشته طراحی صنعتی در دانشگاه هنر درباره برنامه این دانشگاه برای بازار کار دانشجویان این رشته به خبرنگار خبرنگاران گفت: بعضی از مسائل همانند بازار کار که در حال حاضر یک مشکل همه گیر است و خیلی از رشته ها را درگیر خود نموده. رشته طراحی صنعتی همانگونه که از اسم آن برمی آید به صنعت کشور وصل است و اگر صنعت در کشور ما رونق داشته باشد، بازار کار رشته هایی مثل طراحی صنعتی نیز بهبود پیدا خواهد نمود ولی زمانی که همانند حال حاضر ارتباطمان با صنعت جهان کم شده و در داخل کشور دچار مشکل هستیم، نمی توان خیلی انتظار باز بودن فضا برای فعالیت فارغ التحصیلان این رشته در صنعت کشور را داشت.

مدیر گروه رشته طراحی صنعتی در دانشگاه هنر ادامه داد: از جمله کارهایی که ما در دانشگاه هنر برای ورود دانشجویان به بازار کار می کنیم استفاده از اساتیدی است که به صنعت وصل هستند و خودشان در بازار کار طراحی صنعتی دستی دارند. چراکه این استادان می توانند دانشجویان را با استفاده از ارتباط های خود به بازار کار وصل نمایند. از طرفی هم ما و هم دانشگاه تهران باتوجه به اجازه ای که دانشگاه به ما داده، مدام سعی می کنیم که محتوای درسی مان را تغییر دهیم و به روز کنیم. چراکه سرفصل های اصلی کتاب های درسی این رشته مربوط به سال 1362 است. البته برای تغییر اساسی و جامع محتواهای درسی این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تیم های پژوهشی داریم که در حا ل حاضر بر روی آن کار می نمایند.

حجتی امامی اعلام کرد که محتوای درسی رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر لزوماً همانند محتوای درسی این رشته در دانشگاه تهران نیست. چراکه آنها به منابع خود و کادر آموزشی شان نگاه می نمایند و با توجه به آن محتوای درسی خود را ارائه می دهند.

مدیر گروه رشته طراحی صنعتی در دانشگاه هنر با بیان اینکه حدود یک سال است که در دانشگاه هنر حوزه کارآفرینی و مرکز رشد، بازآفرینی شده، گفت: برای مدیریت حوزه کارآفرینی که بیشتر دارای جنبه های آموزشی است، یکی از استادان طراحی صنعتی انتخاب شده که با آمدن او ارتباطاتمان خیلی بهتر شده و سعیمان این است که دانشجویان را در تشکل ها و آموزش های مربوط به کارآفرینی شرکت دهیم که بتوانند در آنجا آموزش های لازم را ببینند و سپس از آنجا آنها را به مراکز رشد خود معرفی کنیم که پس از آن حتی بتوانند خودشان کارآفرین باشند.

حجتی امامی تأکید کرد که نمی خواهند منتظر بمانند تا صنعت به سراغ دانشجوها برای کار بیاید بلکه می خواهند با حمایت دانشگاه خود بچه ها را صاحب صنعت نمایند.

وی اضافه نمود: از افرادی که هم در صنعت و هم در حوزه علم فعال هستند برای ورود دانشجویان به بازار کار استفاده می کنیم. به عنوان نمونه در یک پروژه مربوط به آموزش و پرورش که به کار طراحی صنعتی احتیاج دارد از دانشجویان این رشته استفاده می کنیم.

مدیر گروه رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر گفت که برای رشته طراح صنعتی که با صنعت در ارتباط است باید با رشته های مهندسی مرتبط در ارتباط باشند چراکه هر دو به هم احتیاج دارند ولی با این حال با دانشکده امیرکبیر که در همسایگی آنهاست ارتباط خاصی ندارند و تا به حال نیز همکاری قابل توجهی با هم نداشته اند.

وی ادامه داد: باید روی حوزه بین المللی طراحی صنعتی کار کنیم و سعی کنیم پروژه های خود را در سطح بین الملل نیز معرفی کنیم. مثلاً نمایشگاه های بین المللی برگزار کنیم و یا اینکه حداقل با همکاری کشورهای همسایه دوره های کارآموزی برگزار کنیم و اطلاعات یک دیگر را به اشتراک بگذاریم. البته برای این کار می توانیم از اساتید بین المللی هم استفاده کنیم. ولی در حال حاضر این امکانات را نداریم و نتوانسته ایم حتی از استادان ایرانی که در عرصه بین المللی فعال هستند استفاده کنیم.

حجتی امامی درباره مسائل بودجه دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر به دنبال این هستیم که با برگزاری رویدادهای نمایشی در داخل دانشگاه و با به نمایش گذاشتن آثار هنری دانشجوها به دنبال درآمدزایی باشیم و خیلی به دنبال بودجه دولت نباشیم. مثلاً می توانیم در روزهای تعطیل هفته در کارگاه هایمان نمایشگاه برگزاری کنیم و یا اینکه حتی در داخل دانشگاه برای عموم مردم دوره های آموزشی طراحی دوخت برگزار کنیم. حتی در ساعات آزاد می توانیم کارهای تولیدی انجام دهیم و یا اساتید را تشویق کنیم که پروژه هایی را وارد دانشگاه نمایند و از دانشجویان برای انجام پروژه های خود استفاده نمایند که درصدی از درآمدها به خود استادها و دانشجویان تعلق گیرد و در ادامه برای این کارها به اساتید پاداش خواهیم داد. البته ممکن است اساتیدی که از آوردن پروژه خودداری می نمایند متوقف شوند و نتوانند ارتقا بگیرند.

مدیر گروه رشته طراحی صنعتی در دانشگاه هنر درباره راهکار آنها برای خارج کردن بعضی از اساتید از روزمرگی گفت: زمانی که یک حقوق ثابت وجود داشته باشد فرد خود به خود ممکن است دچار روزمرگی گردد. ولی از طرفی اگر استادی فعال نباشد و موجب نارضایتی دانشجویان گردد دیگر نمی تواند ارتقا پیدا کند و درآمد آنها در همان سطح خواهد ماند و اخطار خواهد گرفت. البته در کل در آخر هر ترم با نظرسنجی هایی که شکل می گیرد وضعیت استادها را رصد می کنیم.

حجتی امامی توضیح داد که تعداد اساتید کار بلد و خوب رشته طراحی صنعتی خیلی محدود است و شاید در هر درسی تعداد آنها در کل کشور به یکی دو تا برسد و گاهی حتی به سه تا هم نمی رسد.

وی درباره علت این موضوع گفت: شاید به این دلیل بوده که برای رشته طراحی صنعتی مقطع دکترا نداشته ایم و به همین دلیل برای اساتیدی که بازنشسته شده و یا فوت شده اند جایگزینی نداریم. البته بورسیه خارج از کشور نیز برای این رشته سالهاست که متوقف شده.

حجتی امامی درباره راه کار دانشگاه هنر برای شناساندن رشته طراحی صنعتی گفت: گاهی اوقات از طرف خانواده های دانش آموزان برایم ایمیل هایی می آید که درباره رشته هایی مثل طراحی صنعتی سوال نموده و دوست دارند با آن آشنا شوند. می توانیم با برگزاری کمپ های آموزشی تابستانه با همکاری آموزش و پرورش، دانش آموزان و خانواده هایشان را با رشته های هنری آشنا کنیم.

وی اضافه نمود که ریاست جدید دانشگاه هنر حدود یک ماه است که یک دفتر ارتباط با جامعه ایجاد نموده و این دفتر ارتباط ها و همکاری هایی را با سازمان زیباسازی شهر، شرکت نفت و … برقرار نموده و از ارتباط استادها و افراد فعال در دانشگاه برای ارتباط با سازمان های مختلف استفاده می نماید.

مدیر گروه رشته طراحی صنعتی در دانشگاه هنر درباره تجمع دانشکده های این دانشگاه در باغ ملی گفت: از دست دادن دانشکده هایی مثل دانشکده کاربردی در چهارراه ولیعصر یک باخت است. چراکه با حضور در این منطقه در یک فضای غنی هنری و فرهنگی هستیم و به همه جا نیز دسترسی داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 211

به "دانشگاه هنر چه برنامه ای برای بهبود وضعیت دانشجویان طراحی صنعتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه هنر چه برنامه ای برای بهبود وضعیت دانشجویان طراحی صنعتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید