راهنمای نگهداری و تکثیر گیاه سینره در خانه

به گزارش مجله پیکوشو، سینره یکی از گل های زیبایی است که در روزهای آخر سال،گلدان های مجذوب کننده و رنگارنگ آن را می توانید از گل فروشی ها و بازارچه ها خریداری کنید تا در روزهای بهار و شروع سال، زیبایی خانه شما را دوچندان کند. این گیاه با گل های رنگارنگ و زیبا به عنوان گیاه یک ساله نگهداری می گردد. در ادامه درباره این گیاه زیبا، روش های نگهداری از آن و مسائل رایج آن، بیشتر بخوانید.

راهنمای نگهداری و تکثیر گیاه سینره در خانه

گیاه سینره چیست؟

این گیاه با گل های شاد و رنگارنگی که دارد از تیره کاسنیان است و با گل آفتاب گردان هم خانواده است. گیاه سینره بومی مجمع الجزایر آزور است و در آنجا روی صخره هایی که در ساحل اقیانوس اطلس قرار دارند رشد می نماید. این گیاه برای اولین بار در سال 1777 و به وسیله باغبان های باغ های سلطنتی بریتانیا کشف شد. البته گیاهانی که امروزه به عنوان گل سینره عرضه می شوند در واقع یک گیاه پیوندی هستند که با پیوند دو گونه پریکالیس شناخته شده پرورش یافته اند.

گیاه سینره یک گیاه چندساله است اما معمولا به عنوان یک گیاه یک ساله از آن نگهداری می گردد. از آنجایی که گیاه سینره برای مدتی طولانی گل می دهد و گل های آن از نظر رنگ بسیار متنوع هستند، این گیاه هواداران زیادی دارد. اگرچه رنگ این گل ها صورتی، قرمز، بنفش، آبی یا سفید است اما دو ویژگی باعث تنوع و زیبایی بیشتر این گل ها شده است. یکی اینکه این گل ها طیف وسیعی از این رنگ ها را دارند و دیگری اینکه گلبرگ های آن ها همگی دو رنگ هستند. قسمتی از این گلبرگ ها سفید است و قسمتی دیگر رنگ هایی که گفته شد را دارد. بعلاوه تفاوت در اینکه قسمت بزرگ تر گلبرگ ها سفید باشد یا رنگی، باعث شده گل های سینره تنوع بسیار بیشتری داشته باشند.

گیاه سینره از نظر مقدار هم متنوع است. هر چه گیاه بزرگ تر باشد، گل های آن هم بزرگ تر هستند. مقدار برخی از این گل ها به 12 سانتی متر هم می رسد.

تنوع بی نظیر رنگ ها به علاوه حس نشاطی که با تماشا گل های سینره ایجاد می گردد باعث شده تا این گیاه به محبوب ترین گیاه برای تزئینات سال نو تبدیل گردد.

جدول اطلاعات کلی در خصوص گیاه سینره

نام علمیPericallis cruenta, Senecio cruentus
نام رایجسینره
نوع گیاهچندساله
احتیاج به نور آفتابکمی سایه تا سایه کامل
نوع خاکمرطوب با زهکشی خوب، کمی اسیدی، غنی
pH خاک5.5 تا 6
زمان گل دهیبهار
رنگ گلمتنوع غیر از زرد
منطقه بومیAzores، جزایر قناری

روش نگهداری و پرورش گیاه سینره

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که گرمسیری است و رطوبت کافی دارد، می توانید از گیاه سینره به عنوان یک گیاه چندساله نگهداری کنید و آن را پرورش دهید. اما اگر در منطقه ای زندگی می کنید که شرایط آب وهوایی آن جا برای این کار مناسب نیست یا می خواهید به عنوان یک گیاه یک ساله از سینره نگهداری کنید، حفظ رطوبت دائمی و یکنواخت اهمیت دارد. بعلاوه باید به طور مداوم گل های پژمرده را از گیاه جدا کنید تا جوانه های نو جای آن ها را بگیرند. اگر این مراقبت ها را به دقت انجام دهید، نه تنها سینره شما در طول بهار و تابستان گل می دهد بلکه گل های آن دچار رنگ پریدگی هم نمی شوند و طراوت و زیبایی آن ها حفظ می گردد.

نور

گیاه سینره گیاهی است که به نور زیاد حساس است و مکان های سایه دار را می پسندد. اگر می خواهید از گیاه سینره در گلدان نگهداری کنید یا می خواهید آن را در باغچه بکارید، مطمئن شوید که در معرض نور شدید و مستقیم آفتاب قرار نمی گیرد. گیاه سینره در سایه ها به خوبی رشد می نماید.

خاک

برای نگهداری و پرورش گیاه سینره، خاک غنی و کمی اسیدی که رطوبت را به خوبی در خودش نگه می دارد و زهکشی مناسبی دارد خاک ایدئالی است. می توانید با اضافه کردن مقداری پیت ماس یا تفاله قهوه خاک را اصلاح کنید تا شرایط مطلوبی برای رشد گیاه داشته باشد.

آب

همان طور که قبلا بیان شد، گیاه سینره به رطوبتی دائمی و یکنواخت احتیاج دارد. باید به طور منظم و در نوبت های زیاد گیاه را آبیاری کنید اما نباید در هر نوبت به قدری آبیاری کنید که خاک کاملا خیس گردد و مرطوب شدن خاک کافی است. آبیاری مداوم و منظم در آب وهوای گرم اهمیت بیشتری دارد.

دما و رطوبت

گیاه سینره به تغییرات دمایی تا مقدار ای حساس است. دمای مطلوب برای نگهداری از گیاه سینره، بین 10 تا 18 درجه سانتی گراد است. اگر در طول شب دما از 2 درجه سانتی گراد پایین تر برود، گیاه سینره می میرد و اگر در طول روز دما به بالای 27 درجه سانتی گراد برسد، گلدهی گیاه متوقف می گردد. در طول تابستان باید از گیاه سینره در مکان های کاملا سایه نگهداری کنید و حتی ضروری است در روزهایی که هوا به شدت گرم است گیاه را به فضای بسته خنک تر منتقل کنید.

گیاه سینره در محیط های مرطوب به خوبی رشد می نماید. اگر محیطی که در آن از گیاه سینره نگهداری می کنید در طول فصل رشد گیاه به مقدار کافی رطوبت ندارد، می توانید با مرطوب نگه داشتن خاک احتیاج گیاه به رطوبت را تأمین کنید. البته نباید خاک کاملا خیس گردد چرا که اگر برای مدتی طولانی گیاه در خاک خیس زندگی کند دچار پوسیدگی ریشه می گردد.

اگر در گلدان از گیاه سینره نگهداری می کنید، برترین راه حل برای تأمین رطوبت لازم گیاه، استفاده از سینی سنگ ریزه است و فرقی نمی نماید که در فضای بسته از گیاه نگهداری می کنید یا آن را به فضای باز انتقال داده اید. یک لایه از سنگ ریزه یا شن نخودی را داخل سینی یا ظرفی که ارتفاع کمی دارد پهن کنید و گلدان را روی این سنگ ریزه ها قرار دهید. روی سنگ ریزه ها آب بریزید به مقدار ای که 1.5 سانتی متر از کف ظرف را با آب پر نموده باشید. ممکن است در برخی از مکان ها که هوای بسیار خشکی دارند لازم باشد این کار را هر روز تکرار کنید. تبخیر شدن این آب به مرور زمان باعث می گردد هوای اطراف گیاه به طور مداوم مرطوب باشد و مقدار یکنواختی از رطوبت را داشته باشد. غبارپاشی روی این گیاه توصیه نمی گردد چرا که ممکن است به گلبرگ های سینره آسیب بزند.

تکثیر گیاه سینره

اگر بتوانید شرایط ایدئالی برای رشد گیاه فراهم کنید، گیاه سینره به راحتی خودش را با پراکنده کردن بذرها تکثیر می نماید. در این شرایط اگر نمی خواهید گیاه شما تکثیر گردد، باید قبل از تشکیل شدن بذرها گل ها را از گیاه جدا کنید. اگر در مناطقی زندگی می کنید که هوا برای نگهداری سینره به عنوان یک گیاه چندساله بیش از مقدار سرد است و مجبور هستید به عنوان یک گیاه یک ساله از سینره نگهداری کنید، می توانید در تابستان از روش قلمه زنی برای تکثیر گیاه بهره ببرید. اگر می خواهید این روش را اجرا کنید، باید در فصول سرد سال از گیاه در فضای بسته نگهداری کنید. البته از آن جایی که سینره یک گیاه حساس است و به رطوبتی پایدار احتیاج دارد، نگهداری از آن در فضای بسته می تواند چالش برانگیز باشد.

آفت ها و بیماری های رایج

هنگامی که از یک گیاه نگهداری می کنید، حفظ سلامت آن مهم است و شاید برای کسانی که تجربه چندانی ندارند کار سختی باشد. در ادامه به برخی از آفت ها و بیماری هایی که سلامتی سینره شما را تهدید می نمایند اشاره می کنیم.

آفت ها

بیشتر آفت هایی که به گیاه سینره حمله می نمایند از آفت هایی هستند که شیره گیاهان را می مکند.

رایج ترین و خطرناک ترین آفت گیاه سینره شته ها هستند. باید قسمت های مختلف گیاه خود را آنالیز کنید تا حضور شته ها را به موقع تشخیص دهید. می توانید شته ها را زیر برگ ها یا بالای محل اتصال برگ ها به ساقه پیدا کنید. در صورت مشاهده شته ها، باید برای از بین بردن آن ها از صابون های حشره کش بهره ببرید.

مگس سفید یا سفیدبالک آفت دیگری است که گیاه سینره در معرض هجوم آن واقع شده است. شما هنگامی متوجه حضور مگس های سفید می شوید که تعداد زیادی از آن ها در اطراف سینره شما پرواز می نمایند. با مشاهده پرواز مگس های سفید در اطراف گیاه، باید در پی پیدا کردن لاروهای بسیار ریز آن ها روی برگ های گیاه باشید. باید با اسپری کردن صابون حشره کش، این لاروها را از روی برگ ها پاک کنید.

اگرچه به مقدار شته و مگس سفید رایج نیست، اما ریشک بال هم به گیاه سینره حمله می نماید. این حشرات سیاه رنگ بیشتر روی گل های گیاه مشاهده می شوند. برای مقابله با ریشک بال ها هم باید از صابوه حشره کش بهره ببرید.

دو آفت دیگر هم به گیاه سینره آسیب می زنند که کنترل آن ها کمی سخت است. اول، کنه عنکبوتی است که باید برای از بین بردن آن از روغن چریش یا برخی از حشره کش های قوی تر بهره ببرید. آفت دوم، گونه ای از مگس های برگ کاو است که لارو های آن با الگویی شبیه هزارتو برگ های گیاه را می جوند و شما با مشاهده این الگوها متوجه می شوید که آن ها حضور دارند. از آنجا که این لاروها درون برگ ها زندگی می نمایند، مقابله با این آفت سختتر از سایر آفت هایی است که به گیاه سینره حمله می نمایند. برترین راه حل برای مقابله با لاروهای مگس های برگ کاو این است که برگ های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید. برای جلوگیری از ازدیاد این لاروها و هجوم آن ها به سایر قسمت های گیاه، می توانید از آفت کش های زیستی که حاوی باکتری Bacillus thuringiensis هستند بهره ببرید.

بیماری ها

کپک خاکستری نوعی قارچ است که به برگ های گیاه آسیب می زند. روغن چریش برای پیشگیری و درمان این بیماری قارچی گزینه مؤثری است. البته در موارد شدید بیماری، باید از قارچ کش های مایع که حاوی مس هستند بهره ببرید.

بیماری سفیدک سطحی در بین گیاهانی مانند سینره که محیط های مرطوب را می پسندند شایع است. در این بیماری قارچی، هنگامی که هاگ های سفیدرنگ روی برگ ها تشکیل می شوند، شییه گرد وخاکی که روی برگ ریخته شده باشد به نظر می رسند. می توانید موارد خفیف را با روغن چریش درمان کنید، اما مانند بیماری کپک خاکستری، برای شرایط حاد باید از قارچ کش های مایع که حاوی مس هستند بهره ببرید.

منابع: Thespruce, Epicgardening

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2036

به "راهنمای نگهداری و تکثیر گیاه سینره در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای نگهداری و تکثیر گیاه سینره در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید