راهنما سایز کلاه کاسکت به همراه جدول سایزبندی

به گزارش مجله پیکوشو، خرید برترین کلاه کاسکت یک تصمیم بسیار مهم است که می تواند به طور قابل توجهی بر ایمنی، راحتی و تجربه کلی موتورسواری شما تأثیر بگذارد. با تعداد بی شماری از مدل ها، مواد و فناوری های موجود برای ساخت کلاه کاسکت، انتخاب برترین آن ها ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد. با این حال، با درک عوامل مهم به ویژه راهنما سایز کلاه کاسکت که باید در نظر بگیرید، می توانید کلاه ایمنی را پیدا کنید که نه تنها از شما در جاده محافظت می نماید، بلکه تجربه موتور سواری و سفر شما را نیز بهبود می بخشد. در این مقاله، راهنما سایز کلاه کاسکت و تمام نکات مهمی که باید در انتخاب این کلاه ایمنی به آن ها توجه کنید را می خوانید.

راهنما سایز کلاه کاسکت به همراه جدول سایزبندی

نکات مهم مربوط به راهنما سایز کلاه کاسکت

موثرترین و مهم ترین اقدام ایمنی که یک موتورسوار می تواند روی آن سرمایه گذاری کند، خرید کلاه کاسکت راپیدو یا سایر انواع کلاه کاسکت است. در صورت تصادف یا برخورد موتورسوار با موانع مختلف، هیچ وسیله دیگری نمی تواند به مقدار کلاه کاسکت از او محافظت کند. این مسئله نشان می دهد که چرا کلاه کاسکت موتورسیکلت را نباید بر اساس قیمت یا ظاهر آن خریداری کرد. یک موتورسوار باید برترین کلاه ایمنی مناسب و با کیفیت که می تواند بخرد را خریداری کند.

پیش از خرید کلاه کاسکت باید با اشکال مختلف این کلاه و موضوعاتی مانند راهنمای انتخاب سایز کلاه کاسکت آشنا شده باشید و درباره آن تحقیق نموده باشید. در این مقاله راهنمای سایز کلاه کاسکت، جنبه های ضروری برای انتخاب صحیح کلاه ایمنی موتور سیکلت را می خوانید که شامل این موضوعات می شوند:

  • شکل کلاه کاسکت
  • سایزبندی کلاه کاسکت
  • انواع کلاه کاسکت موتور سیکلت

مهم ترین نکته برای معین سایز کلاه کاسکت این است که این کلاه برای شما راحت و مناسب باشد و به شما امکان دهد بدون مهار دامنه حرکتی خود یا توانایی انجام عملنمودهای لازم برای استفاده ایمن از موتورسیکلت با آن رانندگی کنید.

اشکال کلاه کاسکت

درک شکل و وزن کلاه ایمنی می تواند به بیشتر لذت بردن از موتورسواری و افزایش ایمنی شما در حین این سواری یاری کند. بعلاوه، برای مقدار گیری سایز کلاه کاسکت باید شکل آن را هم در نظر بگیرید. کلاه های کاسکت معمولاً به سه دسته بیضی کشیده یا بلند، بیضی میانه و بیضی گرد تقسیم می شوند. برای اینکه مدلی را انتخاب کنید که به سر شما فشار زیادی وارد نمی نماید یا بیش از حد میان آستر آن و سرتان فاصله وجود ندارد، باید ابتدا با اشکال کلاه کاسکت آشنا شوید. علاوه بر شکل این کلاه ایمنی، وزن آن بسته به نحوه و مکانی که سوار می شوید، اساساً یکی از مهم ترین نکات ایمنی در موتورسواری است. ویژگی هایی که اشکال مختلف کلاه کاسکت دارند و معمولاً در راهنما سایز کلاه کاسکت به آن ها اشاره می گردد، به این ترتیب هستند:

  • کلاه کاسکت به شکل بیضی گرد: این مدل کلاه کاسکت مدلی است که برای تعداد افراد کمتری مناسب است و چندان رواج ندارد. کلاه بیضی گرد کروی تر از همتایان بیضی شکل خود است. موتورسواران با سرهای گرد هنگام استفاده از کلاه ایمنی بیضی شکل میانه یا بلند، معمولاً فضای اضافی میان آستر کلاه و پیشانی خود احساس می نمایند. در نتیجه، کلاه کاسکت با شکل بیضی گرد برای آن ها مناسب تر خواهد بود.
  • کلاه کاسکت به شکل بیضی میانه: این مدل کلاه برای رایج ترین شکل سر طراحی شده و کمی نازکتر از کلاه کاسکت با شکل بیضی کشیده است. بیشتر کلاه های کاسکتی که در ایران و بازارهای بین المللی به فروش می رسند چنین شکلی دارند.
  • کلاه کاسکت به شکل بیضی کشیده: این مدل هم مانند کلاه کاسکت به شکل بیضی گرد رواج چندانی ندارد. کلاه کاسکت به شکل بیضی کشیده برای سوارانی طراحی شده که قطر سرشان به طور قابل ملاحظه ای کمتر از سرهایی با قطر میانه است. موتورسواران با این شکل سر معمولاً هنگام پوشیدن کلاه کاسکت به شکل بیضی میانه یا گرد، در امتداد پیشانی اندکی فشار و در شقیقه ها مقداری فضای اضافی احساس می نمایند.

وزن کلاه کاسکت

وزن کلاه کاسکت یکی دیگر از نکاتی است که برای انتخاب این کلاه باید در نظر بگیرید. وزن این کلاه عموماً بین 1.36 کیلوگرم تا 1.80 کیلوگرم به بالا است. این کلاه ایمنی اگر چیزی بین 1.36 تا 2 کیلوگرم وزن داشته باشد، یک کلاه کاسکت سبک و خوب در نظر گرفته می گردد. کاهش وزن کلاه کاسکت اندازه خستگی گردن موتورسوار را کاهش می دهد. تکنیک های طراحی پیشرفته، همزمان با رعایت استانداردهای ایمنی دقیق، این کلاه را به یک کلاه ایمن و کاربردی تبدیل می نماید که می تواند جان سواران موتورسیکلت ها را در امان نگه دارد. البته، کلاه های سبک تر به علت استفاده از مواد درجه یک گران تر هستند اما قطعاً هزینه ای که برای خرید آن ها پرداخت می کنید، ارزش حفظ جان شیرین شما را خواهد داشت.

انواع سایز بندی کلاه کاسکت + جدول سایز

به استثنای چند مورد، همه تولیدنمایندگان کلاه کاسکت موتورسیکلت از جمله AGV، HJC، Shark، Diesel و Draxtar جدول راهنمای سایزبندی کلاه کاسکت مشابهی دارند. برای محاسبه سایز کلاه کاسکت باید با این جدول آشنا باشید. جدول راهنما سایز کلاه کاسکت را در ادامه می خوانید.

مقدار دور سر به سانتی مترسایز کلاه کاسکت
51 تا 52XX-Small
53 تا 54X-Small
55 تا 56Small
57 تا 58Medium
59 تا 60Large
61 تا 62X-Large
63 تا 64XX-Large
65 تا 663X-Large
67 تا 684X-Large

البته، این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که همه سایزهای کلاه کاسکت اشاره شده در این جدول در بازار موجود نیستند. به طور معمول، کلاه کاسکت با مقدار ای حداقل در محدوده بین X-Small و X-Large در بازار بیشتر یافت می گردد. بااین حال، اگر سر بزرگ تری دارید، با کمی جستجو می توانید مدل های خاصی از کلاه کاسکت را در بازار پیدا کنید که سایز آن ها تا 3X-Large و 4X-Large می رسد.

نحوه انتخاب سایز کلاه کاسکت مناسب سر شما

برای اینکه مقدار کلاه کاسکت مناسب برای خود را بدانید، باید با نحوه مقدار گیری سایز کلاه کاسکت آشنا باشید. همان طور که قبلاً اشاره کردیم، معین سایز مناسب کلاه کاسکت به عوامل مختلفی به ویژه شکل سر و وزن کلاه هم بستگی دارد. بااین حال، شما باید برای خرید یک کلاه کاسکت با مقدار دقیق و مناسب، سایز سر خود را هم مقدار بگیرید. برای مقدار گیری سایز سر برای کلاه کاسکت نیز یک راه وجود دارد.

یک متر پارچه ای بردارید و آن را به صورت افقی دور سر خود بالای ابروها و در پهن ترین قسمت از سر بپیچید. این مقدار را با جدول راهنما سایز کلاه کاسکت برندی که قصد خرید کلاه از آن را دارید تطبیق دهید و ببینید که در جدول یا نمودار سازنده کلاه مورد نظر شما کدام سایز با مقدار های سر شما مطابقت دارد. بعضی از تولیدنمایندگان کلاه کاسکت این مقدار ها را بر حسب اینچ ارائه می دهند اما مقیاس مقدار گیری بیشتر آن ها به سانتی متر است که کار شما را ساده تر می نماید.

اگر قصد خرید کلاه کاسکت برای بچه ها یا نوجوانان را دارید، بهتر است در پی سازندگانی باشید که کلاه ایمنی مخصوص بچه ها و نوجوانان را ارائه می دهند زیرا برای ساخت این نوع کلاه های کاسکت مقدار پوسته و آستر متناسب با سر کودک کوچک می گردد.

بعد از مقدار گیری دور سر، شکل آن را با توجه به ابعاد جلو تا پشت و فاصله دو طرف سر با یکدیگر تعیین کنید. این مقدار ها در سرهایی که به شکل بیضی گرد هستند یکی است یعنی طول و عرض سر آن ها از بالا به یک مقدار می گردد، در حالی که سر به شکل بیضی کشیده در قسمت جلو به پشت بلندتر از فاصله دو طرف سر است. به عبارت دیگر، اگر از بالا به سر این افراد نگاه کنیم، مقدار طول آن از عرض یا پهنا بیشتر است.

در نهایت، هنگام استفاده از کلاه کاسکت، اطمینان حاصل کنید که این کلاه ایمنی کاملاً روی سر شما قرار می گیرد و قسمت بالایی کلاه درست بالای ابروهای شما قرار گرفته است. این کلاه باید روی سر شما محکم باشد اما نباید به طرز ناراحت نماینده ای سفت باشد یا مانع از حرکت شما در حین موتورسواری گردد. به یاد داشته باشید، کلاه کاسکت شما به مرور زمان فرسوده و شکسته می گردد. بنابراین باید موقع خرید این کلاه، کلاهی را انتخاب کنید که کاملاً مقدار سر شما است.

هنگامی که کلاه کاسکت با مقدار مناسب سر خود را پیدا کردید، باید مطمئن شوید که این کلاه به درستی روی سر شما قرار گرفته است. برای اطمینان از این مسئله نکاتی را باید در نظر بگیرید که عبارت اند از:

  • کلاه کاسکت موتورسواری باید به خوبی روی سر شما قرار گیرد، بدون اینکه بیش از مقدار تنگ یا گشاد باشد.
  • کلاه کاسکت باید پایین روی پیشانی شما قرار گیرد و لبه پایینی کلاه درست بالای ابروهای شما باشد.
  • مطمئن شوید که بند چانه کلاه کاسکت به طور محکم بسته شده و هنگام تکان دادن سر، کلاه حرکت نمی نماید.

انواع کلاه کاسکت موتور سیکلت

هنگامی که مقدار و شکل مناسب کلاه خود را پیدا کردید، می توانید آنالیز انواع مختلف کلاه کاسکت موتورسیکلت را آغاز کنید. از کلاه های فک دار گرفته تا کلاه های بدون فک، مدل ها و طرح های مختلفی برای انتخاب شما در بازار وجود دارد. با توجه به راهنما سایز کلاه کاسکت و رعایت تناسب آن با سرتان، مطمئناً کلاه کاسکتی مناسب برای نیازهای خود را پیدا خواهید کرد.

رایج ترین انواع مدل های کلاه کاسکت که در حال حاضر در بازار به فروش می رسند، عبارت اند از:

  • کلاه های فک دار (Full Face): این کلاه ها بیشترین محافظت را دارند زیرا کل سر و صورت را می پوشانند. آن ها معمولاً یک گیره متحرک و سیستم تهویه دارند.
  • کلاه های بدون فک (Open Face): با نام کلاه های سه در چهار نیز شناخته می شوند. این کلاه ها قسمت های بالایی، پشتی و کناره های سر را می پوشانند اما صورت را در معرض دید قرار می دهند. این مدل کلاه ها امکان تهویه بیشتری نسبت به کلاه های فک دار ارائه می دهند.
  • کلاه های فک متحرک (Modular): این مدل کلاه ها ترکیبی از کلاه های فک دار و بدون فک هستند. آنها یک گیره تاشو و نوار چانه دارند که امکان محافظت از تمام صورت و تهویه بهتر را ارائه می دهد.
  • کلاه های آفرود/موتوکراس (Off-Road): این کلاه ها برای موتورسواری خارج از جاده طراحی شده اند. آنها گیره های کشیده و یک نوار چانه متمایز دارند اما معمولاً فاقد گیره هستند زیرا موتورسوارانی که از این کلاه ها استفاده می نمایند معمولاً عینک ایمنی هم دارند.
  • کلاه دوال اسپرت (Dual Sport): برای استفاده در جاده و خارج از جاده طراحی شده است. این مدل کلاه کاسکت یک انتخاب همه کاره محسوب می گردد. کلاه دوال اسپرت یک نوک، یک گیره و نوار چانه پهنی دارد اما راحتی بیشتر برای سفرهای جاده ای طولانی فراهم می نماید.

کلام آخر

توجه به راهنما سایز کلاه کاسکت و خرید یک کلاه ایمنی مناسب برای موتور سیکلت به یک سواری ایمن تر و راحت تر با این وسیله نقلیه یاری می نماید. اگر مقدار کلاه کاسکت برای سر شما مناسب نباشد، ممکن است باعث ایجاد درد گردد. این مسئله اغلب منجر به حواس پرتی های خطرناک می گردد و ممکن است به طور کامل از سر موتورسوار در هنگام تصادف محافظت نکند. بنابراین، پیدا کردن کلاه کاسکت موتورسیکلت که متناسب با سر موتورسوار باشد، به راحتی و ایمنی این کلاه منجر می گردد.

زمان کافی را صرف پیدا کردن کلاه کاسکت مناسب کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که کلاه کاسکت در حین موتورسواری تقریباً ناپدید می گردد اما در صورتی که مسئله ای در موتورسواری پیش بیاید، این کلاه ایمنی به وظیفه خود عمل خواهد نمود و از جان شما محافظت خواهد نمود. بنابراین، بهتر است هوشمندانه عمل کنید و با انتخاب یک کلاه کاسکت با مقدار مناسب سال ها از موتورسواری لذت ببرید.

منابع: revzilla , getgeared , shopmrmoto

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 شهریور 1403 بروزرسانی: 17 شهریور 1403 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2343

به "راهنما سایز کلاه کاسکت به همراه جدول سایزبندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنما سایز کلاه کاسکت به همراه جدول سایزبندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید