راهکار هایی برای افزایش سودآوری در تجارت الکترونیک
به گزارش مجله پیکوشو، برترین استراتژی را در تجارت الکترونیکی انتخاب کنید.
احتمالا برای افزایش عایدی خود در سال آینده برنامه ریزی نموده اید، ولی افزایش فروش و عایدی شما از چه منبعی به دست خواهد آمد؟ از افزایش نیروی فروش، ورود به بازارهای نو یا نوآوری در محصولات؟ یکی از منابع بسیار خوب برای دستیابی به مشتریان نو، تجارت الکترونیک است. شواهد نیز این گفته را تأیید می نماید؛ در آدینه سیاه (Black Friday، روز بعد از شکرگزاری در آمریکا که اولین روز خرید کریسمس است) گذشته، اندازه فروش بسیار پایین بود، در حالی که در دوشنبه سایبری (Cyber Monday، نخستین دوشنبه بعد از روز شکرگزاری در آمریکا که روز خرید آنلاین و تخفیف های هیجان انگیز است) اندازه فروش بسیار بالا بود که نشان می دهد تمایل مردم به خرید اینترنتی روزبه روز افزایش می یابد. در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید تا 10 استراتژی تجارت الکترونیک را که موجب افزایش فروش و سودآوری می گردد، به طور خلاصه بیان کنیم.
1. هدف قرار دادنِ بخشی از مخاطبان آنلاین
در تجارت الکترونیک باید برای خود قلمرو ایجاد کنیم، یعنی برای دستیابی به مخاطبانی که علاقه یا ویژگی مشترکی دارند، وب سایتی تعریف و طراحی کنیم. محصولات یا خدمات شما هر چه باشد، باید ابتدا بازار جاویژه شرکت خود را تعریف کنید، یعنی جایی که می توانید به صورت آنلاین و با محصولات و خدمات اختصاصی خود در آن نفوذ کنید.
2. شخصی کردن
بازدیدنمایندگان وب سایت شما خواستار تجربه های منحصربه فردی هستند که به نیازها و علایق آنها پاسخ دهد. فناوری در دسترس همه قرار گرفته است و همه می توانند اطلاعاتی را در ارتباط با علایق و ترجیحات تک تک خریداران به دست بیاورند و مجموعه ای از محصولات را ایجاد نمایند و هر یک از خریداران را به شیوه ای منحصربه فرد و متناسب با ترجیحات و علایق او به خرید تشویق نمایند.
3. فراوری محتوا برای ایجاد چسبندگی
یکی از استراتژی های تجارت الکترونیک پیروز، استفاده از جمع سپاری محتوا برای چسبندگی (Stickiness، ویژگی ای که میانگین مدت زمانی را که هر بازدیدنماینده در وب سایت باقی می ماند، تحت تأثیر قرار می دهد) وب سایت برای خریداران بالقوه است. برای نمونه، وب سایت آمازون میلیون ها مصرف نماینده را با تشویق آنها به بیان نظرات شان در خصوص اقلامی مانند کتاب و سی دی جذب کرد. شما نیز باید استراتژی خاصی داشته باشید تا به مشتریان بالقوه خود یاری کنید تا بتوانند به وسیله جست وجو در گوگل، وب سایت شما را پیدا نمایند. برای این منظور می توانید از کلمات کلیدی و متاتگ ها استفاده کنید و رتبه وب سایت خود را در نتایج جست وجو بالا ببرید.
4. معطوف کردنِ مرور در اینترنت به بخش های هدف
طراحی وب سایت متناسب با برند و ناوبری که ساختار مناسبی دارد، هنوز هم از مؤلفه های اصلی برای جذب مخاطب و ترغیب آنها به بازگشت دوباره به وب سایت شماست. شما می توانید تجربه مرور در اینترنت کاربران در تمام پلت فرم های آنلاین را به تجربه ای مجذوب کننده و دلنشین تبدیل کنید. برای نمونه اگر قصد دارید به دانشجویان کوله پشتی بفروشید، از رنگ های زنده و طراحی پر زرق و برق استفاده کنید تا حسی از جوانی و سرزندگی در آنها ایجاد کنید.
5. یکپارچه سازی در تمام کانال های توزیع
محصولات و خدمات خود را با استفاده از روش ها و کانال های مختلف (مانند فروشگاه، وب سایت، فروش تلفنی و غیره) عرضه کنید و به مصرف نمایندگان (از هر روش خریدی که استفاده می نمایند) امکان دهید تا برند شما را به صورتی سازگار و یکسان تجربه نمایند، ولی محصولاتی که به وسیله کانال های مختلف به فروش می رسانید، باید به مقدار ای متفاوت باشند که تفاوت قیمت ها را توجیه کند.
6. سرمایه گذاری روی تلفن همراه
تجارت بر بستر تلفن همراه، نرخ رشد سالانه ای بیش از 130درصد دارد. اگر پلت فرمی قوی برای تجارت بر بستر تلفن همراه نداشته نباشید، در طول چند سال آینده شاهد کاهش چشمگیر عایدی خود خواهید بود. برای اینکه همچنان بتوانید با سایر برندها رقابت کنید، باید خدماتی (مانند پیگیری شرایط تحویل سفارش، اطلاع در لحظه، تماس با یک کلیک، نقشه ها و نمایش اطلاعات محصول) را ارائه دهید که به وسیله تلفن همراه قابل دسترسی باشند.
7. بهره برداری از حمل و نقل و تدارکات
برای سازگاری یافتن با رشد، باید از قابلیت های ارائه دهندگان ثالث تدارکات استفاده کنید تا بتوانید حجم بالایی از سفارشات پیچیده را مدیریت کنید. لجستیک معکوس (یعنی توانایی رسیدگی به کالاهای مرجوعی و مبادلات با سرعت و به شیوه ای مالی) به عامل تمایز مهمی تبدیل شده است. شما می توانید از مزیت های رقابتیِ تحویل کالا در همان روز سفارش (same-day delivery) و شبکه های فروش نوآورانه نیز برخوردار باشید.
8. به کارگیری تجارت به وسیله اشتراک ماهیانه
تجارت اشتراکی شکل های مختلفی دارد. در مدل متداول آن، هر ماه یک قلم کالای ثابت برای مشتری ارسال می گردد. مدل اکتشافی اما مدل مطلوب تری است که در آن نوعی از عضویت را پیشنهاد می دهد که تجربه مشتری به وسیله ارائه محصولی تازه، کمیاب یا سفارشی، به صورت دوره ای، و تحویل در درب خانه مشتری بهبود می یابد.
9. حذف واسطه ها
اینترنت به شرکت های کوچک امکان می دهد تا به سرعت، به تعداد زیادی از مشتریان دسترسی پیدا نمایند. فراورینمایندگان از جمله کارخانه ها در چین بسیار مشتاق هستند تا با برندهای کوچک کار نمایند، زیرا این واقعیت را درک نموده اند که برندهای کوچک چابک تر از شرکت های بزرگ هستند. آن ها بیش از سایر برندها، محصولات تازه را به بازار معرفی می نمایند، زیرا کمتر با محدودیت هایی نظیر زنجیره های تأمین پیچیده روبه رو هستند.
10. ارائه تجربه ای یکپارچه در تمام کانال های توزیع
اگر اطمینان پیدا کنید که دسترسی به محصول، استراتژی های تبلیغاتی و تجربه برند (brand experience، روشی که به وسیله آن، برندی در فکر ذی نفعان شکل می گیرد) در تمام کانال ها (کانال های آنلاین، فروشگاه ها یا دستگاه های تلفن همراه) سازگار و یکسان هستند، فروش شما افزایش می یابد. شما می توانید با به کارگیری فناوری زنجیره تأمین مبتنی بر فضای ابری (cloud-based supply chain) عملکرد خود را در تمام کانال ها مشاهده کنید.
منبع: الی گشت