رویاهای ارغوانی در طرقبه

به گزارش مجله پیکوشو، دره ارغوان مشهد از معروف ترین جاهای دیدنی مشهد در منطقه توریستی طرقبه است. این دره زیبا آب وهوایی دلپذیر دارد و در روزهای گرم تابستان نیز هم چنان معتدل می ماند.

رویاهای ارغوانی در طرقبه

خبرنگاران: دره ارغوان مشهد از معروف ترین جاهای دیدنی مشهد در منطقه توریستی طرقبه است. این دره زیبا آب وهوایی دلپذیر دارد و در روزهای گرم تابستان نیز هم چنان معتدل می ماند. دره ارغوان در نواحی مرتفع و میان کوهستان های انبوه قرار گرفته است و مقصدی مناسب برای گردشگران علاقه مند به طبیعت گردی و کوهنوردی در شمال شرق ایران به شمار می رود.

این مقصد فاصله کوتاهی تا شهر مشهد دارد و در سفر به این شهر، برنامه بازدید از این دره به صورت یک روزه امکان پذیر است. برای آشنایی با دره ارغوان و برترین زمان بازدید از این منطقه، در ادامه با ما همراه باشید.

دره ارغوان کجاست؟

آدرس دره ارغوان: 30 کیلومتری غرب مشهد، کلیومتر هفت جاده طرقبه به روستای کلاته آهن

دره ارغوان از زیباترین عرصه های طبیعی ایران در نزدیکی شهر مشهد است که نام آن در لیست میراث طبیعی ایران به چشم می خورد. این دره در شهرستان بینالود و در مسیر دسترسی به روستای کلاته آهن قرار گرفته است. همان طور که از نام این دره پیدا است، سراسر این منطقه زیبا را درختچه های بنفش ارغوان پوشانده اند. منظره تماشایی ارغوانی رنگ در این دره گردشگران زیادی را در فصل بهار به سمت دره ارغوان جذب می نماید.

دره ارغوان فاصله کوتاهی تا منطقه گردشگری طرقبه دارد و از توابع آن به شمار می رود. مسیر دسترسی به دره ارغوان از جاده طرقدر می گذرد. این دره در نزدیکی روستای ییلاقی کلاته آهن و در مسیر جاده فرعی این روستا قرار گرفته و دسترسی به آن از مسیر جاده آسفالته پیش از ورودی این روستا میسر است. این منطقه از بخش های کوهستانی در غرب شهر مشهد است و آب و هوایی دلپذیرتر نسبت به شهرهای اطراف خود دارد.

دره ارغوان و روستای کلاته آهن از غرب و شمال به کوهستان های بینالود و تخت رستم محدود شده اند. در 6 ماه دوم سال دسترسی به بعضی روستاهای این منطقه و دره ارغوان بدون تجهیزات مناسب رانندگی میسر نیست.

مسیر دسترسی

برای بازدید از دره ارغوان باید به منطقه خوش آب وهوای طرقبه در حومه غربی شهر مشهد بروید. این دره در حدود 30 کیلومتر با مرکز شهر مشهد فاصله دارد و مسیر دسترسی به آن از جاده ای محلی می گذرد. برای رسیدن به دره ارغوان باید از بلوار امام رضا (ع) به سمت جاده طرقبه بروید. پس از عبور از میدان دوم منطقه توریستی طرقبه به دو راهی دهبار، کلاته آهن خواهید رسید. مسیر سمت چپ به سمت روستای کلاته آهن و دره ارغوان می رود. جاده ورودی به دره ارغوان قبل از روستای کلاته آهن قرار گرفته است. تا بخش ورودی این دره را می توانید با وسیله نقلیه طی کنید و سپس با پای پیاده به دره ارغوان وارد شوید.

گشت و گذار در دره ارغوان بسته به مقدار علاقه شما به طبیعت گردی، بین یک تا چند ساعت طول می کشد. در این مسیر باید آمادگی مناسب برای پیاده روی در مسیر شیب دار و کوهنوردی سبک داشته باشید. در طول فصل بهار چشمه های پرآبی در طول این دره به چشم می خورند که آب آن ها آشامیدنی نیست. پس از طی مسافتی در حدود نیم ساعت در دره ارغوان نیز به چشمه ای دائمی خواهید رسید که بسیار پرآب است؛ اما املاح زیادی دارد و نباید از آن بنوشید.

در دره ارغوان هرچه مسیر شیب دار را بیشتر پیش بروید، به انتهای این دره نزدیک تر خواهید شد. بخش بالایی انتهای این مسیر به تخته شاه و بخش پایینی آن به پنج دره می رسد. مسیر پیاده روی در دره ارغوان به صورت پاکوب تعیین است و آب وهوا در این دره نسبت به خارج از آن خنکی ملموسی دارد. بخش هایی از مسیر پیاده روی داخل دره ارغوان از میان آب جاری چشمه ها می گذرد.

این دره بخشی از میراث طبیعی ایران در شمال شرقی ایران است. سراسر این دره را درختچه های ارغوان پوشانده اند. این گیاه از معروف ترین گونه های شرق مدیترانه در دنیا است و به صورت درختچه رشد می نماید. دره ارغوان در طول سال های گذشته به همت گروه های فعال محیط زیست پاکسازی کامل شده است. در بخش های مختلف کوهپایه ای در مسیر این دره نیز سطل های زباله نصب نموده اند.

دره ارغوان آب و هوایی دلپذیر و ییلاقی دارد. در این منطقه چشمه های پر آبی به چشم می خورند که بعضی از آن ها دائمی و بعضی دیگر فصلی هستند. درختچه های ارغوان در این دره انعطاف بالایی دارند و محلیان منطقه ها اطراف پس از فصل هرس، با چوب این درختان سبدبافی می نمایند. از صنایع دستی تولیدی با چوب ارغوان با نام ارغوان بافی یاد می گردد. فروشگاه های صنایع دستی در اطراف این دره انواع سبدهای حصیری با چوب ارغوان را به گردشگران عرضه می نمایند.

دره ارغوان در زمان شکوفایی درختچه های آن در فصل بهار یک پارچه بنفش می گردد. پیاده روی در مسیر زیبای این دره از برترین تفریحات دره ارغوان به شمار می رود. کوه های اطراف این دره نیز ظرفیت های گردشگری بالایی برای علاقه مندان به کوهنوردی دارند. اطراف این منطقه را باغ های سرسبز و پر درخت پوشانده اند که در مسیر بازدید از دره ارغوان توجه گردشگران را به خود جلب می نمایند.

نام دره ارغوان در مهر ماه سال 1400 به عنوان یکی از برجسته ترین عرصه های طبیعی و ثروت های ملی ایران در لیست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1402 بروزرسانی: 24 شهریور 1402 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2311

به "رویاهای ارغوانی در طرقبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویاهای ارغوانی در طرقبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید