شناسایی 11 محوطه باستانی در محدوده سد گوراب ایلام

به گزارش مجله پیکوشو، سرپرست هیئت باستان شناسی سد گوراب گفت: در طرح پژوهشی آنالیز های باستان شناختی که با هدف شناسایی و معرفی مکان ها و محوطه های باستانی و منظر تاریخی فرهنگی محدوده پیشنهادی برای اجرای پروژه ساخت سد گوراب ایلام انجام شد، 11 محوطه باستانی، شناسایی، معرفی و مستندنگاری شد.

شناسایی 11 محوطه باستانی در محدوده سد گوراب ایلام

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرزاد مافی امروز یکشنبه 21 اردیبهشت 99 گفت: پس از آنالیز باستان شناسی و معرفی آثار باستانی، هدف اصلی این پژوهش ارزیابی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم اجرای پروژه، احداث سد بر مکان ها و محوطه های باستانی، شناسایی منظر تاریخی فرهنگی محدوده پیشنهادی برای ساخت و آبگیری سد است.

او اضافه کرد: آنالیز ها به شکل پیمایشی و بهره گیری از تصاویر ماهواره ای اجرا شده است.

این باستان شناس با اشاره به بارش های جوی که موجب کندی و ایجاد مسائل در انجام پروژه شده است، توضیح داد: سوابق باستان شناسی مناطق پیرامونی (نزدیکی به محوطه مهم گورستان های هکلان و پرچینه) و دارا بودن منابع زیست محیطی مناسب برای جذب جوامع انسانی، نشان از اهمیت این منطقه دارد.

او بیان نمود: در نتیجه این مطالعات در مجموع 11 محوطه باستانی شناسایی، معرفی و مستندنگاری شده و گاه نگاری اولیه آن ها بر اساس شواهد و یافته های سطح الارضی پیشنهاد شده است.

مافی اضافه کرد: این ناحیه به دلیل وجود منابع آبی مناسب، در دسترس بودن منابع دشت های کوچک میانکوهی و کوهستان و قرار دریافت در راستا عبور عشایر و مسافرانی که قصد دارند از مناطق گرراستا در دهلران به مناطق سردسیر شمالی تر در نزدیکی کبیرکوه بروند، اهمیت دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1047

به "شناسایی 11 محوطه باستانی در محدوده سد گوراب ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 11 محوطه باستانی در محدوده سد گوراب ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید