معماری تمام چوبی در روستای ملامحمد آقازاده نیشابور

به گزارش مجله پیکوشو، در هر روستایی معمولایک یا چند سازه وجود دارد که با هنرمندی ساخته شده اند که نشان دهنده ذوق و استعداد سازنده آنهاست.

معماری تمام چوبی در روستای ملامحمد آقازاده نیشابور

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

در این گزارش با دهکده ای آشنا می شوید که نه فقط علاقه به معماری و مهندسی که عشق به خاک و میهن باعث شد جان بگیرد و زبانزد همگان گردد.

دهکده چوبی نیشابور دهکده ای چوبی است که سازه های آن اثر معمار چیره دست آن است و بناهای آن دقت نظر و خوش فکری سازنده اش را در تمام اجزای خود به همراه دارد.دهکده ای که فخر نیشابور و خراسان شده و همه ساله گردشگران زیادی را برای بازدید از آثار چوبی منحصر به فردش به سوی خود می کشاند.

آشنایی با دهکده چوبین نیشابور

دهکده چوبی که درمیان روستای ملامحمد آقازاده نیشابور سر برآورده ماننددیگر روستاهای ایران، می تواند شما را هر چند کوتاه از هیاهوی شهری دور کند و سکوت و آرامش کویر را در کنار سرسبزی که حاصل از عشق سازنده دهکده است به شما هدیه دهد.

مرحوم مهندس حمید مجتهدی سازنده این دهکده چوبی است که یکی از دیدنی ها و تفریحگاه های نیشابور، شهر آرامگاه خیام، را در میان روستای محمدآباد آقازاده بنا نموده و به آن هویت تازه ای داده، دهکده ای که تمام سازه های آن با چوب ساخت شده است.

مهندس مجتهدی، ده ها تُن چوب را به خدمت گرفت تا روستای آبا و اجدادی اش را احیا نموده و شکل آن را تغییر دهد. دهکده چوبی، نخستین دهکده اکولوژیکی ایران، روستایی با ساختمانهایی مانند مسجد، رستوران، خانه، موزه و کتابخانه چوبی است که تمام جنبه های زندگی را در بر می گیرد.

مهندس مجتهدی تا سال 1392 مسئول رسیدگی به روستا بود و بعد از درگذشت وی، همسر او خانم حشمت، فارغ اتحصیل رشته هنر (نقاشی) از دانشگاه آمریکا مدیریت دهکده چوبی را بر عهده دارد.

بخش های گوناگون دهکده چوبی نیشابور

اینجا یک شهر کوچکِ چوبی است، شهری با معماری چوبی که تمام آن چه که احتیاج است را در خود جای داده مثل مسجد چوبی، موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچیق، سوئیت ها، فضای سبز و اکوسیستم زیبای روستا به همراه کشاورزی و دامپروری که کار و زندگی مردم روستا را شکل می دهد.

معماری تمام چوبی دهکده چوبین

مسجد چوبیِ دهکده چوبین که مشهورترین سازه روستای ملامحمد آقازاده است، نخستین مسجد چوبی دنیا است. این معماری در برابر زلزله مقاوم است و تا 8 ریشتر لرزش را تاب می آورد که نشان از هوش و دانش سازنده آن دارد.

کتابخانه و موزه

در کنار مسجد، بنای چوبی کتابخانه و موزه با 120متر مساحت واقع شده است. ساختمان کتابخانه دیواره ای دوجداره دارد و نمای خارجی آن (سقف شیروانی و دیواره ها) پوشیده از چوبهای پولکی است.

ساختمان 2 در ورودی و خروجی دارد و دو راه پله، دو طبقه آن را به هم متصل می نماید. طبقه اول موزه ای است که با چوب آیینه کاری تزئین شده و کتابخانه در طبقه دوم نیز با کتابهای مختلفی از جمله کتابهایی در وصف آثار دیدنی و گردشگری ایران و راهنماهای گردشگری مزین شده است.

رستوران دهکده چوبی

رستوران دهکده چوبی یکی از زیباترین ساختمان ها در تمام دهکده چوبی است. این سازه دو طبقه کمی پایین تر از مسجد ساختمانی 8 ضلعی با دیوارهای مشبک خودنمایی می نماید و اسکلت چوبی دارد و در برابر زلزله مقاوم است. معماری تمام چوبی آن به گونه ای است که خیال می کنی درختی سر از زمین بر آورده و در درون خود شما را میهمان غذاهای رستوران می نماید. رستوران در فضایی به وسعت 200 متر بنا شده و همزمان 130 تا 140 نفر را میزبانی می نماید.

آلاچیق ها

در میان باغ های میوه ای که در دهکده چوبی ساخته شده دوست داران طبیعت می توانند از آلاچیق هایی برای لذت بردن از فضای دلنواز باغ ها استفاده نمایند و در آنجا به استراحت بپردازند. باغ میوه در مکانی جدا از مجتمع اصلی ساخته شده و درختان میوه لذت حضور در میان زیبایی های روستا را دوچندان می نماید. آلاچیق ها نیز با پوششی پلاستیکی بر سقف و کناره های آن در فصل های پاییز و زمستان آماره حضور بازدید نمایندگان است.

نانوایی

یکی از این امکانات این دهکده نانوایی آن است که شکل جالبی دارد. دودکش این نانوایی به مانند پیکره زنی است که سبدی از نان بر سر دارد و جنسش از کاهگل است. در این نانوایی دو تنور چوب سوز به طریق گذشته نان پخت می نماید.

تفریحات در دهکده چوبی

حضور در دهکده ای که تمام ساختمان های آن چوبی و تداعی بخش داستان ها و فیلم های کارتونی است، فقط در دهکده چوبین نیشابور امکان پذیر است.

فضای صمیمانه و دلپذیر یک روستای چوبی، عطر چوب، بوی گل ها و گیاهانی که در فضا پراکنده است، صفای غذا خوردن در رستورانی تمام چوبی، لذت بردن از منظره و محیط دهکده چوبی در سایه آلاچیق ها و قدم زدن در موزه ای کوچک و جالب، خنکای استخر دهکده و نورپردازی های زیبای مسجد، همه از دلایلی است که می توانند شما را به دهکده چوبین بکشانند و خاطرتان را پر از آرامش و خوشی نمایند.

کجا بمانیم؟

سوئیت هایی هماهنگ با المان های چوبی و معماری دهکده چوبین، کار استراحت و اقامت را برای بازدیدگنندگان راحت می نماید و سازمان میراث فرهنگی قرار است مجموعه ای اقامتی دیگری نیز در دهکده چوبین بسازد.

برای رفاه حال گردشگران و اهالی روستا پنج واحد فروشگاه با اسکلت چوبی به شکل شش ضلعی ساخته شده است. این فروشگاه ها با دو جنس خاک مختلف، خاک رس برای سقف و خاک معمولی برای دیوارها، تزئین شده و نمایی سنتی و جالب به آنها داده است. همچنین روستا مجهز به آب آشامیدنی، برق و تلفن است.

آب و هوا

روستای ملامحمد آقازاده و دهکده چوبی با معماری تمام چوبی در منطقه نیمه بیابانی قرار گرفته و زمستانهایی سرد و تابستان هایی معتدل دارد.

بهترین فصل سفر

مانند بیشتر روستاها و مناطق ایران، بهار و تابستان بهترین فصل های سفر به دهکده چوبی است و به سبب حضور زیاد گردشگران در دهکده در ایام تابستان و نوروز رستوران و فروشگاه های آن باز و به عرضه خدمات مشغولند.

راه دسترسی

آدرس: انتهای بلوار شهدای نیشابور، 16.8 کیلومتری شهر نیشابور، جاده تقی آباد طلایی، دهکده توریستی چوبی نیشابور/برترین ها

برای دیدن مطالب بیشتر در خصوص معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از خبرنگاران دیدن کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 908

به "معماری تمام چوبی در روستای ملامحمد آقازاده نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری تمام چوبی در روستای ملامحمد آقازاده نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید