پورکریمی: در خلق آثارم وجود مقدم بر ماهیت است

به گزارش مجله پیکوشو، تهران (پانا) - مریم پورکریمی، هنرمند نقاش با بیان اینکه از قبل برای خلق آثارش، برنامه ای ندارد، گفت بعد از تولد اثر متوجه سبک کار می گردد و در اصل، برای وی وجود مقدم بر ماهیت است.

پورکریمی: در خلق آثارم وجود مقدم بر ماهیت است

مریم پورکریمی هنرمند نقاش که نمایشگاه آثارش با اسم مسخ شده در گالری مورا دایر است، در گفت وگو با پانا درباره علت انتخاب سبک انتزاعی برای خلق آثارش بیان نمود: از قبل برای خلق آثارم، برنامه ای ندارم، در واقع انتخاب قبلی برای خلق اثر ندارم، بلکه بعد از تولد اثر متوجه سبک کار می شوم. در اصل، برای من وجود مقدم بر ماهیت است.

وی درباره انتخاب تنوع کم رنگ ها در مجموع کارهایش گفت: این کارها بیوگرافی من هستند، روایت روزگاران من و گویای تجربیات دوره خاصی از زندگی من هستند. این مجموعه حاصل تجربیات خاکستری از روزمرگی فرسایشی است که بر روی رنگ آمیزی تاثیر گذاشته است.

مخاطب نقاشی هایم را جهانی می دانم، چون تنهایی، مرگ، پوچی و رنج، جغرافیا نمی شناسد

پورکریمی در پاسخ به اینکه چقدر مخاطب آثارش را جهانی می داند و چقدر ایرانی و اینکه آیا صرفاً به بیان خود پرداخته یا درک مخاطب هم مدنظرش بوده است، شرح داد: مخاطب نقاشی هایم را جهانی می دانم، چون تنهایی، مرگ، پوچی و رنج، جغرافیا نمی شناسد و در ارائه خارج از کشور هم بازخورد خوبی از مخاطب گرفتم اما به هیچ وجه برای همراه کردن مخاطب تلاشی نکردم. در خلق اثر به تصویر کشیدن شرایط درونی ام لحاظ شده است و دغدغه فروش آثارم را هم نداشته ام.

وی در خصوص اینکه مخاطب ایرانی چقدر با این کارها ارتباط برقرار می نماید و مخاطب خارجی چه چیز متمایز و جدیدی در آنها می یابد؟ گفت: هر دو گروه گرفتار تنهایی و پوچی بودند، ولی در خارج از کشور اکثراً پوچی قرائت می شد. در ایران و به نظر مخاطب ایرانی تنهایی بن مایه مجموعه دیوار من قلمداد شد.

این هنرمند نقاش در پایان درباره خود هم گفت: از کودکی علاقه به فیگور کشیدن داشتم و در نوجوانی درگیر طراحی شدم. قبل از ورودم به دانشگاه، کار کردن با متریال های متفاوت را امتحان کردم. در دانشگاه هم رشته نقاشی ایرانی را خواندم و بعد دانشگاه فضای کارهایم متفاوت تر شد و به سبکی که الان کار می کنم، رسیدم.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم محسن بنی اسدی آمده است:

جامعه

درد

بی عدالتی

تاریکی

و مرگ

و ترس از مرگ

و انسان در میان این دیوار های بی پایان در پی راه نجات یا فراری موقتی.

هنرمند با روح حساس و دغدغه مند نسبت به جامعه ، رنگ را چون کلماتی که بر زبانش جاری شده است ، بر روی بوم

می نگارد.

تا بدین سان درک و حس خود را از فشار هایی که به انسان میرود ، به تصویر بکشد و درد خود را عینیت بخشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1833

به "پورکریمی: در خلق آثارم وجود مقدم بر ماهیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورکریمی: در خلق آثارم وجود مقدم بر ماهیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید