برای تماشای بزرگ ترین شهاب سنگ ایران به کاخ گلستان بروید

به گزارش مجله پیکوشو، در تاریخ هشتم تا بیست و هشتم اردیبهشت، بزرگ ترین شهاب سنگ ایران معروف به شهاب سنگ ورامین در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش در خواهد آمد.

برای تماشای بزرگ ترین شهاب سنگ ایران به کاخ گلستان بروید

شهاب سنگ ورامین از هشتم تا بیست و هشتم اردیبهشت در بزرگ ترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ های ایران و بیابان لوت که در کاخ گلستان برگزار می گردد، به نمایش گذاشته می گردد.

مدیر مجموعه میراث دنیای کاخ گلستان اعلام نموده است:

شهاب سنگ ورامین به عنوان بزرگ ترین شهاب سنگ ایران، یک شنبه هشتم اردیبهشت در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می گردد. این شهاب سنگ یکی از هفت شهاب سنگ مزوسیدریتی در دنیا به شمار می رود که 138 سال پیش هنگام سقوط و برخورد با زمین، با چشم غیرمسلح دیده شده است. شهاب سنگ ورامین، پس از سقوط به دربار ناصرالدین شاه برده شد و در آن جا نگه داری می شد.

از زمان کشف نخستین شهاب سنگ ایران در 138 سال پیش که به شهاب سنگ ورامین معروف است تا به امروز آمار شهاب سنگ های ثبت شده در ایران به 299 شهاب سنگ در سال 2019 می رسد. جالب است بدانید که این شهاب سنگ یکی از 145 شهاب سنگ مزوسیدریتی دنیا است که تا جولای سال 2009 میلادی کشف و ثبت شده است و نوع خاصی از شهاب سنگ های سنگی-آهنی محسوب می شوند. این شهاب سنگ حدود 54 کیلوگرم جرم دارد و در حال حاضر قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم به جای مانده است؛ هرچند سایر قطعات آن در موزه های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و مؤسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه های علوم طبیعی و دانشگاه های مطرح دنیا نگه داری می شوند.

علاوه بر نمایش شهاب سنگ ورامین در کاخ گلستان، از بزرگ ترین مجموعه شهاب سنگ با بیش از 700 قطعه که با کوشش حجت کمالی در بولتن بین المللی به ثبت رسیده است، رونمایی خواهد شد. وی با کشف بیش از 1200 قطعه شهاب سنگ استثنایی از سراسر کشور رکورد کشف شهاب سنگ در ایران را به خود اختصاص داده است و در سال 2016 توانست با ثبت بیش از 200 قطعه شهاب سنگ در بولتن بین المللی شهاب سنگ، رتبه ایران را از جایگاه 122 به رتبه دوم دنیا و بعلاوه رتبه کلی ایران را در بین 136 کشور دنیا به رتبه نهم ارتقا دهد.

چنانچه از علاقه مندان بازدید از این شهاب سنگ هستید، باید بدانید که بزرگ ترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ های ایران و بیابان لوت از هشتم تا 28 اردیبهشت از ساعت 9:30 تا 17 در مجموعه میراث دنیای کاخ گلستان واقع در میدان ارگ برگزار خواهد شد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2032

به "برای تماشای بزرگ ترین شهاب سنگ ایران به کاخ گلستان بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تماشای بزرگ ترین شهاب سنگ ایران به کاخ گلستان بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید