کارت بازی با سوخت مردم!

به گزارش مجله پیکوشو، کارت سوخت برکات متعددی داشته که اکنون گفته می شود، مصرف متوسط روزانه آذر ماه در محدوده 75 میلیون لیتر در روز رسیده است.

کارت بازی با سوخت مردم!

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، اینکه مردم باید تن به قانون بدهند و بیمه اجباری شخص ثالث را بخرند کاملاً درست است، اما رفتار بیمه مرکزی و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و اجرای یک بخش از ماده قانونی که سال ها مسکوت مانده به نظر نوعی بازی با روان مردم است. کارت سوخت برکات متعددی داشته که اکنون گفته می شود، مصرف متوسط روزانه آذر ماه در محدوده 75 میلیون لیتر در روز رسیده است. کاهش مصرف بنزین که به اذعان کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خارج از تصور ارزیابی های اولیه و حتی خوشبینانه است.

با این حال بر خلاف وزیر نفت که همچنان بر منسوخ و کهنه شدن این طرح تأکید دارد، انتظار مسئولان ظاهراً بیشتر از این ها است، بنابراین به سراغ قوانین مسکوت مانده رفته اند و کسانی را که بیمه شخص ثالث ندارند، تهدید به از کار انداختن کارت سوختشان کرده اند.

پیشتر نیز سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی ایران در واکنش به اعتراض مردم مبنی بر کاهش سهمیه سوختشان تا 99/3 لیتر در هر بار استفاده از کارت سوخت این کار را طبیعی جلوه داده و گفته بود: مردم برای اینکه مسئله ای در فرآیند سوخت گیری ایجاد نشود باید صبر کنند تا ارتباط با سامانه به طور کامل قطع شود و اگر زودتر کارت سوخت برداشته شود، ممکن است شاهد این اتفاقات باشیم یا نباشیم!

مراقب اخطار دوم باشید

اما این تمام ماجرا نیست، زیرا همان طور که در بالا اشاره شد از چند روز پیش پیامک هایی به افراد فاقد بیمه شخص ثالث ارسال شده که بر ابطال کارت سوخت در صورت عدم دریافت بیمه شخص ثالث اشاره دارد؛ مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی روز گذشته در گفتگو با میزان گفته است: کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث پس از دومین اخطار باطل خواهد شد.

شهرام رضایی با اشاره به عدم صدور کارت سوخت برای کسانی که بیمه شخص ثالث ندارند، اظهار کرد: طی روزهای اخیر پیامک هایی مبنی بر ابطال کارت سوخت کسانی که هنوز نسبت به دریافت بیمه سخص ثالث اقدام نکرده اند، ارسال شده است و این موضوع مطابق ماده 48 که بیمه شخص ثالث را اجباری می کند و کارت سوخت به این افراد تعلق نمی گیرد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تصریح کرده است: مطابق این قانون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هر گونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه خودداری کند و از سوی دیگر بیمه مرکزی و نیروی انتظامی باید اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه را در اختیار این ستاد قرار دهد.

وی گفته است: با اتصال بین سامانه هوشمند سوخت و بیمه مرکزی، در روزهای اخیر تعدادی پیامک به افرادی که هنوز بیمه شخص ثالث را دریافت نکرده اند، ارسال شد و توصیه شده نسبت به دریافت بیمه سخص ثالث برای جلوگیری از قطع کارت سوخت اقدام کنند.

رضایی ابراز کرد: هنوز زمان دقیقی برای ابطال کارت سوخت در نظر گرفته نشده است، اما به طور یقین اخطار دومی نیز در این خصوص اعلام خواهد شد و پس از آن کارت سوخت طرف باطل می شود.

کار خوب یا بازی با روان مردم؟

یک شهروند در این باره می گوید: از زمانی که سهمیه بندی شده، دولت دائم می خواهد بهانه برای کم کردن سهمیه های بنزین بتراشد.

وی می گوید: قرار بوده این کار فقط برای کمک به اقشار ضعیف و کاهش آلودگی باشد، نه اینکه با کارت های سوخت روی روان مردم راه بروند. ممکن است بعضی با هزینه های امروزی توان بیمه کردن خود را نداشته باشند، به علاوه چرا ناگهان و یک شبه به یاد اجرای قانونی افتادند که چند سال مسکوت بوده است؟

این دانشجو رشته حقوق می افزاید: چرا دولت هر موقع که دلش می خواهد قانون کارت سوخت را کنار می گذارد و اجرا می کند، ولی مردم به این درخواست های سلیقه ای شرکت بیمه و وزارت نفت باید تمکین کنند؟

در همین حال بعضی واکنش ها به این موضوع نیز کاملاً برعکس است به نحوی که یک کارشناس بیمه در این باره گفت: این اقدام کار بسیار خوبی است، زیرا بعضی افراد چند کارت سوخت دارند که از ماشین هایی که مثلاً چپ کردند و دیگر به درد نمی خوردند یا فروختند و یا یک وانت کهنه گرفته اند و فقط از کارت سوختش استفاده می کنند.

این مقام مسئول در بیمه مرکزی در پاسخ به سؤال جوان که چرا دو موضوع غیر مرتبط را به یکدیگر متصل کرده اند، گفت: این قانون مصوبه خرداد 1395 و ایرادهای بسکمک دارد و فلسفه ماده 48 هم بود که در حوادث رانندگی، خسارت جانی وارده به اشخاص به جز راننده مسبب حادثه، باید توسط بیمه پرداخت شود چه مقصر حادثه بیمه شخص ثالث خریده باشد و چه نخریده باشد و حتی اگر فرار کرده باشد. یعنی بیمه حتی اگر خودروی مسبب حادثه، بیمه هم نداشته باشد یا فرار کند باید دیه زیان دیده را بدهد.

وی می افزاید: مبدعان چنین ایده من درآوردی و غیرمنطقی برای فرار از زیر سوال رفتن این تصمیمات خود، ماده 48 را تصویب کردند تا مردم را وادار به خرید بیمه نامه بکنند. البته، چون تا قبل از افزایش قیمت بنزین کارت سوخت در عمل کاربردی نداشت این ماده هم اجرا نمی شد، ولی الان با موضوعیت یافتن استفاده از کارت سوخت، امکان اجرا یافته است.

در ماده 48 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه آمده است: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه خودداری کند.

تبصره ـ بیمه مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار دهند.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 749

به "کارت بازی با سوخت مردم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارت بازی با سوخت مردم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید