گذشته سیاه و شوم پررفت و آمدترین فرودگاه ژاپن!

به گزارش مجله پیکوشو، گذشته فرودگاه ناریتا | Narita Airport

فرودگاه ناریتا مهم ترین دروازه ورود گردشگران به کشور ژاپن و پررفت و آمدترین فرودگاه این کشور است. بیش از 50% مسافران خارجی از این فرودگاه وارد ژاپن می شوند و شما نیز اگر به ژاپن سفر کنید به احتمال زیاد بلیط هواپیمایتان به مقصد فرودگاه ناریتا خواهد بود. اما این فرودگاه مدرن و مجهز گذشته سیاهی داشته و سایه سیاه این گذشته شوم همچنان بر سرش سنگینی می کند. به طوری که این فرودگاه بعد از گذشت دهه ها از بازگشایی هنوز به اتمام نرسیده و نتوانسته به مساحت پیش بینی شده برسد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد گذشته فرودگاه ناریتا ، پررفت و آمدترین فرودگاه ژاپن بیشتر بدانیم.

گذشته سیاه و شوم پررفت و آمدترین فرودگاه ژاپن!

مسائل ساخت فرودگاه ناریتا

فرودگاه ناریتا در سال 1987 افتتاح شده و در جزیره هونشو (Honshu) و منطقه کانتو واقع شده است. از فرودگاه ناریتا با استفاده از قطار اکسپرس می توانید در عرض 90 دقیقه به ایستگاه شینجوگو توکیو برسید. به همین دلیل نام رسمی این فرودگاه، فرودگاه ناریتا توکیو (Tokyo Narita Airport) است. هرچند این نام همیشه مسافران را دچار ابهام و سردرگمی می کند.

اگر تا به حال به ژاپن و این فرودگاه سفر کرده باشید هنگام فرود یا پرواز می توانید تابلوهای بزرگی را در اطراف فرودگاه ببینید که مرگ بر فرودگاه ناریتا را به زبان ژاپنی و انگلیسی نوشته اند! مسافرانی که این تابلوها را می بینند از چنین شعاری متعجب می شوند و در پی علت و علت آن هستند. چه کسی این شعارها را می نویسد و به چه علت؟ چه کسانی با پرتردد ترین فرودگاه ژاپن تا این حد خصومت دارند و علت این دشمنی آن ها چه می تواند باشد؟ این فرودگاه با اینکه شلوغ ترین فرودگاه ژاپن است گذشته پرفراز و نشیبی داشته و گذشته فرودگاه ناریتا همچنان برایش مشکل ساز است.

مناقشه بر سر ساخت فرودگاه ناریتا

پس از مشاهده این تابلوها، وقتی به فرودگاه ناریتا وارد می شوید چیز عجیبی مشاهده نمی کنید. ناریتا یکی از فرودگاه های مدرن و مجهز دنیاست و به ویژه ترمینال شماره 2 در زمره ترمینال های فرودگاهی مدرن واقع شده است. اما اگر کمی در مورد گذشته فرودگاه ناریتا تحقیق کنیم متوجه می شویم که این فرودگاه یک تفاوت عمده با زیرساخت های شهری دارد.

مسائل پیش آمده در گذشته فرودگاه ناریتا از قبل از احداث شروع شد. هنگامی که در دهه 1960 تصمیم گرفته شد فرودگاه ناریتا در این منطقه ساخته شود درگیری هایی بین ساکنین منطقه به وجود آمد. در حالی که مسئولین فرودگاه مبلغی را برای خرید املاک و زمین ها به صاحبان پرداخت می کردند، اما بسیاری افراد دوست نداشتند خانه و کاشانه شان را ترک کنند. درگیری ها و اعتراضاتی پیش آمد و در فرایند ساخت فرودگاه اختلال به وجود آمد. در نهایت بسیاری از ساکنین تسلیم شدند و با دریافت مبلغ، زمینشان را به فرودگاه واگذار کردند. اما تعداد زیادی نیز مصرانه در مقابل ساخت فرودگاه مقاومت کردند و حاضر نشدند خانه شان را ترک کنند. زمین و منزل این افراد در حال حاضر چسبیده به فرودگاه وجود دارد و مانع از تکمیل ساخت فرودگاه شده است!

ساخت فرودگاه ناریتا هنوز تکمیل نشده است!

گفتیم که بسیاری از صاحبان زمین های اطراف به هیچ قیمتی حاضر نشدند زمینشان را به فرودگاه بفروشند و همچنان در این منطقه سکونت دارند. در واقع، (بیشتر) تابلوهای مرگ بر فرودگاه ناریتا در خارج از محوطه فرودگاه و پشت فنس های فرودگاه قرار گرفته و متعلق به این افراد است. این زمین یکی از چند زمینی است که مانع از اتمام ساخت فرودگاه شده اند. دو منزل مسکونی خصوصی، یک زیارتگاه، چندین زمین مزروعی و یک کارخانه تولید محصولات کشاورزی از جمله املاکی هستند که از لحاظ قانونی مانع از پیشروی فرایند ساخت فرودگاه ناریتا شده اند.

طبق طرح های اصلی قرار بود فرودگاه ناریتا در هنگام افتتاح در سال 1978 از مجموع 5 باند فرودش، دو باند فرود به طول 4 کیلومتر داشته باشد. اما باند فرود دوم تا سال 2002 بازگشایی نشد و در آن هنگام نیز طولش نصف میزان پیش بینی شده بود. فرودگاه ناریتا حتی در مورد زمان افتتاح نیز با مسائل و موانعی همراه شد و افتتاح این فرودگاه با 7 سال تاخیر انجام شد!

ساخت فرودگاه روی آب: راه چاره جایگزین بعد از مناقشات فرودگاه ناریتا

نکته جالبی که در مورد فرودگاه های بزرگ ژاپن مثل فرودگا اوزاکا کانسای (Osaka Kansai) و ناگویا سنترایر (Nagoya Centrair) وجود دارد این است که این فرودگاه ها روی جزایر مصنوعی ساخته شده اند. قبلا در مورد فرودگاه های شناور ژاپن صحبت کردیم و گفتیم که ژاپن به علت کمبود خاک و زمین برای ساخت فرودگاه، دست به دامن دریا شده و با ساخت جزایر مصنوعی، فضای کافی برای فرودگاه را فراهم کرده است. یکی از دلایل این امر، درس گرفتن از گذشته فرودگاه ناریتا بوده است. ساخت فرودگاه ناریتا آنقدر با مسائل و موانع همراه بود و آنقدر حواشی به همراه داشت که مسئولین تصمیم گرفتند ساخت فرودگاه در خشکی را فراموش کنند و به سراغ جزایر مصنوعی بفرایند. اگرچه ایجاد جزایر مصنوعی مسلما تکنولوژی و هزینه های بیشتری را می طلبد اما حداقل بی دردسرتر است و درگیری و اعتراضات مردمی را به همراه ندارد. اعتراض به ساخت فرودگاه ناریتا بعد از گذشته حدود 40 سال همچنان ادامه دارد و ظاهرا پایانی برای آن وجود ندارد!

مسائل فرودگاه ناریتا همچنان ادامه دارد!

همان طور که می دانیم فرودگاه ها پس از مدتی به علت افزایش شمار مسافران نیازمند توسعه و توسعه خواهند بود. از این رو معمولا در هنگام ساخت یک فرودگاه مساحتی را نیز برای توسعه های آینده در نظر می گیرند. این یکی از دلایلی است که فرودگاه ها را در بیرون شهر می سازند که زمین های بایر زیادی اطرافش وجود دارد. در مورد فرودگاه ناریتا اما این امر ممکن پذیر نیست. فرودگاه ناریتا در حال حاضر هم تکمیل نشده و هیچ وقت نتوانسته به طور کامل ساخته شود، چه برسد به اینکه بخواهد توسعه هم پیدا کند. درگیری ها و کشمکش های اجرا شده بر سر ساخت فرودگاه هنوز هم ادامه دارد و مالکان زمین های اطراف حاضر نشدند اجازه ساخت و تکمیل فرودگاه را بدهند. به همین دلیل، با توجه به اینکه فرودگاه ناریتا پررفت و آمدترین فرودگاه ژاپن است و سال به سال نیز به ترافیک مسافران اضافه می شود لازم است راه چارهی برای توسعه این فرودگاه (یا جایگزینی فرودگاه) پیدا کنند.

فرودگاه هانه دا، رقیب سرسخت فرودگاه ناریتا

فرودگاه هانه دا توکیو (Haneda Airport) که رقیب اصلی این فرودگاه محسوب می شود به تازگی پروازهای بین المللی خود را مجددا راه اندازی کرده است. با توجه به مسائل و موانعی که فرودگاه ناریتا با آن ها روبروست دور از انتظار نیست که در آینده ای نه چندان دور، فرودگاه هانه دا جایگاه پررفت و آمدترین فرودگاه ژاپن را از آن خود کند. این رقابت طنز تلخی در خود دارد: زیرا فرودگاه ناریتا در واقع ساخته شد تا میزبان پروازهای بین المللی شود و قرار بود فرودگاه هانه دا بیشتر پروازهای داخلی را انجام دهد!

علاوه بر آینده نامعلوم فرودگاه ناریتا، دور بودن آن از شهر توکیو نیز یکی از مسائل این فرودگاه است. بسیاری از ایرلاین ها به تدریج پروازهای خود را از این فرودگاه به فرودگاه هانه دا که به توکیو نزدیک تر است منتقل می کنند. شاید نحسی گذشته فرودگاه ناریتا و مرگ بر فرودگاه ناریتا که سال هاست ورد زبان همسایگان این فرودگاه است در آینده ای نه چندان دور به واقعیت بپیوندد!

منبع: tripsavvy.com

منبع: الی گشت
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2097

به "گذشته سیاه و شوم پررفت و آمدترین فرودگاه ژاپن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذشته سیاه و شوم پررفت و آمدترین فرودگاه ژاپن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید