جزئیات جالب درباره گرند کنیون که احتمالا نمی دانستید

به گزارش مجله پیکوشو، گرند کنیون یکی از معروف‌ترین و زیباترین دره‌های طبیعی در جهان است که در ایالت آریزونای آمریکا واقع شده است. این دره با عمق تقریبی 1800 متر و طول تقریبی 446 کیلومتر، یکی از بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین دره‌های جهان محسوب می‌شود.

گرند کنیون در سال 1919 به عنوان یک پارک ملی ثبت شد و امروزه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان به شمار می‌رود. سالانه بیش از 5 میلیون نفر از این دره دیدن می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم نکات جالب و آموزنده‌ای درباره گرند کنیون برایتان بازگو کنیم که شاید تا به حال از آن‌ها بی‌خبر بودید.

جزئیات جالب درباره گرند کنیون که احتمالا نمی دانستید

اگر علاقمند به دریافت خدمات تور آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

گرند کنیون یکی از شگفتی های طبیعت و یکی از معروف ترین و زیباترین دره های جهان است. این دره بزرگ و عمیق در ایالت آریزونای آمریکا واقع شده و هر ساله میلیون ها نفر از سراسر دنیا برای دیدن آن به این مکان سفر می کنند.

مشخصات گرند کنیون

گرند کنیون با عمق 1 کیلومتر و طول 277 کیلومتر، بزرگترین و عمیق ترین دره در جهان است. عرض این دره بین 6 تا 29 کیلومتر متغیر است. سنگ های قدیمی کف این دره متعلق به دوران پرکامبرین یعنی حدود 2 میلیارد سال پیش است.

رود کلرادو که از کوهستان های راکی در ایالت کلرادو سرچشمه می گیرد، از وسط این دره عظیم عبور می کند. عمق رودخانه در برخی نقاط به 300 متر هم می رسد.

پیدایش گرند کنیون

گرند کنیون حدود 5 تا 6 میلیون سال پیش و در اثر فرسایش آبی رود کلرادو شکل گرفته است. آب این رودخانه به مرور زمان سنگ های رسوبی این منطقه را حفر کرده و این دره عظیم را پدید آورده است.

هنوز هم رود کلرادو در حال حفر سنگ ها و گسترش دره است، اما این فرایند بسیار کند اتفاق می افتد. برآورد می شود که این رودخانه سالانه تنها 1 سانتیمتر از سنگ های کف دره را فرسایش می دهد.

لایه های سنگی

دیواره های گرند کنیون از لایه های متعددی از سنگ های رسوبی تشکیل شده است که نشان دهنده تاریخچه زمین شناسی این منطقه است.

قدیمی ترین لایه متعلق به دوران پیش کامبرین و حدود 2 میلیارد سال قدمت دارد. لایه های بعدی به ترتیب زمانی شامل سنگ آهکی دوران کامبرین، سنگ شیل دوران دوونین، سنگ آهک و ماسه سنگ دوران میسیسیپین و سنگ های آذرین دوران پرمین می شود.

مطالعه این لایه های سنگی برای دانشمندان حوزه زمین شناسی بسیار حائز اهمیت است زیرا اطلاعات ارزشمندی را در اختیار آنها قرار می دهد.

چشم اندازهای متنوع

یکی از ویژگی های بارز گرند کنیون، تنوع چشم انداز آن است. دیواره های این دره پر از شکاف ها، توده های سنگی، برآمدگی ها و فرورفتگی های متعدد است که مناظر بکر و زیبایی را به وجود آورده است.

اشکال سنگی عجیب و غریبی مانند برج ها، قلعه ها و استوپاها در اثر فرسایش طبیعی سنگ ها شکل گرفته اند.

حتی رنگ سنگ ها هم در نقاط مختلف متفاوت است. در برخی نواحی رنگ های قرمز و نارنجی به چشم می خورد در حالی که در نواحی دیگر سنگ ها خاکستری و سفید رنگ هستند.

عمق دیدنی

یکی از جذابیت های گرند کنیون برای گردشگران، امکان دیدن آن از ارتفاعات مختلف است. در بالای دره می توان کلیت آن را به تماشا نشست. اما هر چه پایین تر می رویم، جزئیات بیشتر و زیبایی های پنهان دره آشکار می شود.

در کف دره، صخره های عظیم و رودخانه قدرتمند کلرادو از نزدیک قابل مشاهده است. حس حیرت و شگفتی انسان را در بر می گیرد.

این تجربه یکتاست که گردشگر را وا می دارد تا در مقابل عظمت طبیعت سر تعظیم فرود آورد.

پوشش گیاهی

کف دره گرند کنیون دارای پوشش گیاهی اندکی است. اما هر چه از کف دره به سمت بالا حرکت کنیم، پوشش گیاهی غنی تر می شود.

در ارتفاعات پایین تر، گونه هایی مانند کاکتوس، گز و درخت Joshua دیده می شود. هر چه به ارتفاعات بالاتر می رویم، درختان سوزنی برفپوش، صنوبر و کاج نمایان می شوند.

در بالاترین نقاط جنگل های انبوه کاج زرد وجود دارد. تنوع گیاهی در گرند کنیون بسیار زیاد است و بیش از 1500 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

حیات وحش

گرند کنیون زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری است. حدود 90 گونه پستاندار در آن زندگی می کنند که شامل گرگ، روباه، شغال، لوبوی سرخ و خرس سیاه می شود.

انواع مختلفی از پرندگان از جمله عقاب طلایی، شاهین، کبوتر و انواع کلاغ در آن حضور دارند. 17 گونه مار نیز در گرند کنیون زندگی می کنند.

ماهی های بومی رودخانه کلرادو مانند ماهی آزاد رشته دار و مار ماهی نیز از دیگر ساکنان دره به شمار می روند.

آب و هوا

آب و هوای گرند کنیون متنوع و متفاوت است. کف دره گرم و خشک است اما هر چه به بالا حرکت کنیم، آب و هوا خنک و مرطوب تر می شود.

دما در کف دره معمولاً بین 35 تا 48 درجه سانتی گراد است. اما در ارتفاعات، میانگین دما 5 تا 20 درجه سانتی گراد است.

بارش برف در فصل زمستان در نواحی مرتفع رخ می دهد. بهار و پاییز فصول مطلوب برای بازدید از گرند کنیون هستند.

پوشش ابر

یکی از پدیده های جالب گرند کنیون، تشکیل پوشش ابر در دره است. این پوشش ابر گاهی فقط قسمتی از دره را می پوشاند که منظره بسیار زیبایی ایجاد می کند.

درختان و صخره ها از ابرها بیرون زده و نور خورشید بر روی آنها می تابد. این پدیده بیشتر در فصل تابستان رخ می دهد.

دیدن پوشش ابر در دره، تجربه ای حیرت انگیز و یکتاست که هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

آتشسوزی ها

آتشسوزی های طبیعی گهگاه در گرند کنیون رخ می دهد. این آتشسوزی ها معمولا در فصل تابستان به وقوع می پیوندند.

برخی از این آتشسوزی ها بخش های وسیعی از جنگل های کاج را نابود می کنند. اما طبیعت خود آتشسوزی ها را مهار می کند و مانع از نابودی کامل می شود.

آتش باعث می شود بذرهای درختان آزاد شده و جنگل های جدیدی رشد کنند. بنابراین آتشسوزی جزئی از چرخه طبیعی جنگل هاست.

البته آتشسوزی های ناشی از بی احتیاطی انسان می تواند بسیار مخرب باشد و تاثیرات منفی بر محیط زیست داشته باشد.

بومیان منطقه

قبل از ورود اروپایی ها، منطقه گرند کنیون محل سکونت قبایل بومی مانند آپاچی، هاواسوپای، هوپی و ناواهو بود.

آنها گرند کنیون را مکان مقدسی می دانستند. در افسانه های بومیان، گرند کنیون محلی برای انجام مراسم مذهبی و کسب راهنمایی های روحانی بود.

بومیان با شکار حیوانات، ماهیگیری و گردآوری گیاهان در دره امرار معاش می کردند. آنها همچنین از رنگ های طبیعی برای نقاشی روی دیواره ها استفاده می کردند.

کشف توسط اروپایی ها

نخستین اروپایی که به گرند کنیون رسید، گارسیا لوپز د کاردناس مکتشف اسپانیایی بود. او در سال 1540 میلادی به این منطقه رسید اما موفق به کشف دره نشد.

در سال 1869 ارتش آمریکا به فرماندهی جان وسلی پاول برای اولین بار موفق به کشف رسمی گرند کنیون شد. آنها دره را به افتخار رود کلرادو، گرند کنیون نامگذاری کردند.

پس از آن گردشگران زیادی برای تماشای زیبایی های طبیعی دره به آنجا سفر کردند. در سال 1919 گرند کنیون به یک پارک ملی تبدیل شد.

گردشگری

امروزه گرند کنیون یکی از مقاصد گردشگری محبوب در آمریکا و جهان به شمار می رود. حدود 6 میلیون نفر سالانه از آن بازدید می کنند.

اکوتوریسم یا گردشگری طبیعت گرا فعالیت محبوبی در گرند کنیون است. پیاده روی، دوچرخه سواری، قایقرانی، سنگنوردی و اسکی از جمله فعالیت هایی هستند که گردشگران در این پارک ملی انجام می دهند.

البته گردشگری بی رویه می تواند آسیب هایی به محیط زیست وارد کند. لذا رعایت ظرفیت برد و مقررات زیست محیطی در گرند کنیون حائز اهمیت است.

نکاتی که نمیدانستید:

1. سنگ‌های قدیمی

سنگ‌های تشکیل دهنده گرند کنیون متعلق به دوران پرکامبرین هستند که حدود 1/7 میلیارد سال قدمت دارند! این سنگ‌ها در اثر فرسایش آبی و بادی طی میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند.

2. عمیق‌تر از امپایر استیت

عمق گرند کنیون حدود 1800 متر است که عمیق‌تر از برج امپایر استیت در نیویورک با ارتفاع 448 متر می‌باشد. تصور کنید که اگر برج امپایر استیت را درون این دره قرار دهید، به سختی از سطح زمین بیرون می‌زند!

3. تاریخچه

نخستین اکتشاف گرند کنیون توسط گارسیا لوپز د کاردناس، یک کاشف اسپانیایی، در سال 1540 میلادی انجام شد. با این حال، قبایل بومی آمریکا هزاران سال پیش از او از این دره استفاده می‌کردند.

4. نام‌گذاری

نام گرند کنیون توسط جان وسلی پاول، یک سرباز و کاشف آمریکایی، در سال 1869 به این دره داده شد. او پس از دیدن این دره، آن را بسیار باشکوه توصیف کرد.

5. حفاری

حفاری‌های انجام شده در منطقه نشان می‌دهد که در حدود 6 میلیون سال پیش، رودخانه‌ای در این محل جریان داشته که به مرور زمان باعث حفر دره شده است. البته فرایند شکل‌گیری کامل آن تا امروز همچنان ادامه دارد.

6. آب و هوا

آب و هوای گرند کنیون بسته به فصل متفاوت است. در تابستان‌ها گرم و خشک بوده و دما به بیش از 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در زمستان‌ها نیز سرد و پوشیده از برف است و دما به کمتر از صفر درجه می‌رسد.

7. گیاهان و حیات وحش

به دلیل اختلاف ارتفاع زیاد، انواع متنوعی از گیاهان در گرند کنیون وجود دارد. همچنین حیواناتی مانند خرس سیاه، گرگ، روباه، هارت و انواع پرندگان در این منطقه زندگی می‌کنند.

8. لایه‌های سنگی

دیواره‌های گرند کنیون از لایه‌های متعددی از سنگ‌های رسوبی با رنگ‌ها و بافت‌های متفاوت تشکیل شده است. هر لایه نشان‌دهنده دوره‌ای از تاریخ زمین‌شناسی این منطقه است.

9. دیدن کهکشان

شرایط آسمان تیره در گرند کنیون برای دیدن ستاره‌ها بسیار مناسب است. در شب‌های صاف، کهکشان راه شیری قابل مشاهده است.

10. پیاده‌روی و صخره‌نوردی

فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، اسکی، دوچرخه‌سواری و صخره‌نوردی از جاذبه‌های گردشگری گرند کنیون به شمار می‌روند. البته باید توجه داشت که برخی مسیرها برای مبتدی‌ها خطرناک هستند.

11. قایق‌رانی

شما می‌توانید با قایق از روی رود کلورادو که از وسط گرند کنیون می‌گذرد، این دره را تماشا کنید. قایق‌رانی در گرند کنیون یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌هاست.

12. سکونت بومیان

بومیان آمریکا هزاران سال پیش از کاشفان اروپایی، در گرند کنیون سکونت داشته‌اند. آن‌ها این منطقه را مقدس می‌دانستند و در غارهای اطراف آن زندگی می‌کردند.

13. حفاظت

گرند کنیون به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده و تلاش‌های زیادی برای حفاظت از آن صورت می‌گیرد. گردشگران باید مراقب باشند تا آسیبی به محیط زیست این منطقه وارد نکنند.

14. دیدن غارها

غارهای متعددی در دیواره‌های گرند کنیون وجود دارد که برخی از آن‌ها قابل بازدید هستند. غار کاورنز با تزیینات زیبای چکنده‌ای آهکی از معروف‌ترین این غارهاست.

15. سد هوور

سد بزرگ هوور که بر روی رود کلورادو ساخته شده، منظره‌ای زیبا را برای گردشگران گرند کنیون به ارمغان آورده است. این سد در دهه 1930 ساخته شد.

نتیجه

گرند کنیون با زیبایی های طبیعی بی نظیر خود، یکی از شگفتی های آفرینش و گنجینه های طبیعت است.

گرند کنیون با زیبایی خیره‌کننده و تاریخ کهن خود، هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. اگر فرصتی برای سفر به آمریکا داشته باشید، حتما گرند کنیون را در برنامه‌تان قرار دهید تا از تماشای این شگفتی طبیعی به وجد بیایید. در صورت امکان، سعی کنید چند روزی را در کنار این دره بگذرانید تا بتوانید آن را از زوایای مختلف مشاهده کرده و نقاط دیدنی متعدد آن را کشف کنید.

حفاظت از این میراث طبیعی ارزشمند برای نسل های حال و آینده، وظیفه ای مهم برای همه انسان هاست. امید است با مراقبت و توجه کافی، زیبایی های بکر گرند کنیون همچنان برای همیشه باقی بماند.

انتشار: 16 آبان 1402 بروزرسانی: 17 آبان 1402 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1456

به "جزئیات جالب درباره گرند کنیون که احتمالا نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات جالب درباره گرند کنیون که احتمالا نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید