آشتی مصلحتی برادران ستیزه جو

به گزارش مجله پیکوشو، تعدادی خطای آشکار در برآوردهای بین المللی، عربستان را به تجدید نظر در روابط مخدوش شده اش با قطر تشویق نموده و اینک یک گشایش مجدد در روابط دو کشور قریب به اتفاق نشان می دهد. اگر در سال های اخیر کوشش برای ایزوله کردن قطر در صدر سیاست های عربستان سعودی جا داشت، اینک در طلیعه سال 2020 مؤلفه های دیگری بر منطقه حاکم است که به نظر می رسد نگه داشتن دولت دوحه در عزلت سیاسی بهره خاصی را به عربستان و شرکایش در منطقه نمی رساند.

آشتی مصلحتی برادران ستیزه جو

شدت و ضرورت این احساس به گونه ای است که به نظر می رسد برقراری مجدد روابط بین دو کشور در اندک روزهای باقی مانده از سال 2019 شکل گیرد و کار به سال بعدی هم نکشد. به همین دلیل کارشناسان مطمئن هستند در جریان جلسه جدید و قریب الوقوع شورای همکاری خلیج فارس که از سه شنبه 19 آذر شروع می گردد، نمایندگان ارشد اعزامی دوکشور باب گفت وگوی رسمی پیرامون از سرگیری روابط را خواهند گگردد و یک جدول زمانی را در این مورد تنظیم و اجرایی خواهند کرد. شکی نیست که دعوت اخیر دولت عربستان از امیر قطر برای سفر به ریاض هم قدمی در همین راه است.

در سال های اخیر عربستان و امارات پس از مشاهده آنچه سرکشی های سیاسی دولت دوحه توصیف می کردند، روابط خود با قطری ها را به حالت تعلیق درآورده و در هر وضعیتی و هر فرصتی به آنها حمله می کردند. اما امروز این سؤال مطرح است که با رسیدن زمان آشتی آیا امارات باز در کنار دولت عربستان و به طور آشکار و رسمی اقدام به برطرف خصومت با دولت دوحه خواهد نمود یا سعودی ها به تنهایی پا پیش خواهند گذاشت؟ به واقع امارات در انتقاد از دولت قطر چنان زیاده روی نموده است که تحلیلگران سیاسی می گویند ترمیم روابط قطر با آنها سخت تر از عادی سازی روابطش با سعودی ها خواهد بود.

اختلاف سلیقه در مسائل ایدئولوژیکی بزرگ ترین مانع بازدارنده گشایش روابط قطر و امارات است. منابع مطلع می گویند اگر چه دولت ابوظبی ذاتاً از تجدید روابط با قطر استقبال نمی نماید و دولت دوحه را همچنان سرکش تلقی می نماید اما بعضی موارد حساس و ضرورت ها آنها را به سوی تغییر رویه در این زمینه سوق می دهد. شکی نیست که یک موضوع مهم تشویق کننده قطر به تجدید روابطش با امارات ضررهایی است که پس از قطع ارتباط برای طرف اماراتی در زمینه های مالی حاصل آمده است.

دلایل آشتی بین عربستان و قطر را باید در جایی دورتر از مرزهای این دو کشور نیز جست و جو کرد. دو ماه پیش دونالد ترامپ تصمیم به خروج از شمال سوریه گرفت و موقعیت را برای ترکیه فراهم آورد تا بتواند براحتی حملاتی گسترده را علیه نمودهای شمال سوریه که سال ها است، متحد امریکا هستند، انجام دهد. خیانت ترامپ به نمودهای شمال سوریه این سؤال را برای ریاض و بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس به وجود آورده که شاید نفر بعدی که مورد خیانت قرار می گیرد، آنها باشند. از همین رو عربستان بر آن است، دیگر بار نگاه خود را به منطقه بدوزد و اختلافات خود با قطر را کاهش دهد. اظهارات جدید وزیر خارجه قطر نیز دلالت بر همین موضوع دارد. وی گفته است: مذاکرات غیررسمی ما با طرف های سعودی برای بازگشایی روابط از هفته پیش شروع شده است و دیگر خبری هم از شروط 13 گانه نیست که عربستان دوسال پیش برای بازگشایی گذاشته بود. ما در یک جهت تازه و باز برای گفت وگو و رسمیت بخشیدن به موضوع قرار گرفته ایم.

منبع: TRT

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 680

به "آشتی مصلحتی برادران ستیزه جو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشتی مصلحتی برادران ستیزه جو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید