السالوادور کجاست؟

به گزارش مجله پیکوشو، جمهوری السالوادور با طبیعت بی نظیرش کشوری پر از فراز و نشیب های فراوان است. در سفر امروز کجاست به السالوادور با خبرنگاران همراه باشید.

السالوادور کجاست؟

جمهوری السالوادور کوچک ترین و متراکم ترین کشور (از لحاظ جمعیت) در آمریکای مرکزی است. پایتخت و عظیم ترین شهر السالوادور، سان سالوادور نام دارد. این کشور تا چند قرن مکان زندگی مردمان آمریکای میانه (یک منطقه و دوره فرهنگی در آمریکا که مکزیک مرکزی، بلیز، گواتمالا، السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه و کاستاریکا را شامل می گردد) بخصوص قوم پی پیل، لنکا و مایا بود. در سال 2015 جمعیت این کشور 6،377،195 تخمین زده شد. واحد پول السالوادور دلار آمریکا است.

تاریخ

در گذشته ساکنان السالوادور را سرخ پوستان پیپیل (در غرب) و لنکا (در شرق) تشکیل می دادند. پیپیل ها با ورود به این منطقه در سال 900 میلادی تمدن و شهرهای پیشین را نابود کردند و پادشاهی خود را به نام کوزکاتلان به معنای مکان جواهرات الماس بنا نهادند.

پیپیل ها

نخستین سکونتگاه مایاها با قدمت 900 سال در این کشور واقع شده است که امروزه با نام پارک ملی باستان شناسی سیهوآتان با مساحت 73 هزار هکتار، یکی از محوطه های تاریخی مهم آمریکای مرکزی است.

مایاها

در اوایل قرن 16 امپراطوری اسپانیا (توسط پدرو آلواردو) این منطقه را فتح کرد اما در سال 1821 استقلال خود را بازیافت و 2 سال بعد عضو جمهوری فدرال آمریکای مرکزی شد. در سال 1841 که جمهوری از هم پاشید، السالوادور با هندوراس و نیکاراگوئه یک اتحاد تشکیل دادند. عمر این اتحاد که السالوادور در آن حاکمیت می کرد تنها 3 سال (1895 تا 1898) طول کشید و از آن پس به یک جمهوری مستقل تبدیل شد.

این کشور با اینکه پس از استقلال دموکراسی به شمار می رود اما در واقع توسط 14 خانواده اداره می گردد. السالوادور از قرن 20 به طور متناوب دولت های دیکتاتور و دموکرات بسیاری را به خود دیده است.

در سال های 1960 و 1970 به دلایل سیاسی قتل هایی صورت گرفت که باعث مبارزه مسلحانه مردم شد.

در سال 1969 طی یک بازی فوتبال بین السالوادور و هندوراس بر سر یک گل جنگ در گرفت و از آنجا که قدرت سیاسی در دست چند خانواده متمرکز بود منجر به تنش اجتماعی شد. رفته رفته اوضاع بدتر شد و جنگ داخلی شکل گرفت. خاتمه در سال 1992 صلح برقرار شد و دوباره حکومت چندحزبی بر سر کار آمد.

طی جنگ داخلی 12 ساله، بین 11 تا 13 دسامبر 1981 واقعه کشتار غیرنظامیان به نام قتل عام ال موزوته باعث کشته شدن هزار تن شد.

این کشور از قرن 19 تا اواسط قرن 20 کودتاها و شورش های سیاسی و مالی بسیاری را تجربه کرد. در جنگی که بین ارتش و گروه های چپگرا (به نام جنگ های داخلی سالوادوری) رخ داد اوضاع مالی- اجتماعی و داخلی کشور بهم ریخت. این اوضاع طبق توافق انتها یافت و باعث ایجاد یک جمهوری متشکل از چند حذب شد که تا به امروز ادامه دارد.

آب و هوا

السالوادور دارای آب و هوای گرراستای است. زمستان این کشور که فصلی بارانی است از ماه می آغاز می گردد و تا اکتبر ادامه دارد. تقریبا تمام بارش های سالانه در همین بازه زمانی صورت می گیرد.

بهترین زمان برای سفر به السالوادور بین ماه های دسامبر و ژانویه است که همه جا پس از فصل بارندگی سرسبز و باطراوت، و هوا بسیار عالی است.

از نوابر تا آوریل بادهای بسامان کنترل آب و هوا را به دست می گیرند. این فصل از سال را تابستان می نامند. طی این ماه ها، جریان هوا رطوبت خود را هنگام عبور از بالای کوه های هندوراس از دست می دهد. به همین دلیل زمانی که به السالوادور می رسند گرم و خشک هستند و تمام کشور بجز قسمت شمالی رشته کوه ها (که بسیار خنک است) زمان بسیار گرمی را تجربه می نماید.

در قسمت شمال شرقی کشور، نزدیک کوه سرو ال پیتال تمام فصل های سال (چه تابستان و چه زمستان) برف می بارد.

تنوع زیستی

در تمام جهان 8 گونه لاک پشت دریایی وجود دارد که 6 گونه آن در سواحل آمریکای مرکزی زندگی می نمایند. از این 6 گونه 4 گونه (لاک پشت چرمی، لاک پشت پوزه عقابی، لاک وشت زیتونی و لاک پشت دریای سبز) در ساحل سالوادور زندگی می نمایند که همه در خطر انقراض قرار دارند.

همچنین 500 گونه پرنده، 1000 گونه پروانه، 400 گونه ثعلبیان، 800 گونه درخت و 800 گونه ماهی در السالوادور وجود دارند.

اقتصاد

از پایه های اقتصاد السالوادور پولی است که مهاجران السالوادوری در ایالات متحده به بستگان خود به این کشور می فرستند.

اقتصاد این کشور را عوامل زیادی از جمله عوامل طبیعی (توفان و زمین لرزه)، سیاست های دولت، درگیری ها و غیره به خطر انداخت. از طرفی چون کشور پیروز به رسیدن به بعضی اهداف بودجه معین شده برای سال 2011 نشد صندوق بین المللی پول برنامه وام 750 میلیون دلاری را در آوریل 2012 متوقف کرد.

امروزه گردشگری حرف اول را در اقتصاد السالوادور می زند. گردشگری در سال 2013، 80،500 موقعیت شغلی برای مردم ایجاد کرد.

یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار السالوادور بقایای تمدن مایاها است.

محصولات صادراتی کشور عبارتند از قهوه، شکر، منسوجات، میگو، کالاهای مونتاژ، مواد شیمیایی و الکتریسیته. همچنین محصولات وارداتی شامل مواد اولیه، سوخت، مواد غذایی، الکتریسیته و نفت از کشورهای آمریکا، گواتمالا، مکزیک، آلمان و چین است.

زبان

اسپانیایی زبان رسمی کشور است و بیشتر مردم به همین زبان صحبت می نمایند. بعضی افراد بومی مانند پیپیل ها و مایاها به زبان خود صحبت می نمایند. مهاجران گواتمالایی و بلیزی به زبان ککچی (Qeqchi) حرف می زنند.

مذهب

47 درصد مردم السالوادور مسیحی کاتولیک و 33 درصد پروتستان هستد. 17 درصد مردم به هیچ دینی تعلق ندارند و 3 درصد باقی شاهدان یهوه، کریشنا، مسلمان، یهودی و بودایی هستند. جمعیت مسیحیت انجیلی در این کشور رو به رشد است.

آشپزی

یکی از غذاهای محلی معروف السالوادور پوپوسا (Pupusa) نام دارد. پوپوسا نوعی تورتیلای خانگی (نوعی نان مکزیکی) است که از پنیر، لوبیا و گوشت تهیه می گردد. گاه این نان را با میگو یا اسفناج نیز پر می نمایند.

دو غذای محلی دیگر این کشور یوکا فریتا (Yuca frita) و پانکن پاوو (pancon pavo) نام دارند. برای تهیه یوکا زیشه گیاه کاساوا را سرخ یا آب پز نموده و با گوشت، هویج، پیاز و کلم سرو می نمایند. پانکن ساندویچ گوشت بوقلمون یا مرغ طعم دار شده است.

موقعیت

موقعیت جمهوری السالوادور روی نقشه

راستا دستیابی

ایرانی ها برای رفتن به السالوادور به ویزا احتیاج دارند و پیش از رفتن باید ویزای خود را دریافت نمایند. این کشور در ایران سفارت ندارد و نزدیک ترین سفارت به ایران در قطر واقع شده است.

منبع: کجارو / gharepeyma.com / همشهری آنلاین / en.wikipedia.org
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1525

به "السالوادور کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "السالوادور کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید