آکروپلیس کجاست؟

به گزارش مجله پیکوشو، آکروپلیس کجاست؟ شاید بارها نام آکروپلیس را به عنوان مکانی باستانی و قدیمی شنیده باشید. اما این مکان باستانی کجا واقع شده است؟ تاریخ نهفته در پشت آن چیست؟ این گونه مکان های باستانی عموما افراد را مشتاق به کسب اطلاعات و بازدید از آن محل می نمایند. اگر شما نیز جزو آن دسته مشتاق هستید، با خبرنگاران همراه شوید تا اطلاعاتی جالب در مورد این مکان زیبا و دیدنی کسب کنید.

آکروپلیس کجاست؟

معرفی

آکروپلیس در شمال شرقی پارتنون در آتن، مرکز یونان و در مرتفع ترین نقطه دشت و 150 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. مجموعه تاریخی آکروپلیس برای مردم یونان یک نماد ملی است. این مجموعه با دقت و ظرافت بسیار دقیق هندسی و ریاضی ساخته شده است.

آکروپلیس یونان معروف به آکروپلیس، به معنای شهر مرتفع یا صخره ی مقدس است که در یونان و تمام جهان فراوان است. اگر چه آکروپلیس های دیگری نیز در یونان قرار گرفته است، اما اهمیت این آکروپلیس آن قدر زیاد است که نام آکروپلیس به عنوان نام خاص مربوط به همین مکان است. آکروپلیس به طور رسمی و به عنوان بنایی برجسته، در میراث فرهنگی اروپا در 26 مارس 2007 (6 فروردین 1386) به ثبت رسیده است. این بنا روی یک تپه سنگی صاف که دارای 150 متر ارتفاع از سطح دریا است، در داخل شهر آتن در یونان بنا شده است.

قبلا این بنا به نام سکروپیا مشتق از نام افسانه ای مرد ماری، به نام ککروپس یا سکروپس اولین پادشاه آتن نامیده می شد. بخش اعظم این بنا در سال های 461 تا 429 پیش از میلاد، روی بخش آهکی تخت آتن ساخته شد. پس از آن و در دوره های مختلف، برخی از بنا های آکروپلیس به شکل قصر های فلورانسی، مسجد های اسلامی و حرم های ترکی تغییر شکل دادند. امروزه با کوشش های فراوان معبد ارختنوم، آکروپلیس به شکل کامل بازسازی شده است. حتی با وجود اینکه بازسازی آکروپلیس تقریبا رو به اتمام است، این شهر قدیمی همچنان یاد خدایان و اساطیری را که روزی پرستیده می شدند، برای شما زنده خواهد نمود.

تاریخ

شغل ابتدایی بشر

اولین دست ساخته بشر مربوط به بخش میانی دوران نو سنگی در بالای این تپه است، مدارکی نیز درباره امکان وجود ساکنینی در بنای آتیک (اتاق کوچک زیر شیروانی) وجود دارد که مربوط به شروع دوران نوسنگی، هزاره ششم پیش از میلاد است. این مجموعه با دیواره ای به قطر 4.5 تا 6 متر محصور شده بود. در بخش شمالی دو راه پله تنگ با شیب زیاد وجود داشت که در بین صخره ایجاد شده بود. هومر مورخ یونانی به این محکم سازی ساختمانی به نام خانه ای قوی ارچ توس اشاره می نماید.

دوران های تاریک و نامعلوم

احتمال می رود که آکروپلیس موثر از انهدام قصر های مای سنی ها باشد. چرا که در این بنا هیچ اثری از آتش سوزی و تخریب عمده یک بنای ساخته آن موقع وجود ندارد. بر اساس عقیده ساکنان آتن، این منطقه در مقابل تهاجم دوریانها با موفقیت دفاع کرد.

آکروپلیس باستانی

معبدی مقدس با نام آتنا پولیاس (بانوی محافظ شهر) در سده ششم قبل از میلاد مسیح بنا گشت. این ساختمان سنگ آهکی دوریسی که از آن آثار مقدس فراوانی به جا مانده است، به نام معبد ریش آبی معروفیت داشت و علت آن وجود ستون مجسمه سه گانه انسان و مار بوده است که ریش های آن رنگ آبی سیر داشته اند. 6 قرن قبل از میلاد مسیح معبد دیگری به نام آرکایوس نائوس (معبد قدیمی) ساخته شد. سپس برای سر و سامان دادن به آن، بخش جنوبی قلعه را از بقایای قدیمی پاکسازی کردند.

گفته می گردد که بنای قدیمی پارتنون با حمله ایرانی ها در 480 قبل از میلاد مسیح ناتمام مانده، در جنگ تخریب و به آتش کشیده شده و به غارت و چپاول رسیده است (ولی در حقیقت چنین نبوده است). پس از جنگ های ایرانیان، آتنی ها اشیای مقدس و هنری به جای مانده و غیرقابل استفاده را دفن کردند. بازمانده حمله ایرانیان بعد ها به عنوان با ارزش ترین گنجینه باستانی از خاک بیرون آورده شد.

برنامه ساختمان پریکلس

در عصر طلایی آتن (430 تا 460 قبل از میلاد مسیح)، بیشتر معابد بزرگ با مدیریت پریکلس بازسازی شدند. در طول قرن 5 قبل از میلاد آکروپلیس شکل نهایی خود را پیدا کرد. در سال 468 قبل از میلاد، سیمون و تمیستوکلز بازسازی دیوار های بخش جنوبی و شمالی را به عهده گرفتند. در 437 قبل از میلاد مسیح منیکلز ساختمان پروپیلاآ را شروع کرد. بین سال های 421 و 415 قبل از میلاد یعنی در دوران صلح پس از جنگ پلوپونزی، ساخت معبد به خاتمه رسید. به همین صورت ساخت مجموعه ای از معابد و مجسمه ها تا سال 4 5 0 قبل از میلاد ادامه داشت.

بقایای باستان شناسی

ورودی آکروپلیس دروازه ای به نام پروپیل آ است. در خاتمهی طرف جنوب ورودی یک معبد کوچک از آتنانایک قرار گرفته است. یک مجسمه برنزی از آتنا که به وسیله فی دیاس تراشیده شده نیز در مرکز کار گذاشته شده است. در مرکز آکروپلیس، پارتنون یا معبد آتنا پارتنوس قرار گرفته است. در بخش شرق و شمال پارتنون معبدی به نام ارکتیوم واقع شده و جنوب سکو که فرم دهنده بالای آکروپلیس است، بقایای تئاتر روباز به نام تئاتر دیونی سوس ساخته شده است. چند صد متر جلوتر، تئاتر هرودس آتیکوس قرار گرفته که بخشی از آن بازسازی شده است.

آدرس

مرکز یونان، آتن

راستا دسترسی

با همراهی یکی از تور های به مقصد آتن می توانید از این بنای باشکوه و باستانی تماشا کنید.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1964

به "آکروپلیس کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آکروپلیس کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید