اقیانوس های گرم چطور باعث تشدید طوفان های مرگبار می شوند؟

به گزارش مجله پیکوشو، با گرم ترشدن آب وهوا، شدت طوفان ها بیشتر و مخرب تر می شوند؛ اما آیا می دانید که اقیانوس های گرم چطور باعث تشدید طوفان های مرگبار می شوند؟

اقیانوس های گرم چطور باعث تشدید طوفان های مرگبار می شوند؟

با اینکه فرایند گرمایش زمین باعث نگرانی دانشمندان شده؛ اما ربط دادن هر نوع طوفانی به تغییرات اقلیمی، چالش برانگیز است. همین آب های همواره گرم که گردشگران زیادی را به باهاما می کشاند، به بروز یکی از مخرب ترین طوفان های این منطقه نیز یاری نموده است. طوفان دوریان بیش از یک روز باهاما را درنوردید و علاوه بر بادهایی که شدت شان حداکثر به 297 کیلومتر بر ساعت می رسید و بارندگی های سهمگین، خانه های زیادی را به زیر آب فروبرد. شدت این طوفان که در روز آدینه در دسته بندی سه بود، در روز یکشنبه به دسته بندی پنج رسید. این طوفان عصر دوشنبه از باهاما عبور کرد؛ اما سیستم جوی و بادی که طوفان را به سمت فلوریدا راهنمایی می کرد، متوقف شد.

ناسا، عاملی که باعث تشدید طوفان دوریان شد را به عنوان آب های تشدیدنماینده طوفان در اطراف فلوریدای جنوبی و باهاما توصیف نموده است. فیلیپ کلوتزباخ، هواشناس دانشگاه استانی کلرادو می گوید:

این اتفاق واقعاً بدشانسی بود. درست زمانی که طوفانی سهمگین در راه بود، یک الگوی غیرعادی راهنمایی نماینده نیز شکل گرفت.

ارتباط تغییرات اقلیمی با طوفان

طوفان های فاجعه باری که در تاریخ رکورد می زنند، اغلب بحث های زیادی درباره اینکه تغییرات اقلیمی تا چه مقدار در وقوع آن ها نقش داشته است، به راه می اندازند. فیلیپ کلوتزباخ و همین طور برایان مک نولدی از دانشگاه میامی معتقدند که ارتباط دادن هر طوفانی به تغییرات گسترده اقلیمی، چالش برانگیز است و همین موضوع برای طوفان دوریان نیز صدق می نماید. به همین علت دانشمندان برای ارزیابی چگونگی تغییر طوفان ها در طول زمان، نگاهی به الگوهای آب وهوایی انداختند.

چهارمین ارزیابی ملی اقلیمی پیش بینی نموده بود که با گرم ترشدن آب وهوا، شدت طوفان ها نیز بیشتر و مخرب تر می گردد. طبق بعضی پژوهش های اجرا شده، گرم شدن اتمسفر می تواند بادها را کندتر کند و شرایط اقلیمی گرم تر به معنای آهسته تر و مرطوب ترشدن طوفان ها است. برای درک این موضوع باید درباره رابطه بین شرایط آب های گرم و طوفان ها بیشتر بدانیم.

زمانی که طوفان به یک منطقه می رسد، مشابه طوفان هاروی در هیوستون در سال 2017 و طوفان فلورانس در استان کارولینا در سال 2018، معمولاً به سرعت از شدت آن کاسته می گردد، زیرا دیگر آب گرمی برای تشدید طوفان وجود ندارد. مک نولدی می گوید:

منطقه باهاما این موقع از سال به شدت گرم است؛ درست همان چیزی که باعث تشدید طوفان می شوند. دمای سطح اقیانوس و عمق آب های گرم، مقدار شدت طوفان ها را مشخص می نمایند. در واقع، شدت سهمگین بودن یک طوفان به گرمای آب بستگی دارد.

طوفان، به شکل مجموعه ای از طوفان های تندری همراه با رعدوبرق بر فراز اقیانوس شکل می گیرد. بسیاری از این طوفان ها از ساحل غربی آفریقا آغاز می شوند، زمانی که جریان جتی روبه غرب موسوم به African Easterly Jet، روی اقیانوس اطلس شرقی می وزد.

تغییرات فصلی دما باعث تغییر گستره جریان جتی می گردد و بادهای کم فشاری را به وجود می آورد که به شکل موج در هوا حرکت می نمایند. این بادها با حرکت روی اقیانوس، منجر به تبخیر آب می شوند و با وارد شدن بخارآب به اتمسفر که هوای خنکی دارد، متراکم و ابرهای طوفانی تشکیل می گردد. حدود 85 درصد طوفان های بزرگ اقیانوس اطلس، از ساحل آفریقا به وجود می آیند. زمانی که این طوفان ها در معرض آب های گرم و بادهای غربی قرار می گیرند، می توانند پدیده ای به نام تروپیکال دپرشن (tropical depression) را به وجود آورند که در آن، محدوده ای از هوای خنک تر و خشک تر جایگزین هوای گرمی می گردد که به سرعت در حال گرم ترشدن است.

در نیم کره شمالی زمین، طوفان ها به خاطر اثر کوریولیس، در خلاف عقربه های ساعت می چرخند. تروپیکال دپرشن با عبور از آب های گرم، بخارآب گرم و رطوبت بیشتری را جذب می نماید و به این ترتیب، تقویت می گردد و هوای خشک و کم فشار را در مرکز متراکم می نماید. در همین زمان است که طوفان استوایی شکل می گیرد. این طوفان همچنان که به جذب بخارآب ادامه می دهد، باد بیشتری را به حاشیه های بیرونی سیستم طوفان ارسال می نماید و متعاقب آن این بادها، رطوبت بیشتری جذب می نمایند و یک حلقه بازخورد به وجود می آورند. اگر این شرایط تداوم پیدا کند، مرکز کم فشار در طوفان های گرمسیری، چشم طوفان را تشکیل می دهد.

طبق اعلام ناسا، برای تشکیل طوفان، دمای سطح اقیانوس باید 26 درجه سانتی گراد باشد؛ در حالی که در پدیده تروپیکال دپرشن، وقتی سرعت باد به 119 کیلومتر بر ساعت برسد، طوفان شکل می گیرد. همان طور که در طوفان دوریان در باهاما مشاهده کردیم، گرما بر شدت چرخش طوفان تأثیر دارد؛ اما این بادهای جوی هستند که مشخص می نمایند طوفان با چه سرعتی از روی اقیانوس عبور کند. طوفان های گرم تر باعث بارندگی بیشتر می شوند؛ زیرا هوای گرم تر، بخارآب بیشتری را با خود حمل می نماید. بعضی از شدیدترین طوفان هایی که در ساحل شرقی آمریکا رخ داده اند، از ساحل غربی آفریقا آغاز شده اند و اقیانوس اطلس را درنوردیده اند. اگر این طوفان ها در طول راه با آب های سرد اقیانوس برخورد نمایند، شکل گیری طبیعی طوفان کند و تضعیف می گردد تا اینکه از بین می رود. درست مثل اضافه کردن سوخت بیشتر به آتش، آب گرم نیز باعث تشدید طوفان می گردد و فرقی نمی نماید که در اثر دمای هوای تابستان گرم شده باشد یا گازهای گل خانه ای.

صلیب سرخ برآورده نموده که طوفان دوریان منجر به تخریب یا آسیب 13 هزار خانه در باهاما شده و خیزآب طوفان (بالا آمدن سطح دریا) که ارتفاعی بین 5.5 تا 7 متر داشته ، باعث بروز سیلاب در چاه های آب آشامیدنی شده و اکنون که طوفان به سمت شمال حرکت نموده است، ساکنان باهاما برای دسترسی به آب آشامیدنی با مشکل روبرو شده اند. کارشناسان هواشناسی اکنون در پی این هستند که ببینند، آب گرم اقیانوس و شرایط باد چطور می تواند طوفان دوریان را که به فراتر از باهاما و به سمت ساحل شرقی آمریکا در حرکت است، تشدید کند.

منبع: کجارو / nationalgeographic.com
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2022

به "اقیانوس های گرم چطور باعث تشدید طوفان های مرگبار می شوند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اقیانوس های گرم چطور باعث تشدید طوفان های مرگبار می شوند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقیانوس های گرم چطور باعث تشدید طوفان های مرگبار می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید