بالاخره ابرهای ما را می دزدند یا نه؟

به گزارش مجله پیکوشو، سال گذشته بود که سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل موضوع مشکوک بودن تغییرات اقلیمی در ایران و دخالت کشورهای خارجی در غیربارورسازی ابرهای در حال ورود به ایران و ابردزدی و برف دزدی را مطرح نمود؛ این موضوع دوباره توسط سردار جلالی تحت عنوان جنگ اقلیمی مطرح شده است.

بالاخره ابرهای ما را می دزدند یا نه؟

به گزارش خبرنگاران، این موضوع که واکنش های زیادی را به دنبال داشت مجدداً از سوی سردار جلالی مطرح شده است، وی با اشاره به موضوع جنگ اقلیمی گفت: من هنوز کاملاً بر این اعتقاد هستم و شاید از واژگان خوبی استفاده نشد، درباره دزدی ابرها که بیان می نمایند، ولی موضوع تغییرات عامدانه اقلیمی است. در واقع ابزارهایی در جهان وجود دارد که می تواند اثرگذاری در لایه هایی از جو و یونیسفر کند که تغییرات اقلیمی در جهان درست کند.

اما پافشاری رئیس سازمان پدافند غیرعامل بر مشکوک بودن تغییرات اقلیمی ایران و شائبه دخالت کشورهای خارجی در این تغییرات مورد قبول سازمان هواشناسی کشور به عنوان متولی تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات و انجام مطالعات و تحقیقات در زمینه های هواشناسی و اقلیم شناسی در کشور نیست، طوری که رئیس سازمان هواشناسی طرح چنین مباحثی را فاقد مبنای علمی می داند.

ابردزدی مبنای علمی ندارد/بارورسازی نمی تواند خشکسالی را جبران کند

سحر تاج بخش در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در خصوص شائبه ابردزی و دستکاری عامدانه برای تغییر اقلیم در ایران گفت: مسئله ابردزدی مبنای علمی ندارد.

تاج بخش که توضیح بیشتری در خصوص این موضوع نداد به بحث باروری سازی ابرها اشاره و گفت: اگرچه بارورسازی ابر قابل انجام است اما مساله این است که بارورسازی با چه هدفی باشد، به عنوان مثال تامین منابع آب زیر زمینی یا از بین بردن خشکسالی به وسیله بارورسازی ابرها تقریباً منتفی است.

وی با اشاره به اینکه بارورسازی ابرها در حیطه فعالیت های سازمان هواشناسی نیست، توضیح داد: این کار بودجه زیادی می خواهد و اگر هم بودجه مورد احتیاج وجود داشته باشد تاکیدی بر انجام این کار نداریم چون در حوزه های کاربردی ما دخالتی ندارد.

بارش های پاییزی 10 درصد بالاتر از نرمال خواهد بود

وی در خصوص وضعیت بارندگی ها برای پاییز و زمستان امسال گفت: بارش های پاییزی نرمال و 10 درصد بالای نرمال پیش بینی می گردد، برای زمستان نیز بارش ها را نرمال و 10 درصد زیر نرمال می بینیم اما به دلیل اصل عدم قطعیت در پیش بینی، اطلاعات بارش های زمستان ممکن است به روز رسانی گردد.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین به موضوع خشکسالی به عنوان یکی از تبعات گرمایس جهانی اشاره نموده و اظهار کرد: مسئله گرمایش جهانی در همه جهان رخ داده و اثرات آن به صورت افزایش پدیده هایی چون سیلاب، خشکسالی، رعد و برق، بارندگی زیاد در بعضی مناطق و کم شدن بارندگی ها در بعضی دیگر از مناطق بروز می نماید بنابراین به تبع این موضوع پدیده های این چنینی در کشور زیاد شده است.

افزایس بارش ها نشانه ورود به دوره ترسالی نیست

وی در ادامه اضافه کرد: در کشور ما و خاورمیانه بارش ها در کل کاهش پیدا نموده و اینکه سال گذشته بارش بیشتری داشتیم به معنای این نیست که خشکسالی در کشور از بین رفته است زیرا حداقل 10 سال متوالی کشور خشک بوده و باید چندین سال این وضعیت ادامه داشته باشد تا آب های زیر زمینی تامین گردد بنابراین ما وارد دوره ترسالی نشده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 543

به "بالاخره ابرهای ما را می دزدند یا نه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاخره ابرهای ما را می دزدند یا نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید