کوشش چین برای اول شدن در فراوری برق هسته ای

به گزارش مجله پیکوشو، چین یکی از پرسرعت ترین کشورها در ساخت و ساز نیروگاه ها و واحدهای اتمی در جهان است و کوشش می نماید یکی از صادر کنندگان تجهیزات نیروگاهی هسته ای آینده در جهان باشد.

کوشش چین برای اول شدن در فراوری برق هسته ای

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا ظرفیت فراوری برق هسته ای چین هم اکنون 36 میلیون و 930 هزار کیلووات است و این کشور بر اساس اعلام رسمی انجمن انرژی هسته ای چین دارای 38 نیروگاه برق اتمی فعال است.

بیشتر نیروگاه های برق اتمی چین در مناطق ساحلی جنوب شرق کشور قرار دارند نیروگاه های اتمی این منطقه نزدیک به 15 تا 25 درصد از کل برق هسته ای کشور را فراوری می نمایند.

آنچه مسلم است اینکه چین با پیشرفت های فنی بدست آمده می تواند هر سال قطعات و تجهیزات 8 تا 10 نیروگاه و راکتور آب سنگین و تحت فشار را فراوری کند.

جانگ هوا جو از مقام های ارشد انجمن مذکور می گوید ما پیشرفت های فراوانی داشته ایم اما میزان فراوری برق هسته ای این کشور هنوز در مقایسه با کشورهای قدرتمند دنیا در این قلمرو، کم است.

وی گفت که کار ساخت و ساز و فراوری تجهیزات اتمی ادامه می یابد و چین در کوشش است تا کمبودها را رفع نموده و سهم بیشتری از برق مورد احتیاجش را از راکتورهای هسته ای تامین کند.

به گفته وی چین برنامه ریزی نموده است تا سال 2020 میلادی با ساخت نیروگاه های بیشتر اتمی، میزان فراوری برق را به 88 میلیون کیلووات افزایش دهد.

وانگ یی رن معاون آژانس انرژی اتمی چین می گوید ما باید نیروگاه ها را در مناطق خشکی و غیرساحلی نیز افزایش دهیم در دنیا 400 نیروگاه و ایستگاه هسته ای وجود دارد که عمدتا در این مناطق ایجاد شده است.

وی اضافه نمود ساخت نیروگاه در استان های ساحلی می تواند خطرهای بالقوه ای چون سونامی، توفان های دریایی و حوادثی نظیر این داشته باشد.

چین که پیشتر در یک دهه قبل اعلام نموده بود 500 میلیارد دلار برای توسعه انرژی هسته ای اختصاص می دهد، کار ساخت نیروگاه های جدید اتمی را از مدتی قبل آغاز نموده است.

کار آنالیز محل های ساخت نیروگاه های اتمی در سال 2016 میلادی به سرانجام رسید و از آن موقع احداث نیروگاه ها آغاز شده است و تا سال 2020 میلادی ادامه می یابد.

بر اساس آنچه دولت چین اعلام نموده است بر خلاف رویه گذشته این بار قرار است نیروگاه های جدید در خشکی و مناطق غیرساحلی ساخته شوند.

در زمان حاضر در چین 38 نیروگاه اتمی فعال و 21 سایت هسته ای دیگر هم در حال ساخت است که نیروگاه های ساحلی محسوب می شوند.

وقتی که فاجعه اتمی فوکوشیما به دنبال زمین لرزه و سونامی شدید سال 2011 میلادی رخ داد چین به دلایل امنیتی کار ساخت همه نیروگاه های ساحلی را متوقف کرد اما از سال 2012 میلادی پس از بالا بردن استانداردهای ایمنی، دوباره ساخت آنها را آغاز کرد.

توسعه مالی در مناطق غیرساحلی چین و احتیاج مبرم به انرژی از یک سو و آلودگی فزاینده در شهرها و استان های کشور موجب شده است تا چین به طور جدی پیگیر ساخت نیروگاه های هسته ای باشد.

از جمله باید در نظر داشت که چین متعهد شده است فراوری دی اکسید کربن خود را بر اساس هر واحد رشد فراوری ناخالص داخلی تا سال 2020 میلادی تا 18 درصد کاهش دهد.

مسئولان چینی می گویند نباید از ایمنی نیروگاه ها در این مناطق نگران بود در آنها از فناوری پیشرفته نسل سوم استفاده می گردد و اگر حادثه ای رخ دهد خود نیروگاه آن را به داخل سایت محدود می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 555

به "کوشش چین برای اول شدن در فراوری برق هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش چین برای اول شدن در فراوری برق هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید