جایگزین پودر بچه؛ از چه موادی بجای پودر بچه استفاده کنیم؟

به گزارش مجله پیکوشو، مطالعات نشان داده است که پودر بچه هایی که بر پایه تالک ساخته شده اند سمی بوده و احتمال ایجاد مسائل تنفسی و سرطان می نمایند در نتیجه بهتر از مواد دیگری به عنوان جایگزین پودر بچه بهره ببرید.

جایگزین پودر بچه؛ از چه موادی بجای پودر بچه استفاده کنیم؟

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - آیا شما هم برای جلوگیری از سوختگی پای بچه ها خود از پودر بچه استفاده می کنید؟ اگر جوابتان مثبت است آیا می دانید که این پودرها می توانند موجب مسائل تنفسی و پوستی برای کودک دلبندتان بشوند؟ برای این که بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنید و با انواع جایگزین های پودر بچه آشنا شوید شما را به خواندن این متن دعوت می کنیم.

موارد استفاده از پودر بچه

پودر بچه معمولا برای جلوگیری از عرق سوز شدن پاها و زیر بغل بچه ها یا جلوگیری از جوش زدن این نواحی استفاده می گردد. این پودرها خاصیت جذب آب بالا داشته و عرق را به خود می گیرند و مانع از سوختگی و عرق سوز شدن پوست می شوند. البته مصرف آن تنها محدود به بچه ها نیست و بزرگسالان نیز به همین منظور می توانند از این پودر استفاده نمایند.

دلایل عدم استفاده از پودر بچه

ذرات پودر بچه می تواند به داخل دستگاه تنفسی کودک رفته و سبب ایجاد مسائلی در این زمینه برای وی گردد. خصوصا در خصوص پودرهایی که ماده سازنده آن تالک است، چرا که پودر تالک ماده ای سمی است و غبار زیادی فراوری می نماید که استنشاق آن ممکن است موجب مسائل تنفسی و ریوی گردد.

در بعضی از موارد مشاهده شده است زنانی که برای مصارف بهداشتی و در ناحیه اندام های تناسلی خود از پودر بچه تالک دار استفاده نموده بودند دچار سرطان تخمدان شدند و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد نشان داد که بیش از نود درصد زنانی که از پودر بچه تالک دار برای اندام های تناسلی خود استفاده می کردند، در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. اگرچه این تحقیقات هنوز کامل نشده و نتیجه آن قطعی نیست اما در هر صورت برای جلوگیری از احتمال هر آسیبی بهتر است از مصرف این ماده خودداری نموده و در صورت احتیاج از جایگزین پودر بچه استفاده کرد.

بیشتر بدانید: پودر تالک چیست و آیا استفاده از آن برای بچه ها ضرر دارد؟

مواد طبیعی جایگزین پودر بچه

شما می توانید از یکسری مواد طبیعی به عنوان جایگزین پودر بچه بهره ببرید که در اینجا برای شما بعضی از آنها را نام برده و شرح خواهیم داد.

پودر ذرت

پودر ذرت دارای حالتی آردی مانند است و ساختار آن نشاسته ای بوده که قدرت آبگیری و جذب رطوبت دارد. شما می توانید آرد پودر ذرت را همانند پودر بچه بهره ببرید تا از سوزش رد کهنه و چسب های پوشک های بهداشتی بچه ها جلوگیری کند، در عین اینکه مسائل آسیب زای پودر تالک را نیز نخواهد داشت.

آرد جو

یک ماده طبیعی و در دسترس دیگر که می توانید از آن به عنوان جایگزین پودر بچه بهره ببرید، آرد جو است. آرد جو نیز همانند آرد ذرت پودری نشاسته ای است، اما کمی سنگین تر از آدر ذرت بوده و می توان از این پودر نیز به عنوان جایگزین پودر بچه استفاده کرد.

جوش شیرین

بی کربنات سدیم که اصطلاحا به آن جوش شیرین نیز گفته می گردد بیشتر در آشپزی و شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این خاصیت سفید نمایندگی و برطرف لکه ها را نیز دارد، اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که می توانید از این ماده به عنوان پودر بچه هم بهره مند شوید. جوش شیرین نیز قابلیت جذب آب بالایی را دارد و می تواند جایگزین پودر بچه مناسبی باشد.

بیشتر بدانید: فواید استفاده از جوش شیرین برای پوست

لوسیون و روغن های گیاهی

برای برطرف مشکل سوختگی پای نوزاد یا زیر بغل می توانید از بعضی روغن ها و لوسیون های نرم نماینده ای که به این منظور فراوری شده و در بازار به فروش می رسند نیز بهره ببرید. حسن استفاده از لوسیون و روغن های نرم نماینده در این است که مانند پودر، شکل آردی نداشته و غبار ایجاد نمی نمایند و در نتیجه، در هنگام استفاده لازم نیست که حتما اطرافتان را با پلاستیکی بپوشانید تا بر روی فرش یا زمین گرد و غبار ننشیند.

البته توصیه می گردد که در هنگام خرید این لوسیون ها مطمئن شوید که قابلیت استفاده برای بچه ها را داشته و سازگار با پوست حساس بچه ها هستند و از مواد آلرژی زا در ترکیبات سازنده آنها استفاده نشده باشد.

پودر بچه تجاری

در بازار و داروخانه ها می توانید انواعی از پودر بچه را پیدا کنید که بر پایه مواد طبیعی و گیاهی ساخته شده اند و علاوه بر خواص نرم نمایندگی و ضد حساسیت، دارای بوی خوش و خواص متعدد دیگری نیز هستند. این سری از پودر بچه ها انواع و برندهای مختلفی دارند و در هنگام تهیه آنها حتما مواد سازنده و تاریخ انقضای آنها را چک کنید تا از عناصری ساخته نشده باشند که بچه ها به آنها حساسیت داشته باشد.

شیوه استفاده از پودر بچه و جایگزین های آن

روشی که برای استفاده از پودرهای بچه رایج است، این است که قوطی پودر را بالای موضع مورد نظر گرفته و مانند نمکدان، با آن پودر را روی ناحیه مورد نظر می پاشند اما برای اینکه پودرهای مورد استفاده ایجاد غبار ننمایند بهتر است از روشی که در ادامه شرح می دهیم بهره ببرید.

ابتدا پودر خصوص استفاده را کف دست خودتان بریزید، سپس از فاصله ای نزدیک به آرامی آن را روی ناحیه مورد نظر بریزید. در هر مرتبه که پوشک بچه را عوض می کنید، سعی کنید با یک دستمال مرطوب یا یک تکه ابر، میزان پودر باقی مانده بر روی پوست را پاک کنید، چرا که معمولا بخشی از پودر در داخل چین و چروک های اطراف کشاله ران جمع می گردد که در صورت باقی ماندن می تواند به یک منبع آلودگی و محلی برای رشد عوامل بیماری زا تبدیل گردد.

سخن پایانی

مطمئنا سلامتی کودک اهمیت بالایی برای والدین دارد و آنها از مصرف هر چیزی که احتمال داشته باشد به سلامت فرزند آسیبی وارد کند اجتناب خواهند کرد. در نتیجه برای حفظ سلامت و رفاه حال نوزادتان بهتر است تا حد ممکن از پودرهای تالکی که تقریبا استفاده از آنها به شدت در حال کاهش است، بپرهیزید و از جایگزین های سالم تر و طبیعی تری بهره ببرید. ضمن اینکه بعضی از افراد که از این پودرها برای سایر مصارف بهداشتی و شخصی استفاده می نمایند، بهتر است که با در نظر دریافت سمیت تالک مورد استفاده در پودر بچه و همچنین احتمال سرطان زا بودن آن، به دنبال جایگزینی برای آن باشند.

امیدواریم که خواندن این متن برای شما مفید بوده باشد، شما می توانید در این زمینه نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1498

به "جایگزین پودر بچه؛ از چه موادی بجای پودر بچه استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین پودر بچه؛ از چه موادی بجای پودر بچه استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید