11 تا ازخوشمزه ترین غذاهای محلی چابهار

به گزارش مجله پیکوشو، اگر به چابهار سفر می کنید به خاطر بسپارید که یکی از غذاهای محلی چابهار را حتما تجربه کنید. همان طور که می دانید گردشگری امروزه آنقدر وسیع و گسترده است که یکی از شاخه های آن، گردشگری غذا به شمار می رود. تعدادی از مسافرها که گروه کمی هم به شمار می روند فقط برای تست غذاهای محلی و خاص هر منطقه سفر می نمایند اما به خاطر داشته باشید که عموم گردشگرها هم دوست دارند غذای تازه هر منطقه را نوش جان نمایند.

11 تا ازخوشمزه ترین غذاهای محلی چابهار

خوردن یک غذای محلی چند فایده دارد یکی با آداب و رسوم منطقه بیشتر آشنا می شوید و یکی دیگر اینکه به اقتصاد جوامع محلی هم یاری می کنید. هم چنین می توانید پس از تست کردن یک غذای تازه، دستور پخت آن را بپرسید و اگر تمایل داشتید یک غذای خوشمزه را به منوی غذای خانگی خود اضافه کنید. در این مقاله تیم گردشگری خبرنگاران غذاهای محلی شهر چابهار را به شما مخاطب اهل سفر معرفی می نماید تا اگر قصد دارید به چابهار سفر کنید غذاهای خوشمزه این شهر را بشناسید.

غذاهای محلی چابهار

به طور کلی مردم ناحیه سیستان و بلوچستان از ادویه های مختلف و متنوع در غذای خود استفاده می نمایند. غذاهای چابهار هم معمولا تند هستند. چابهاری ها از میوه خرما هم در بعضی غذاهایشان استفاده می نمایند که غذا را خوشمزه تر و مغذی تر هم می نماید. غذاهای محلی چابهار به غذاهای هند و پاکستان شباهت دارد. اگر دوست دارید که طعم متفاوتی در سفر به چابهار را تجربه کنید حتما باید یک غذای محلی مخصوص این شهر را نوش جان کنید.

1- بت ماش

یکی از غذاهای محلی چابهار که بین گردشگرها هم معروف است بت ماش است. اگر گیاه خوار هستید انتخاب این غذا برای شما گزینه بسیار مناسبی است زیرا در پخت آن، چابهاری ها از گوشت استفاده نمی نمایند. طرز تهیه پخت این غذا شبیه دمپختک است. همان طور که از نامش پیدا است یکی از مواد اصلی این غذا ماش است. برنج و سبزی های معطر از دیگر مواد این غذای خوشمزه هستند. در ماه اسفند و فروردین از سبزی های معطر ناحیه بلوچستان استفاده می گردد که غذا را لذیذ تر می نماید. اگر دوست دارید یک وعده غذایی سبک و خوشمزه را نوش جان کنید می توانید بت ماش چابهار را انتخاب کنید.

2- تخلان

یکی دیگر از غذاهای محلی چابهار، تخلان است. این غذا کلسترول بسیار بالایی دارد و چرب هم است. یادتان باشد اگر از بیماری های قبلی رنج می برید از خوردن تخلان پرهیز کنید. تخلان با گندم و دنبه گوسفند و بره پخته می گردد. به خاطر روغن دنبه گوسفند و یا بره بسیار چرب است. پخت این غذا آنچنان هم ساده نیست. چابهاری ها گندم نیمه زرد را که خشک نموده اند را می کوبند و بعد دنبه را به آن اضافه می نمایند و سپس روی حرارت کم می گذارند تا حسابی روغن دنبه به خورد گندم برود و هنگامی که آماده شد آن را سرو می نمایند. این غذا مورد علاقه بسیاری از چابهاری ها است و در رستوران های محلی آن می توانید آن را نوش جان کنید.

3- تباهگ

یکی از غذاهای محلی چابهار، تباهگ است. این غذا مورد علاقه افرادی است که از خوردن گوشت لذت می برند. باید به شما بگوییم اگر یک چابهاری بخواهد در مهمان نوازی برای شما سنگ تمام بگذارد حتما برای شما تباهگ را درست می نماید. در چابهار معمولا گوشتی را که با نمک خشک نموده اند را برای پخت تباهگ انتخاب می نمایند. این گوشت را در آب و نمک می پزنند و سپس آن را سرخ می نمایند. تکه های خوشمزه گوشت گوسفند و یا بز سرخ شده را بروی برنج می گذارند تا مهمان آن را نوش جان کند. اگر به چابهار رفتید در بسیاری از رستوران های معروف آن می توانید تباهگ بسیار لذیذ را سفارش دهید.

4- تنورچه

تنورچه غذای کبابی بسیار خوشمزه ای در چابهار است. همان طور که از نام این غذا پیدا است برای پخت آن چابهاری ها نیازمند تنور هستند و معمولا رستوران های محلی چابهار آن را می پزنند. پخت تنورچه به دو شیوه است. در نوع اول تکه های گوشت را به سیخ می کشند و در تنور می گذارند تا به آرامی با درجه حرارت تنور مغز پخت گردد. در دومین شیوه هنگامی که گوسفند را می کشند شکم گوسفند را خالی نموده و و حسابی آن را تمیز می نمایند و سپس در درون آن، گوشت گوسفند را می گذارند و بعد در تنور آن را قرار می دهند تا به آرامی پخته گردد. بعد گوشت را بر روی برنج می گذارند و نوش جان می نمایند.

تنورچه یکی دیگر از غذاهای محلی چابهار است که امروزه آوازه این غذا در بین گردشگرها پیچیده است و در دنیای شبکه های اجتماعی نحوه پخت و نام آن در صفحات مختلف می چرخد. این غذا به خاطر شیوه پخت هم از غذاهای گران منطقه هم محسوب می گردد.

5- کراهی میگو

هنگامی که به شهر بندری چابهار می روید خوب است تجربه یک غذای دریایی لذیذ را داشته باشید. از دیگر غذاهای محلی چابهار، کراهی میگو است. صاحبان رستوران در فصل های پر مسافر معمولا میگوهای تازه را از بازار سفارش می دهند و معمولا کراهی میگو چابهاری را در منوی خود دارند.

آشپزهای چابهاری میگو را با پیاز تفت می دهند هنگامی که میگو به رنگ زرد رنگ در آمد سبزی های معطر چون گشنیز، شوید و ادویه های معطر را به آن اضافه می نمایند. در کنار کراهی میگو یک دیس برنج هم گذاشته می گردد. معمولا خود اهالی چابهار این غذا را با برنج می خورند. اگر غذای دریایی دوست دارید حتما یک بار کراهی میگو چابهار را تجربه کنید.

6- پلو زعفرانی

پلو زعفرانی از دیگر غذاهای محلی چابهار به شمار می رود. البته اصل این غذا برای پاکستان است و از پاکستان وارد شهر چابهار شده است. سر آشپزها روی این غذا معمولا را با سبزی معطر تزیین می نمایند. مواد تشکیل دهنده پلو زعفرانی چابهار از گوشت مرغ، برنج، زعفران، سیب زمینی، زیره، میخک، فلفل دلمه ای، پیاز و سیر است. ابتدا مرغ را سرخ می نمایند بعد گوشت مرغ را با ادویه های مختلف و سیر و پیاز فلفل تفت می دهند و سپس آن را به برنج آبکش شده اضافه می نمایند و روی شعله می گذارند تا حسابی گوشت مرغ، مغز پخت گردد و برنج هم دم بکشد. سپس آن را نوش جان می نمایند.

همان طور که از نامش پیدا است یکی از ادویه های مهم این غذا زعفران است البته در آن از ادویه های هفت رنگ و کاری زرد چوبه هم استفاده می نمایند و حسابی غذا خوشمزه می گردد. این غذا آنقدر خوشمزه است که به احتمال زیاد آن در فهرست غذای خانگی خود اضافه می کنید.

7- دوغ پا

از دیگر غذاهای محلی چابهار هم می توان دوغ پا را نام برد. دوغ پا بسیار شبیه قیمه است. در خورشت قیمه معمولا رب و آب می ریزند اما در دوغ پا به جای رب و آب دوغ استفاده می نمایند و به همین دلیل به این غذا دوغ پا گفته می گردد. جالب است بدانید که این غذا را چابهاری ها در در جشن های مهم مانند ختنه سوران و جشن زایمان برای مهمان ها می پزند و از غذاهای مهم این منطقه هم به شمار می رود.

8- خوراک خرما

از دیگر غذاهای گیاهی چابهار خوراک خرما است. در این غذا هم چابهاری ها از گوشت استفاده نمی نمایند و اگر گیاه خوار هستید یکی از گزینه های مناسب برای شما محسوب می گردد. این خوراک با خرما، برنج و حبوبات پخته می گردد. کنک نام دیگر غذای چابهاری است که آن هم با خرما پخته می گردد و از دیگر مواد این غذا کنجد، بادام سبزی پونه است. ارزش غذایی کنک و خوراک خرما بسیار بالا است و اگر به چابهار رفتید حتما این غذا را تست کنید. جالب است بدانید که این غذا را معمولا بانوانی که در چابهار تازه زایمان نموده اند مصرف می نمایند و از مغذی ترین غذاهای محلی چابهار هم محسوب می گردد.

9- املت سوزی

املت سوزی هم نام یکی دیگر از غذاهای محلی چابهار است. به خاطر بسپارید که املت سوزی به معنای املت سوخته نیست. سوزی نام یک سبزی خاص در منطقه چابهار است. در این املت از سیب زمینی، تخم مرغ، پیاز، سیر، فلفل، نمک و روغن استفاده می نمایند و حتما سبزی سوزی در آن می ریزند. این غذا برای صبحانه و عصرانه بسیار مناسب است. اگر دوست داشتید یک صبحانه متفاوت را در چابهار نوش جان کنید املت سوزی را نباید فراموش کنید.

10- نان تموش و دوتینی

در چابهار شما انواع نان خوشمزه را می بینید. یکی از این نان های محلی نان تموش است و چابهاری ها در کنار غذاهایی چون آبگوشت و شیرداغ می خورند. این نان بسیار نازک پخته می گردد و از آرد و آب و نمک و روغن برای پخته آن استفاده می نمایند. دوتینی هم یک دیگر از نان های چابهار است که با روغن پخته می گردد و خود چابهاری ها آن را با چای نوش جان می نمایند. به خاطر بسپارید در سفر به این شهر، خوردن نان تموش و دوتینی را نباید فراموش کنید و می توانید در کنار غذاهای محلی چابهار آن را سفارش دهید.

11- شیرینی چگال

شیرینی چگال یک میان وعده خوشمزه در چابهار است. این شیرینی بیشتر در ماه رمضان پخته می گردد و بسیار هم مقوی است. در دیگر ماه های سال هم می توانید شیرینی چگال را به عنوان یکی از غذاهای محلی چابهار پیدا کنید. شیرینی چگال با آرد، خرما و روغن حیوانی پخته می گردد. این شیرینی را می توانید به عنوان یک میان وعده نوش جان کنید.

جمع بندی درباره غذاهای محلی چابهار

در این مقاله غذاهای محلی چابهار برای شما مخاطب اهل سفر معرفی گردید. در هر سفری که می روید خوب است که غذای محلی شهرهای مختلف را تجربه کنید هم تنوعی به رژیم غذایی خود داده اید و هم با خرید غذای محلی به اقتصاد جوامع محلی می توانید یاری شایانی کنید. به خاطر بسپارید که غذای هر شهر بخشی از فرهنگ آن به شمار می آید و خوب است که یکبار حداقل مزه های متفاوت را تجربه کنید تا با یک فرهنگ بیشتر آشنا شوید. اگر به چابهار سفر رفته اید و هریک از غذاهای نام برده شده را نوش جان کردیده اید در قسمت کامنت همین مقاله تجربه خودتان را از غذاهای محلی چابهار برای مخاطب های خبرنگاران بنویسید تا تعداد بیشتری با غذاهای محلی این منطقه آشنا شوند.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2207

به "11 تا ازخوشمزه ترین غذاهای محلی چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 تا ازخوشمزه ترین غذاهای محلی چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید