خط و نشان خواهر کیم برای همسایه جنوبی

به گزارش مجله پیکوشو، چند روز پس از اقدام پیونگ یانگ به قطع روابط با سئول، خواهر کوچکتر کیم جونگ اون با دستور آماده باش به ارتش برای حمله به کره جنوبی، با یک تیر دو نشان زد تا هم خط و نشانی برای همسایه جنوبی بکشد و هم قدرت خود را به جهان اعلام کند.

خط و نشان خواهر کیم برای همسایه جنوبی

به گزارش دویچه وله، کیم یو جونگ که در ماه های اخیر از سایه قدرت خارج شده و به عنوان مهره ای اثرگذار در دایره تصمیم گیری کره شاقتصادی ایفای نقش می کند، در حالی که کره جنوبی را دشمن خطاب کرد، در بیانیه ای شدیداللحن و تهدید آمیز نوشت: با قدرتی که رهبر، حزب و کشور به من داده است، به ارتش دستور دادم با تمام قوا در برابر هر گونه تحرک دشمن واکنش نشان دهند. بدون شک ارتش ما برای التیام رنجش خاطر مردم کشور از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد کرد. او که معتقد است برهه فعلی بهترین زمان برای قطع روابط با کره جنوبی است، همچنین دفتر مشترک در شهر مرزی کائه سونگ را نیز از این پس غیرقابل استفاده خواند و از تعطیلی آن در آینده ای نزدیک خبر داد. این بیانیه پس از آن صادر شد که مقامات کره شاقتصادی، اظهارات سئول درباره تقویت سلاح های هسته ای پیونگ یانگ را مهمل و بی معنا خواندند. به همین دلیل نماینده وزیر خارجه کره شاقتصادی نیز مطرح کرد: کره شاقتصادی در برابر تهدیدات احتاقتصادی امریکا باید توانایی نظامی اش را تقویت کند. کیم جونگ اون پس از دیدار با ترامپ، خلع سلاح هسته ای کشور را آغار کرده بود اما با نقض عهد طرف مقابل همه مذاکرات نیمه تمام ماند.

در این میان کره جنوبی که تنها چند روز قبل برای نشان دادن حسن نیت خود عاملان ارسال شب نامه های سیاسی علیه رهبر کره شاقتصادی را مجازات کرده بود، در حالی که از تهدید خواهر اون یکه خورده بود، بیانیه ای صادر کرد و خواستار پایبندی طرفین به پیمان صلح شد: شمال و جنوب باید بر توافق بین دو کره متعهد بمانند. دولت کره جنوبی شرایط پیش آمده را بسیار جدی می داند.

به باور تحلیلگران بهانه کردن اقدامات فعالان سیاسی در ارسال شب نامه ها علیه کره شاقتصادی و محکوم کردن کره جنوبی در این برهه زمانی به دو دلیل رخ داد. اول؛ مربوط به اعمال فشار به امریکا برای کاهش تحریم ها علیه کشور منزوی کره شاقتصادی است و دوم؛ در شرایطی که کرونا این کشور را با بحران اقتصادی روبه رو کرده است، حمله به یک دشمن خارجی می تواند توجهات را از مسائل داخلی منحرف کند. دویئون کیم، مشاور ارشد گروه بحران های بین المللی مستقر در بلژیک معتقد است: شب نامه یا... در واقع یک نوع بحران سازی است تا کره شاقتصادی بتواند هر نوع رفتاری را با جنوبی ها داشته باشد.

کیم دیگر در سایه نیست

آنچه شرایط امروز کره شاقتصادی نشان می دهد، از این پس خانم کیم دیگر قدرت در سایه نخواهد بود بلکه با سمتی که برای تصمیم گیری در روابط با کره جنوبی به دست آورده از این پس به عنوان قدرتمندترین زن کشورش و معتمد و به نوعی مشاور ارشد برادرش برای جهان معرفی خواهد شد. به نوشته ان بی سی نیوز، نام کیم یو جونگ در چند ماه اخیر و در غیبت های مرموز و مکرر برادرش بارها به عنوان جانشین او مطرح شد تا حدس های بسیاری درباره آینده مرموزترین حکومت جهان سر زبان ها بیفتد. تحلیلگران معتقدند گرچه رهبر کره شاقتصادی برای ماندن در قدرت برادر بزرگتر و عمویش را با روش های مستقیم و غیرمستقیم از پیش پایش برداشت اما روابط او با خواهر کوچکترش بسیار متفاوت است. خانم کیم تنها عضوی از خانواده اون است که نقش سیاسی دارد و در بسیاری از مناسبت ها در کنار برادر دیده می شود. همین امر نیز احتمال جانشینی اش را بیشتر کرده است.

به گزارش ان زد هرالد، ریچل مینیونگ، تحلیلگر مسائل امنیتی کره شاقتصادی معتقد است: پیش از این کیم یو جونگ تنها خواهر، دستیار غیررسمی و همراه اون بود اما در ماه های اخیر وقایع طوری پیش رفته که بدون شک می توان گفت او جایگاهی فراتر از اینها در حکومت کره شاقتصادی دارد. مایکل مادن، کارشناس کره شاقتصادی در اندیشکده استیمسون امریکا نیز معتقد است: تعریف جدید از فرآیند سیاستگذاری برای کیم یو جونگ او را تبدیل به یک شخصیت حقیقی کرده است. توانایی و قدرت فعلی او حتی می تواند سرانجام مردسالاری در رأس کره شاقتصادی را نیز نوید دهد. البته او لزوماً قرار نیست رهبر بعدی باشد بلکه می تواند تربیت کننده جانشین بعدی بشود.

بواقع کیم یو جونگ با انتشار دو بیانیه رسمی درباره کره جنوبی و رئیس جمهوری امریکا، از کمتر از دو ماه قبل برای تثبیت جایگاهش قدم برداشت. یانگشیک بانگ، کارشناس دانشگاه یانسی کره شاقتصادی به گاردین گفت: تعدد بیانیه های رسمی و استفاده از الفاظ قدرتمندانه از سوی خانم کیم ثابت می کند که او در جهت برادرش گام برداشته است. از سوی دیگر وقتی کیم جونگ اون اجازه این ابراز وجود و لحن را به خواهرش می دهد واضح است که او نیز به جانشینی خانم کیم چراغ سبز نشان داده است. اما آنچه مسلم است اگر همه وقایع برای خانم کیم طبق پیش بینی ها رقم بخورد، وقوع بحران اقتصادی ناشی از کرونا، فقر و آوارگی بسیاری از مردم کره شاقتصادی، آینده سختی را برای او در جایگاه قدرت ایجاد خواهد کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1089

به "خط و نشان خواهر کیم برای همسایه جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط و نشان خواهر کیم برای همسایه جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید