خواص به لیمو و 6 حقیقت علمی درباره آن

به گزارش مجله پیکوشو، ممکن است بارها درباره گیاه به لیمو و خواص آن چیزهایی شنیده باشید و این سوال برای شما پیش آمده باشد که به لیمو چه نوع گیاهی ست؟ شاید پیش خودتان فکر نموده اید که این گیاه حاصل روابط نامشروع به و لیمو است! یا شاید با شنیدن نام دمنوش به لیمو گمان نموده اید که باید به و لیمو را در کنار هم دم کنید. اما نه! تمام این حدسیات اشتباه هستند.

خواص به لیمو و 6 حقیقت علمی درباره آن

باید به شما بگوییم که به لیمو از شخصیت مستقلی برخودار است و نه به لیمو ارتباط دارد و نه به میوه به. این گیاه بیشتر به عطر فوق العاده اش معروف است. اما افراد، خواص دیگری هم برای آن قائل هستند. اگر می خواهید با فواید به لیمو و عوارض آن آشنا شوید، با ادامه مقاله همراه باشید.

آنچه دانشمندان درباره خواص به لیمو به شما می گویند

در این قسمت از مقاله می خواهیم شما را با 6 حقیقتی که درباره خواص به لیمو گفته می گردد و دانشمندان آن ها را آنالیز نموده اند آشنا کنیم.

1. به لیمو غرق در خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است

به لیمو دارای ترکیباتی مثل ترپنوئیدها و ترکیبات فنلی ست که از خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بهره می برند. یکی از ترکیب های مهم به لیمو، ورباسکوزید است که گفته می گردد از بدن شما در برابر آسیب سلولی محافظت می نماید. ترکیبات فنلی اثرات مضر رادیکال های آزاد را خنثی می نمایند و در نهایت در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند.

2. کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو یکی از مهم ترین خواص به لیموست

همان طور که گفتیم کار، کار انگلیسی هاست! البته نه ببخشید؛ همه چیز زیر سر وجود آنتی اکسیدان ها و مواد ضدالتهابی فراوانی ست که درون گیاه به لیمو وجود دارد. به همین علت طبیعی ست که مصرف به لیمو بتواند در کاهش نشانگرهای التهاب و استرس اکسیداتیو موثر باشد.

3. شاید یکی از خواص به لیمو کاهش آسیب عضلانی باشد

گفته می گردد به لیمو می تواند به کاهش آسیب عضلانی ورزشکاران یاری کند. در واقع این خواص به لیمو به توانایی حفاظتی آن از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو مربوط می گردد. کاهش درد عضلانی و یاری به ریکاوری ورزشکاران، یکی دیگر از خواص به لیموست که روی افراد ورزشکار آنالیز شده است.

4. به لیمو ضداضطراب است

اگر از استرس و اضطراب رنج می برید، چه بسا بتوانید از خواص به لیمو برای برطرف این مشکل یاری بگیرید؛ چراکه این گیاه اثرات ضداضطرابی دارد و می تواند مثل یک آرام بخش برای شما باشد.

یاریی که این گیاه به کاهش تنش عضلانی می نماید و تاثیرات آرامش بخشی که روی سیستم عصبی می گذارد، باعث شده است به لیمو به عنوان یک گیاه ضداسترس شناخته گردد.

5. بهبود کیفیت خواب یکی از مجذوب کننده ترین خواص به لیموست

شما هم شب ها از بی خوابی رنج می برید؟ یا آن که آن قدر در رختخواب غلت می خورید که در آخر خسته و درمانده با نثار یک فحش جانانه به زمین و زمان، بالاخره تسلیم می شوید و از رخت خواب بیرون می آیید؟ بعد هم روی مبل می نشینید و به یک نقطه نامعلوم خیره می شوید تا ببینید چه زمانی چشمانتان خسته می گردد و به شما می گوید که الان دیگر وقت خواب است؟

اگر شما هم این مشکل را دارید، احتمالا این خبر بتواند خوشحالتان کند. به لیمو ممکن است برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند، مفید باشد. اما خبر خوب ما این جا به اتمام نمی رسد. گفته می گردد خواص به لیمو فقط در به خواب رفتن محدود نمی گردد. چه بسا حتی در کیفیت خواب و خواب آلودگی که در طول روز برای شما رخ می دهد هم تاثیرگذار باشد.

در واقع به این علت که به لیمو به کاهش تنش و استرس یاری می نماید؛ در نتیجه می تواند بدن و ذهنتان را آرام و شما را به یک خواب خوب دعوت کند.

6. خواص به لیمو برای لاغری تا چه میزان حقیقت دارد؟

بسیاری معتقد هستند که به لیمو می تواند خواص ضدچاقی داشته باشد. فکرش را کنید که چقدر خوب می گردد با نوشیدن دم نوش به لیمو در یک چشم به هم زدن لاغر شوید! اما این مسئله تا چه میزان حقیقت دارد؟ طی تحقیقاتی که اجرا شده است، به لیمو باعث می گردد هورمون گرسنگی کاهش و هورمون تقویت نماینده سیری افزایش یابد و بعلاوه باعث کاهش چربی بدن گردد.

این خیلی خبر خوبی ست؛ نه؟ حتما پیش خودتان می گویید دیگر هر روز از به لیمو استفاده خواهید کرد. اصلا چای را باید دور ریخت و باید صبح تا شب فقط به لیمو نوشید. اما صبر کنید. حدس می زنید نظر دانشمندان در این مورد چیست؟ آن ها می گویند شواهد برای اثبات این موضوع کافی نیست.

بنابراین اگرچه ممکن است در آینده به صورت قطعی ثابت گردد که یکی از خواص به لیمو لاغرکردن افراد است؛ اما اگر قصد دارید فقط با دمنوش به لیمو آن هم دمنوش هایی که در نبات غرق شده اند، وزن خیلی زیادی کم کنید، باید متاسفانه به شما بگوییم که دارید اشتباه می زنید!

نحوه استفاده از خواص به لیمو

یکی از ساده ترین روش ها و دردسترس ترین آن ها جهت استفاده از خواص به لیمو، تهیه دم نوش آن است. می توانید خودتان با برگ های این گیاه دمنوش درست کنید یا دمنوش های کیسه ای موجود در بازار را خریداری کنید. علاوه بر این می توانید از به لیمو برای درست کردن دسرهای مختلف و نوشیدنی های مجذوب کننده استفاده کنید.

رایحه این گیاه بسیار آرام بخش است. شما می توانید از این خواص به لیمو برای خوش عطرکردن خانه تان استفاده کنید. اگر به اسانس به لیمو دسترسی دارید، مقداری از آن را در دستگاه دیفیوزر قرار دهید و از عطر شگفت انگیز آن لذت ببرید و به ایجاد یک محیط آرامش بخش در خانه یاری کنید. در صورتی که مکمل های به لیمو را در جایی پیدا کردید، قبل از این که بخواهید آن را مصرف کنید، با پزشک خود مشورتی داشته باشید.

عوارض به لیمو

به لیمو احتمالا برای بیشتر افراد بی ضرر است؛ اما از آن جایی که گل بی عیب فقط خداست، به لیمو هم عوارضی دارد؛ برای مثال مصرف خوراکی آن می تواند در بعضی از افراد باعث تحریک پوستی گردد.

افرادی که از به لیمو برای مصارف پوستی استفاده می نمایند باید بدانند که این گیاه ممکن است باعث ایجاد بثورات پوستی قرمز و خارش دار در بعضی از افراد گردد. اگرچه عطر به لیمو سرمست نماینده است؛ اما اگر باردار هستید بهتر است از آن برای رایحه درمانی استفاده نکنید. این مسئله شاید باعث افزایش نقایص مادرزادی گردد. مادران شیرده یا باردار باید از نوشیدن دمنوش به لیمو هم بپرهیزند.

اگر بیماری کلیوی دارید و می خواهید از خواص به لیمو بهره مند شوید، بهتر است از مصرف مقادیر زیاد آن پرهیز کنید؛ چراکه محتمل است بیماری شما را بدتر کند. همان طور که گفتیم یکی از خواص به لیمو یاری به افرادی ست که از بی خوابی رنج می برند.

اما این که پیش خودتان حساب کتاب کنید و بگویید که یک دمنوش به لیمو درست می کنید و در کنار آن یک قرص آرام بخش هم می خورید؛ در واقع نه تنها ابرویتان را درست نخواهید کرد، بلکه می زنید چشمتان را هم کور می کنید. مصرف همزمان این دو با هم، باعث خواب آلودگی بیش از حد و مسائل تنفسی می گردد. داروهایی مثل لورازپام، آلپرازولام، دیازپام و امثالهم، با به لیمو نباید مصرف شوند.

مردم منتظر تحقیقات دانشمندان درباره خواص به لیمو نیستند

تحقیقاتی که دانشمندان روی به لیمو انجام داده اند بسیار امیدوارنماینده است. درست است که آن ها تا از چیزی مطمئن نشوند آن را تایید نمی نمایند، اما باید بدانید که تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!

طی صدها سال مردم به طور سنتی از به لیمو برای درمان بیماری های تنفسی و مسائل گوارشی استفاده می نموده اند. بعلاوه افراد، این گیاه را در درمان سرماخوردگی، تب، اضطراب، سوء هاضمه و اسپاسم مفید می دانند. از طرف دیگر در طول تاریخ از خواص به لیمو برای درمان بی خوابی استفاده می شده است. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که عوارض به لیمو شما را آزار نمی دهد، تیری در تاریکی بیندازید؛ شاید معجزات به لیمو نصیب شما هم شد. خدا را چه دیدید؟

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2079

به "خواص به لیمو و 6 حقیقت علمی درباره آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص به لیمو و 6 حقیقت علمی درباره آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید