رسانه انگلیسی: حمله به آرامکو، 500 میلیارد پوند برای سعودی ها هزینه داشت

به گزارش مجله پیکوشو، پایگاه اکسپرس با اشاره به شروع عرضه اولیه سهام آرامکو گزارش داد، حمله 23 شهریور به پالایشگا ه های بقیق و خریص سبب کاهش 500 میلیارد پوندی ارزش این شرکت نفتی عربستان سعودی شده است.

رسانه انگلیسی: حمله به آرامکو، 500 میلیارد پوند برای سعودی ها هزینه داشت

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با شروع روند فروش سهام شرکت آرامکو در بورس و ادامه برآورد ها درباره ارزش این سهام، یک رسانه غربی به شرح دلایل عصبانیت شدید سعودی ها درباره حمله شهریورماه به تاسیسات نفتی این کشور پرداخته و از ضرر 500 میلیارد پوندی این حمله خبر داده است.

پایگاه خبری اکسپرس درباره شروع روند عرضه شرکت آرامکو ضمن تکرار ادعای دست داشتن ایران در حمله 23 شهریور ماه یمنی ها به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، گزارشی با این عنوان منتشر کرد: خشم عربستان سعودی: چطور ایران روی دست ولی عهد در ارائه سهام این شرکت نفتی به بازار بورس، 500 میلیارد پوند هزینه گذاشت؟

در گزارش این رسانه انگلیسی با اشاره به حمله به پالایشگا ه های بقیق و خریص آرامکو آمده است: عربستان سعودی دارد بزرگترین دارایی این کشور یعنی آرامکو را در بازار بورس قرار می دهد تا برای تغییر اقتصادش سرمایه جذب کند، اما ارزش این شرکت از زمان حمله ایران به دو پالایشگاه آرامکو کاهش یافته است.

ادعای اکسپرس در حالی مطرح شده که مقام های یمنی بارها اعلام نموده اند که عملیات 23 شهریورماه توسط یگان پهپادی یمن و در پاسخ به حملات متجاوزان سعودی انجام شده است. (جزئیات بیشتر)

این رسانه انگلیسی در ادامه گزارش می نویسد: محمد بن سلمان ولی عهد [عربستان سعودی] به دنبال فروش بزرگترین دارایی پادشاهی به ارزش حدود 1.1 تریلیون پوند خواهد بود. این رقم در قیاس با تقریبی که در نیمه اول سال 2019 زده شد، افت شدیدی را نشان می دهد. پیش از این، ارزش آرامکو بیش از 1.5 تریلیون پوند تخمین زده شده بود.

اکسپرس باز هم مدعی شد: به نظر می رسد که حمله ایران به تاسیسات نفتی سعودی یک آسیب جدی بر اقتصاد ریاض برجای گذاشته است.

بنا بر گزارش این رسانه، حملات به 23 شهریورماه به تاسیسات نفتی ارامکو سبب شد که فورا نیمی از فروش نفت سعودی متوقف گردد و همچنین سبب افزایش شدید اما مقطعی بهای نفت در بازارهای جهانی شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به ادعاهای اخیر مقام های سعودی از قبیل عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی درباره دست داشتن ایران در این حمله می نویسد: عصبانیت ریاض شاید به خاطر تاثیر شدید (حمله به آرامکو) روی طرح های اقتصادی شان در آینده باشد.

اکسپرس سپس ادعا کرد: ایران شاید حفره بزرگی در جاه طلبی های اقتصادی عربستان سعودی ایجاد نموده باشد اما غلبه اقتصادی آرامکو بدان معناست که عرضه سهام آن هنوز هم می تواند تبدلی به بزرگترین عرضه سهام در تاریخ گردد.

انتشار گزارش این رسانه انگلیسی درباره عرضه سهام آرامکو در شرایطی انجام شده که پیشتر کارشناسان بانکی با جدی شدن طرح عرضه اولیه سهام آرامکو ارقام متفاوتی را نسبت به ارزش واقعی این شرکت اعلام نموده اند که با یکدیگر اختلاف جدی دارند.

نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از چالش بزرگی است که ولیعهد عربستان سعودی در رسیدن به اهداف خود در تامین منابع اقتصادی از محل فروش سهام آرامکو با آن روبرو است. چراکه در حالی بن سلمان ارزش آرامکو را 2 هزار میلیارد دلار اعلام نموده که بسیاری از بانک ها ارزش این شرکت را حدود 1500 میلیارد دلار تخمین زدند. (جزئیات بیشتر)

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 525

به "رسانه انگلیسی: حمله به آرامکو، 500 میلیارد پوند برای سعودی ها هزینه داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه انگلیسی: حمله به آرامکو، 500 میلیارد پوند برای سعودی ها هزینه داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید