خودروهایی که در پارکینگ ایران خودرو ماندند و روانه بازار نشدند

به گزارش مجله پیکوشو، خبرنگاران: پس از انعقاد توافق نامه هسته ای یا برجام، خون تازه ای در رگ های صنعت خودروسازی ایران تزریق شد و خودروسازان ایرانی با استفاده از فرصتِ پیش آمده، خود را برای خلق روز هایی شیرین و دوست داشتنی آماده کردند! بنابراین دیر زمانی نگذشت که شرکت هایی مانند ایران خودرو با مذاکرات مختلف و متفاوت خود با طرف های خارجی، از فراوری و مونتاژ خودرو های خارجی در ایران خبر دادند. البته رقبای داخلی ایران خودرو هم بی کار نبوده و به موازات ایران خودرو با فراوریکنندگان مشهور خودرو وارد مذاکره شده بودند.

خودروهایی که در پارکینگ ایران خودرو ماندند و روانه بازار نشدند

ایران خودرو کمی خوش شانش تر از رقبایش بود و بنا به هر علتی، شرکای پیشینی مانند پژو فرانسه و سوزوکی ژاپن برای فراوری محصولات خود در ایران اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین در پارکینگ ها و... مجموعه ایران خودرو، ماجرا هایی دلچسب برای صنعت خودروسازی ایران رخ می داد و هر از چندگاهی تصاویری از محصولات احتاقتصادی ایران خودرو منتشر می شد.

البته ایران خودرو فقط به فکر فراوری و مونتاژ خودرو های خارجی نبود و نیم نگاهی هم به برخی از محصولات خود و اعمال تغییرات فنی و ظاهری، قصدِ نونوار کردن سبد محصولات خود را داشت. این گونه بود که هر از چندگاهی محصولی از ایران خودرو برای آینده بازار ایران و با برآورد های فراوان و توسط عکاسان خبری منتشر می شد. میزان تصاویر و... به حدی بود که گمان می کردیم، اگر عکاسان مذکور کمی تلاش و تلاش خود را بیشتر نمایند، قطعا در پستو های انبار های ایران خودرو، تعدادی بنتلی و رولزرویس هم یافت شده و ما شگفت زده خواهیم شد.

در مقاله پیش رو قصد داریم که با نیم نگاهی به گذشته نه چندان دور و روز هایی که صنعت خودروسازی ایران تحریم نبود؛ با تعدادی از محصولات احتاقتصادی ایران خودرو برای عرضه در بازار ایران آشنا شویم. البته برخی از خودرو های لیست ما در راستا فراوری قرار داشته و هیچ ربطی به تحریم صنعت خودروسازی ایران ندارند و بزودی شاهد پیش فروش و انتها عرضه آن ها در بازار خواهیم بود؛ بنابراین با خبرنگاران همراه شده و به پارکینگ پرماجرای ایران خودرو بیایید!

فیات تیپو

ایران خودرو مذاکرات فراوانی با کمپانی فیات ایتالیا داشت و ظاهرا قرار براین بود که فیات تیپو در ایران و توسط ایران خودرو به فراوری برسد. البته فیات در ایران مدعی های زیادی داشته و حتی اکنون و در زمان تحریم ها هم خبر هایی از کمپانی فیات و همکاری های آن با خودروسازانِ تقریباً کوچکِ صنعت خودروسازی ایران به گوش می رسد.

فیات تیپو خودرویی ارزان قیمت و اقتصادی در اروپا بود. محیط داخلی و ظاهر بیرونی آن از طراحی معقول و تقریبا بروزی برخوردار بوده و از پیشرانه های مختلفی هم استفاده می کرد. ظاهرا ایران خودرو قصد داشت که فیات تیپو را با پیشرانه 1.6 لیتری و 110 اسب بخاری در ایران عرضه کند. این در حالی بود که فیات برای تیپو هفت پیشرانه متفاوتِ دیزلی، بنزینی و گازسوز را در نظر گرفته بود. تیپو ایران خودرو از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده نموده و نیروی پیشرانه را به محور جلو انتقال می داد.

تیپو از تجهیزات ایمنی و امکاناتی نظیر شش کیسه هوا، ترمز ضد قفل، کنترل پایداری، ایستایی در تپه و سراشیبی، کنترل لغزش، ترمز کمکی، تهویه مطبوع اتوماتیک، حسگر باران، نمایشگر لمسی 5 اینچی و... برخوردار بود. در آن موقع قیمت فیات تیپو در اروپا بین 12 تا 20 هزار دلار بوده و احتمالا با قیمت تقریبی 65 تا 90 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می رسد. قرار بود که در سال 97 تیپو راهی خیابان های ایران گردد؛ اما تحریم ها برگشت و فیات تیپو به ایران نیامد.

هایما M5

هایما قبل از برجام و در شرایط تحریمی با ایران خودرو همراه شده بود و محصولاتی مانند S7 را در بازار ایران و از سال 94 عرضه می کرد. هایما بعد از عرضه موفقیت آمیز S7 به سراغ S5 رفت و به طور جدی به رقابت با کراس اوور های چینی و هم وطن خود در بازار ایران پرداخت. اما ظاهرا این خاتمه کارِ هایما نبوده و در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران شاهد حضور یکی از سدان های کمپانی هایما بودیم. اندکی بعد هم از ایران خودرو خبر رسید که این شرکت برای فراوری خودرو های بیشتری از سبد محصولات کمپانی هایما آماده بوده و در گام نخست برروی هایما M5 دست گذاشته است.

این بود که ایران خودرو کار خود را شروع کرد و با انتشار تصاویری از نسخه های استتار شده و... هایما M5 تمام خبر های قبلی تایید شد. هایما M5 ایران خودرو احتمالا مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ با توان 123 اسب بخار است. ولی شاید ایران خودرو به سراغ پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با توان 154 اسب بخار رفته و به این ترتیب یکی از سدان های قدرتمندِ چینی در بازار ایران را به فراوری برساند.

هایما M5 در بهترین نسخه خود به تجهیزات ایمنی و امکاناتی نظیر شش کیسه هوا، سیستم کمکی ترمز، ترمز ضد قفل، سیستم حفظ پایداری خودرو در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو، دوربین عقب، توزیع الکتریکی نیروی ترمز، جایگاه های چرمی، سانروف، سنسور باران، آینه های جانبی تاشو برقی و... مجهز بوده و احتمالا ایران خودرو M5 را در شرایط کنونی و با قیمت 140 تا 170 میلیون تومان عرضه خواهد نمود.

سوزوکی گرند ویتارا نسل جدید

سابقه همکاری کمپانی ژاپنی سوزوکی با ایران خودرو به سال های دور بازگشته و هرگاه شرایط برای همکاری آن ها وجود داشته؛ ایران خودرو دست به کار شده و یک یا دو محصول سوزوکی را به سبد محصولات خود افزوده است. برجام فرصتی دوباره برای ایران خودرو بود که پس از عرضه فیس لیفت نسل قدیمی گرندویتارا، به فکر فراوری و مونتاژ نسل جدید سوزوکی گرند ویتارا باشد؛ بنابراین چند دستگاه گرندویتارا نسل جدید به ایران آمد و تعدادی از آن ها در پارکینگ های مجموعه ایران خودرو دیده شدند.

اما نقص برجام توسط آمریکا و بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی ایران، شرکت ایران خودرو را تنها کرد و سوزوکی به همکاری خود با ایران خودرو خاتمه داد. البته پیش از این و در دوره ای که برجامی در کار نبود؛ سوزوکی بار ها ایران خودرو را رها نموده و دوباره برگشته بود. در واقع سوزوکی مجبور بود که برای تنفس در بازارِ جهانی، تابع سیاست های تحریمی دولت آمریکا باشد و به همین دلیل همواره در رفت و آمد بود!

به هر حال نسل جدید ویتارا با پیشرانه های احتاقتصادی 1.4 (توربوشارژ و با توان 138 اسب بخار) یا 1.6 لیتری (120 اسب بخار در دور 6000) فراوری شده و تعیین نبود که نسل جدید ویتارا با چه پیشرانه ای در بازار ایران حضور خواهد داشت. اما احتمالا پیشرانه 1.6 لیتری انتخابی معقول برای ایران خودرو بوده و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آن هم عملکرد بسیار خوبی داشت. ایران خودرو در نظر داشت که فراوری نسل قبلی گرند ویتارا را به 9 هزار دستگاه رسانده و سپس با کاهش و تقلیل آن به 6 هزار دستگاه، نسل جدید گرند ویتارا را برروی خط فراوری شرکت ایران خودروی خراسان ببرد. ولی همه چیز نقش بر آب شده و رویای ایران خودرو به حقیقت نزدیک هم نشد. علاوه بر این ها بهتر است که بدانید؛ قیمت نسل جدید گرند ویتارا در آن موقع بین 130 تا 170 میلیون تومان تخمین زده می شد!

پژو 208

کمپانی پژو برنامه ریزی وسیعی برای حضوری پرقدرت در بازار ایران داشت. این خودروساز فرانسوی در نظر داشت که علاوه بر مدل های 301، 2008 و 3008، پژو 208 را هم در ایران به فراوری رسانده و شاید با فراوری 208 خط فراوری پژو 206 هم از ایران خودرو خداحافظی می کرد.

ایکاپ از طرف شرکت ایران خودرو مامور فراوری و مونتاژ خودرو های جدید پژو در بازار ایران بود و به همین منظور ایکاپ با سفارش نسخه ای از 208 که فاقد سقف شیشه ای و... بود؛ 208 را به مجموعه ایران خودرو و پارکینگ پرماجرای آن برد و نوید روز های خوبی برای صنعت خودروسازی ایران داد. 208 در شش نسخه متفاوت به فراوری می رسید و همین موضوع باعث برآورد های فراوانی درباره پیشرانه و تعیینات فنی 208 در بازار ایران شد. برخی پیشرانه PureTech 110 و 1.2 لیتری توربوشارژ و 109 اسب بخاری 208 را برای بازار ایران مناسب می دیدند. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو 6 داشت و برای انتقال قدرت به محور جلو از گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک استفاده می کرد. برخی هم پیشرانه 1.6 لیتری نسخه GT-Line پژو 208 را مناسب دانسته و مجذوب توانایی 165 اسب بخاری آن شده بودند. ولی هیچگاه تعیین نشد که ایکاپ برای پژو 208 چه پیشرانه ای را در نظر داشته و این برآورد ها ادامه یافت.

پژو 208 در نسخه کامل و فول آپشن خود از امکاناتی نظیره نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، برف پاکن اتوماتیک، تهویه اتوماتیک و دوگانه، کروزکنترل و ... استفاده می کرد. همچنین از نظر ایمنی پژو 208 در نسخه فول خود از شش کیسه هوا و انواع و اقسام سیستم های ایمنی استفاده نموده و پنج ستاره ایمنی از موسسه EURO NCAP گرفته بود. علاوه براین، گفته می شد که قیمت پژو 208 برای عرضه در بازار ایران حدود 70 تا 75 میلیون تومان است؛ اما افسوس که همه چیز دگرگون شد و پژو با تحریم خودروسازی ایران، بازارِ ما را ترک کرد.

دانگ فنگ AX4

دانگ فنگ یکی از خودروسازان بزرگ چینی بوده و با شرکت ایران خودرو همکاری می نماید. یکی از محصولاتی که دانگ فنگ در ایران خودرو به فراوری رساند و با استقبال تقریبا مناسبی هم روبرو شد؛ دانگ فنگ H30 کراس بود. البته تحریم ها و... این روز ها فراوری H30 کراس را با مسائلی روبرو نموده و شاید مسائل ایجاد شده در جابجایی اقتصادی میان ایران و چین را باید یکی از عوامل اصلی توقف و یا کاهش فراوری محصولاتی مانند H30 کراس دانست.

اما H30 کراس و برادر سدان آن یعنی S30 تنها نمایندگان دانگ فنگ در شرکت ایران خودرو نبوده و ظاهرا این شرکت قصد فراوری و مونتاژ محصولی به نام دانگ فنگ AX4 را دارد. AX4 با دو پیشرانه 1.6 لیتری (124 اسب بخاری) و 1.4 لیتری توربو (140 اسب بخاری) به فراوری رسیده و نسخه فول آپشن آن به امکاناتی نظیر دوربین عقب، سنسور پارک عقب، آینه تاشو برقی، کروزکنترل، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری، سانروف و... مجهز است.

با دیده شدن دانگ فنگ AX4 در مجموعه ایران خودرو، خیلی ها آن را رقیبی برای چانگان CS35 و جک S3 دانسته و قیمت تقریبی آن را بین 190 تا 220 میلیون تومان تخمین زده اند. البته باید توجه داشت که شرکت ایران خودرو تاکنون درباره AX4 و ابعاد همکاری خود با کمپانی دانگ فنگ و در شرایط فعلی، صحبتِ دقیقی نداشته و تمام مطالب مرتبط به AX4 را باید فعلا در حد و اندازه شایعه و برآورد های رسانه ای دانست.

دانگ فنگ AX3

در مجموعه ایران خودرو و در کنار دانگ فنگ AX4، خودروی دانگ فنگ AX3 هم حضور داشته و کارشناسان احتمال فراوری این خودرو به دلیل شباهت ظاهری آن با H30 کراس را قوی می دانند. این محصول چینی در سال 2015 معرفی شده و برای ساخت آن از پلتفرم DF1 و مشابه با پلتفرم PF1 گروه PSA استفاده شده است.

این محصول نیز از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی 117 اسب بخاری یا از پیشرانه 999 سی سی 12 سوپاپ توربو با توان 125 اسب بخار استفاده می نماید. البته پیشرانه اصلی این محصول در کشور چین 1.4 لیتری توربو با توان 140 اسب بخار است. همچنین پیشرانه 1.5 لیتری معمولی با توان 115 اسب بخار برای AX3 در نظر گرفته شده است.

دانگ فنگ AX3 به امکاناتی نظیر نمایشگر 7 اینچی، کامپیوتر سفری، دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف، چهار کیسه هوا و... مجهز بوده و در صورت فراوری و عرضه این خودرو توسط ایران خودرو، احتمالا برای خرید آن باید بین 150 تا 180 میلیون تومان هزینه کرد.

هایما S7 توربو پلاس

هایما S7 فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و هنوز هم مشتریان ایرانی رغبت چندانی برای خرید هایما S7 نشان نمی دهد. شاید به همین خاطر باشد که ایران خودرو دست به کار شده و بدنبال فراوری هایما S7 فیس لیفت یا توربو پلاس است. این محصول در مجموعه ایران خودرو دیده شده و تصاویر آن هم به وسیله رسانه های مختلف مخابره شده است.

مسئله فراوری هایما S7 توربو پلاس کاملا جدی بوده و ظاهرا ایران خودرو در جهت داخلی سازی برخی از قطعات آن گام هایی برداشته است. در این خودرو از همان پیشرانه 1.8 لیتری توربو (170 اسب بخاری) و گیربکس شش سرعته قبلی استفاده شده و تنها تغییراتی در ظاهر بیرونی و کابین آن انجام شده است.

هایما S7 توربو پلاس به آینه های تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سانروف، گرمکن جایگاه های جلو، چهار کیسه هوا، نمایشگر لمسی اندروید، دوربین 360 درجه، سیستم تهویه اتوماتیک لمسی، رادار خطی و... مجهز شده و با عرضه آن در بازار، احتمالا باید برای خرید هایما S7 توربو پلاس در بازار آزاد، نزدیک به 300 میلیون تومان هزینه کرد.

سمند فیس لیفت

ایران خودرو به غیر از مونتاژ و فراوری محصولات چینی و... توان فراوری خودرو های خاص خود را هم داشته و هر از چندگاهی با تغییر چراغ ها، سپر و... بازار ایران را منفجر می نماید! یکی از محصولات این شرکت که تصاویری از آن در مجموعه ایران خودرو مخابره شده بود؛ سمند فیس لیفت بوده و نشان می دهد که ایران خودرو با انجام تغییراتی به دنبال بهبودِ ظاهر زمخت و قدیمی سمند است.

دستگیره دربِ هم رنگ بدنه، تغییر گرافیک چراغ های جلو، تغییر ساختار و گرافیک چراغ های عقب، جلو پنجره کرومی، رینگ های آلومینیومی پنج پر، افزوده شدن داشبورد سورن و... از جمله تغییرات سمند فیس لیف است. اما نمی دانیم که چرا با تحریم صنعت خودروسازی ایران دیگر خبری از عرضه خودروی ملی و افتخار خودروسازی ایران و نسخه فیس لیفت و جدیدش در بازار ایران نیست و فعلا و تا زمان نگارش این مقاله، حتی یک نسخه از این خودروی ملی هم عرضه نشده است. البته شاید ایران خودرو هنوز هم مشغول تست آنالیز محصول جدید خود بوده و قطعا آزمایش یک محصول جدید کمی زمان بر خواهد بود!

سورن توربو فیس لیفت

ایران خودرو به یاد سورن هم هست و نسخه توربو آن را با تغییراتی در ظاهر و... برای عرضه در بازار ایران آماده می نماید. رینگ هایی جدید و دو رنگ، یک اسپویلر کوچک و ساده، چراغ هایی جدید، کروزکنترل، فرمان چرمی و... تنها بخشی از تغییرات سورن توربو و فیس لیفت است.

سورن فیس لیفت مدت ها پیش توسط رسانه ها و در مجموعه ایران خودرو شناسایی شده بود و ظاهرا اکنون ایران خودرو از آن در ناوگان داخلی خود استفاده نموده و نسخه هایی از آن را برای انجام آزمایشات مختلف راهی جاده های کشور نموده است.

رانا فیس لیفت

رانا فیس لیفت یا رانا پلاس یکی دیگر از محصولات ایران خودرو است که تصاویر آن از درون مجموعه و پارکینگ های ایران خودرو مخابره شده بود. این محصول با رانا معمولی تفاوتی چندانی ندارد و ظاهرا پروژه فراوری و عرضه این محصول بدون هیچ مسئله ای در مجموعه ایران خودرو ادامه دارد.

در رانا پلاس شاهد تغییر گرافیک چراغ ها، زه همرنگ بدنه، دستگیره همرنگ بدنه، کروزکنترل، بلوتوث، جایگاه های عقب جدید، تریم جدید و با کیفیت تر نسبت به رانا معمولی و... هستیم. در اوایل سال 98 پیش بینی شده بود که قیمت این محصول بین 60 تا 75 میلیون تومان باشد؛ اما اکنون در صورت عرضه رانا پلاس، احتمالا باید نزدیک به 80 تا 100 میلیون تومان برای خریداری آن هزینه کرد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

یکی دیگر از محصولاتی که ایران خودرو برای فراوری و عرضه آن در بازار ایران لحظه شماری می کرد؛ دنا پلاس توربو و اتوماتیک بود. این محصول از همان پیشرانه EF7 مشهور استفاده نموده و به لطف توربو قدرت آن حدود 150 اسب بخار بود. اما نکته جالب افزودن گیربکس جنجالی و اتوماتیک به دنا پلاس توربو است. این گیربکس قرار بود توسط پانچ بلژیک عرضه گردد. اما به یکباره با تحریم خودروسازی ایران، ورق برگشت و ایران خودرو دست به دامن یک شرکت کره ای و گیربکس دیگری شد. در واقع ایرا ن خودرو مجبور بود که قید استفاده از گیربکس شش سرعته پانج را بزند و به یک گیربکس چهار سرعته اکتفاء کند.

ولی ماجرا این گونه خاتمه نیافت و ابعاد جدیدی از تاثیرگذاری تحریم ها بر صنعت خودروسازی ایران فاش شد. ایران خودرو فراوری نسخه توربو دنا پلاس را متوقف کرد و مجبور به حذف چند آپشن کاربردی از خودروی محبوب خود شد. طرف کره ای هم همکاری لازم را با ایران خودرو نداشت و دستِ آخر فعلا ایران خودرو پروژه عرضه و فراوری دنا پلاس اتوماتیک را متوقف نموده و اکنون تنها تصاویر این خودرو برای ما باقی مانده است.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 661

به "خودروهایی که در پارکینگ ایران خودرو ماندند و روانه بازار نشدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهایی که در پارکینگ ایران خودرو ماندند و روانه بازار نشدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید