شکل نوترکیب پروتئین&zwnjهای ویروس کووید-19 فراوری شد

به گزارش مجله پیکوشو، محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره گیری از مهندسی ژنتیک و انتقال ژن از ویروس به باکتری، پیروز به فراوری گونه نوترکیب از پروتئین نوکلئوکپسید(N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) ویروس کووید19(SARS-COV-2) به منظور بهره برداری در کیت ها و آزمایش های تشخیصی این بیماری شدند.

شکل نوترکیب پروتئین&zwnjهای ویروس کووید-19 فراوری شد

به گزارش خبرنگاران، دکتر آذر شاه پیری، عضو هیئت علمی گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: پروتئین نوکلئوکپسید بر روی ژنوم ویروس قرار گرفته است و با توجه به ایمنی زایی و فراوانی بالا یکی از بهترین آنتی ژن های ویروس برای تشخیص بیماری است.

شاه پیری اضافه نمود: پروتئین اسپایک (S) نیز بر روی سطح ویروس قرار گرفته است و نقش مهمی در شناسایی گیرنده و نفوذ ویروس به سلول دارد. از این رو ئفراوری و مطالعه این پروتئین برای تحقیقات ضدویروسی و همچنین فراوری واکسن بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه فراوری این پروتئین ها تسهیل کننده ساخت کیت های باکیفیت تشخیص بیماری کووید -19 است، توضیح داد: استفاده از پروتئین نوترکیب نوکلئوکپسید(N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) برای کیت های الایزا و کیت های تشخیص سریع در تشخیص آنتی بادی علیه ویروس در خون مورد استفاده قرار می گیرد.

شاه پیری ادامه داد: عملکرد این پروتئین ها درگروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با ساخت کیت آزمایشگاهی به وسیله پوشش دهی میکروپلیت با پروتئین نوکلئوکپسید(N) و استفاده از سرم های استاندارد حاوی آنتی بادی های (IgG) و(IgM)، آنالیز شده و به تأیید رسیده است.

وی اضافه نمود: طبق این فرآیند وجود IgM نشانگر عفونت حاد و سابقه کوتاه مدت ابتلا به ویروس است. در حالی که منفی شدن IgM به همراه با لا رفتن IgG سابقه ابتلای قبلی به عفونت را نشان می دهد.

عضو هیئت علمی گروه بیوتکنولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه اضافه نمود: در حالی که وارد کردن تنها یک میلی گرم از این پروتئین حدود 400 دلار هزینه در بر دارد، فراوری این محصول در مقیاس عظیم در آزمایشگاه گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی این دانشگاه، این هزینه را بسیار مقرون به صرفه نموده و می تواند احتیاج محققان کشور را تأمین کند.

شاه پیری توضیح داد: درگام بعدی می توان با بهره گیری از مهندسی پروتئین و جهش زایی هدفمند بر روی ژن های فراوری کننده این پروتئین ها و فراوری پروتئین های جهش یافته، به اطلاعاتی در رابطه با مکانیسم دقیق عمل این ویروس که مرتب درآن جهش های ژنتیکی روی می دهد، دست یافت و این اطلاعات حتی در صورت ایمنی شدن افراد با واکسن برای کنترل بیماری در آینده مفید خواهد بود.

بر اساس اعلام وزارت علوم، این دستاورد با حمایت مرکز نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده و هم اکنون آماده ارائه نتایج جهت بهره برداری در حوزه سلامت کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1383

به "شکل نوترکیب پروتئین&zwnjهای ویروس کووید-19 فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکل نوترکیب پروتئین&zwnjهای ویروس کووید-19 فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید