صنایع دستی نقش موثری در اشتغالزایی و بهبود معیشت و درآمدزایی دارد

به گزارش مجله پیکوشو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، صنایع دستی نقش موثری در اشتغالزایی و بهبود معیشت و درآمدزایی دارد.

صنایع دستی نقش موثری در اشتغالزایی و بهبود معیشت و درآمدزایی دارد

صنایع دستی تلالو و انعکاس احساسات پاک بر دل چوب، سنگ و فلز است که هنرمند در هر نهیب نقش عشق و مهربانی می نگارد. در واقع نقش عشق بر تار و پود نخ ها و خلق دنیای پر نقش و نگار دست بافته ها است.

اما تنها عایدی ترنج رنجی است که می برد و هنری است که می نگارد و این غصه غم انگیز موجب شد تا شورای دنیای صنایع دستی به عنوان یک تشکل غیردولتی و غیرانتفاعی با هدف برپایی جنبش صنایع دستی و آینده بهتر هنرمندان یا فراورینمایندگان صنایع دستی سال 1964 در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا تاسیس گردد و نخستین همایش دنیای صنایع دستی نیز در تاریخ 10 ژوئن سال 1964 (20 خرداد 1343) با شرکت مسئولان بعضی کشورها، استادان دانشگاه ها و هنرمندان و صنعتگرانی از اقصی نقاط دنیا (بیش از 40 کشور دنیا) در شهر نیویورک برگزار گردید.

شورایی به نام شورای دنیای صنایع دستی که به عنوان یکی از نهادهای فعال وابسته به یونسکو به تصویب رسید و از آن موقع تا به امروز سالروز برگزاری این همایش را روز دنیای صنایع دستی می نامند و اکنون 90 کشور دنیا عضو شورای دنیای صنایع دستی هستند و دبیرخانه آن در شهر آمستردام است و ایران نیز از سال 1347 شمسی به وسیله سازمان صنایع دستی آن موقع به عضویت این شورا عایدی.

صنایع دستی به عنوان صنعتی مقرون به صرفه قیمت اما با ارزش افزوده بالا و موثر در اشتغالزایی، در اذهان عمومی مجامع بین المللی شناخته شده و اکنون رونق در حد انتظار این صنعت احتیاجمند تامین بازار فروش در سایه توجه به نوآوری و خلاقیت در فراوری است.

صنایع دستی از جمله صنایعی محسوب می گردد که نقش موثری در اشتغالزایی، بهبود معیشت و عایدیزایی دارد و بهره وری از این صنعت احتیاج به تامین بازار فروش دارد اما تامین بازار فروش مستلزم توجه به سلیقه و احتیاج مخاطبان است و اکنون هنرمندان صنایع دستی استان سمنان نوآوری و فراوری متناسب با احتیاج جامعه در زمینه صنایع دستی و خلق آثار هنری فاخر در سایه تلفیق تجربه و علم را سرلوحه کار خود قرار دادند و همکاری و هم افزایی دانش آموختگان رشته های هنری با هنرمندان سنتی بهبود یافته است و در این روند پیشرفت، هنرمندان صنایع دستی استان سمنان که علم را با تجربه آمیخته اند، از نبود بازارچه دائمی فروش محصولات صنایع دستی، گرانی مواد اولیه، هزینه سنگین صادرات گلایه و انتظار دارند مسئولان در این زمینه بیش از پیش کمک گر باشند.

طبق برآیند آنالیز ها، صنایع دستی از معدود صنایعی محسوب می گردد که تحریم ها بر آن بی اثر است و در شرایط تحریم به خوبی می تواند در گردش مالی و رونق مالی نقش ایفا نماید؛ چرا که در فراوری صنایع دستی همه چیز بسته به ابتکار صنعتگر است و به شرط این که دچار آفت واسطه و دلال نگردد، هیچ بن بستی در این مسیر وجود ندارد اما اکنون جایگاه صنایع دستی در کشور در حد انتظار نیست و برای رونق و استفاده از ارزش افزوده این صنعت باید تدابیر هوشمندانه اندیشیده گردد.

وجه تمایز صنایع دستی ایران با دیگر کشورهای دنیا تنوع آن است و طبق گزارش ها صنایع دستی ایران از لحاظ قدمت، غنا و زیبایی، یکی از سه قطب صنایع دستی دنیا محسوب می گردد؛ به طوری که کشور چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر چنین تنوعی ندارد، اما اکنون بعضی رشته های صنایع دستی دچار گرد فراموشی شده که ضرورت دارد برای رونق صنایع دستی و جلوگیری از منسوخ شدن آن تصمیم های راهبردی اتخاذ گردد.

طبق گزارش ها، چهار هزار و 500 هنرمند در استان سمنان در 52 رشته مانند سفال و سرامیک، گلیم بافی، منبت و معرق چوب، گوهر تراشی، زیورآلات سنتی، چاپ قلمکار، نساجی سنتی، سوزن دوزی سنتی، نمدمالی، قلم زنی، بافت های داری و چرم دوزی فعالیت دارند و دست سازه های خود را در بازار عرضه می نمایند که به علت نبود بازارچه و نمایشگاه دائمی محصولاتشان چندان دیده نمی گردد و انتظار فروش بیشتری دارند.

به عنوان نمونه ای از پیروزیت های صنعتگران صنایع دستی استان سمنان، سیده فاطمه خادمیان یکی از هنرمندان برجسته استان سمنان با بیش از 40 سال سابقه کار است که در رشته سوزن دوزی شهرستان مهدی شهر به عنوان کارآفرین برتر صنایع دستی استان در چهاردهمین جشنواره انتخاب کارآفرین برتر کشور سال 1401 انتخاب شد و بعلاوه اثر این هنرمند صنایع دستی با عنوان شال شماره دوزی در رشته رودوزی سنتی پیروز به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2277

به "صنایع دستی نقش موثری در اشتغالزایی و بهبود معیشت و درآمدزایی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی نقش موثری در اشتغالزایی و بهبود معیشت و درآمدزایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید