موزه هرژه؛ جایی برای عاشقان ادبیات کامیک و تن تن

به گزارش مجله پیکوشو، موزه هرژه با جمع آوری یک آرشیو غنی از آثار مرتبط با ژرژ رمی، کارتونیست بلژیکی، یک موزه ایدئال برای عاشقان ادبیات کامیک به شمار میرود.

موزه هرژه؛ جایی برای عاشقان ادبیات کامیک و تن تن

بروکسل، مرکز کشور بلژیک، شهری بسیار مهم در اروپا محسوب می گردد. نام این شهر که مقر سازمان ملل را در خود جای داده است را احتمالا بیشتر به وسیله رسانه های خبری و موارد این چنینی پیرامون اتفاقات سیاسی قاره سبز شنیده باشید؛ اما بروکسل از یک جنبه دیگر هم اهمیت دارد. این شهر محل تولد شخصیت های کامیک /کارتونی پرتعدادی است. از کاراکترهایی مثل آستریکس (Asterix) و اسمورف ها (Smurfs) گرفته تا بلیک و مورتیمر (Blake and Mortimer)، همگی در این شهر متولد شده اند؛ اما حائز اهمیت ترین شخصیت کارتونی که در این شهر متولد شده است، کسی نیست جز تن تن (Tin Tin).

تن تن، خبرنگار جوان و ماجراجو با آن مدل موی معروف و سگ بامزه اش که به حل معماها و شرکت در ماجراجویی های مجذوب کننده می پرداخت، یک بخش مهم و دائم از فرهنگ عامه و ادبیات داستانی محسوب می گردد که به دست ژرژ رمی (مقلب به هرژه) در شهر بروکسل خلق شده است. تن تن در قصه تن تن در سرزمین شوروی (TinTin in the Land of the Soviets) به دنیا و عاشقان ادبیات معرفی گردید. این کتاب سرآغازی بود بر ماجراجویی های دنیای تن تن که او را به سرزمین هایی مثل کنگو، تبت و حتی کره ماه می برد! به پاس ادای احترام به داستان های تحسین شده تن تن و بعلاوه برای نمایش آفرینش های هنری کشور بلژیک به مردم دنیا، در سال 2009 میلادی موزه هرژه (é) در شهر بروکسل بازگشایی شد.

موزه هرژه در حومه محله Louvain-la-Neuve در 30 کیلومتری مرکز شهر بروکسل واقع شده است. محله نام برده با فاصله ای بسیار کم از یک جنگل انبوه احداث شده است که معماری خاص موزه (خروج یک کشتی از منطقه ای جنگلی) را به خوبی توجیه می نماید. موزه هرژه یک ساختمان دو طبقه است که در هشت اتاق مختلف، محتوای خود را به بازدیدکنندگان نمایش می دهد. طبقه اول این موزه بیشتر به اتفاقات و روایات زندگی شخصی ژرژ رمی (هرژه) اختصاص دارد؛ اما طبقه دوم مخصوص عاشقان تن تن و ادبیات کامیک/کارتونی است. یک رستوران و یک گالری هم در طبقه زیرزمین این موزه قرار گرفته اند.

موزه هرژه در دو طبقه از زندگی شخصی هرژه تا آثار ادبی او از جمله تن تن، محتویاتی دیدنیی را در دسترس بازدیدکنندگان قرار می دهد

معماری رنگارنگ و بسیار دلنشین این موزه کاری می نماید تا بازدیدکنندگان در قصه ها و ماجراجویی های تن تن غرق شوند. در دومین طبقه از این موزه که کاملا حال وهوای قصه های تن تن بر آن حاکم است، تابلوها و طراحی های اولیه این قصه ها را می توان دید. تابلوهایی که در کنار آن ها، اسناد و مدارک واقعی را که برای خلق قصه های تن تن الهام بخش هرژه بوده اند، می توان دیدن کرد. در طبقه اول که روی زندگی شخصی هرژه متمرکز است، مواردی مثل طرح های قدیمی و ابتدایی فعالیت حرفه ای هرژه، مثل کامیک های کمتر شناخته شده او یعنی Quick & Flupke ماجراهای زته و جکو (Zette & Jocko) و موارد این چنینی، همگی در دسترس قرار گرفته اند. در کنار این ها، در طبقه اول می توان به دیدنی گالری عکس های کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و بیشتر هرژه نشست.

برای رفتن به موزه هرژه، ابتدا باید به ایستگاه متروی محله Louvain-la-Neuve بروید. قدم زدن از این ایستگاه تا موزه هرژه حدود پنج دقیقه زمان می برد.

اگر از طرفداران تن تن هستید، در زمان سفر به بروکسل بهتر است بدانید که موزه هرژه تنها مکان دیدنی مخصوص طرفداران تن تن نیست؛ چراکه مرکز کامیک استریپ بلژیک (Belgium Comic Strip Center) که در مرکز شهر بروکسل واقع شده نیز قطعا می تواند برای شما مجذوب کننده باشد. مرکز کامیک استریپ بلژیک یک آرشیو بزرگ از موارد مرتبط با تن تن را در دسترس بازدیدکنندگان قرار می دهد که به مراتب، غنی تر و گسترده تر از گالری های موجود در موزه هرژه است.

منبع: کجارو / atlasobscura.com / travel.spotcoolstuff.com
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2029

به "موزه هرژه؛ جایی برای عاشقان ادبیات کامیک و تن تن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه هرژه؛ جایی برای عاشقان ادبیات کامیک و تن تن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید