نبض اجاره بهای تهران در آستانه تابستان

به گزارش مجله پیکوشو، بازار اجاره مسکن شهر تهران در آستانه تابستان با چند ویژگی مهم همراه شده است. در شرایطی که تحقیقات میدانی دنیای اقتصاد نشان دهنده کاهش تعداد فایل های عرضه شده به بازار اجاره مسکن در روزهای پایانی بهار و چند روز مانده به آغاز فصل اوج جابه جایی مستاجرها یعنی فصل تابستان است، واسطه های بازار دو دلیل عمده این کمبود فایل را اعلام می نمایند.

نبض اجاره بهای تهران در آستانه تابستان

دلیل اول و مهم تر به کوشش مستاجرها و تمایل موجرها برای تمدید قراردادهای سال گذشته مربوط می گردد. سال جاری تعداد زیادی از مستاجرها و موجرها برای آنکه متحمل هزینه های جابه جایی نشوند ترجیح می دهند تا قراردادها را تمدید نمایند. از این رو تعداد موجرهایی که واحدهای خود را به بازار اجاره معرفی می نمایند کاهش یافته است. متناسب با این کاهش عرضه در نتیجه تمدید قرارداد، از حجم تقاضا نیز در این بازار کاسته شده است. از سوی دیگر، کاهش ساخت وساز و بعلاوه از بین رفتن جذابیت های سرمایه گذاری در بازار مسکن که منجر به افت محسوس تعداد معاملات خرید سرمایه ای در بازار ملک شده است در کاهش عرضه به بازار اجاره موثر بوده است.

سال گذشته بخش زیادی از واحدهایی که از سوی تقاضای سرمایه ای خریداری شد به بازار اجاره عرضه شد. یک مشخصه دیگر مربوط به بازار اجاره به امیدواری واسطه ها درباره کاهش سرعت رشد اجاره بها در بازار تابستانی سال جاری مربوط می گردد. واسطه ها انتظار رشدی شدید مشابه آنچه پارسال و سال 1400 در بازار تابستانه اجاره تجربه شد ندارند. آنها می گویند موجرها نیز این موضوع را پذیرفته اند که سال جاری نمی توانند اجاره بها را مثل پارسال و با درصدهایی که سال گذشته افزایش دادند، بالا ببرند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2280

به "نبض اجاره بهای تهران در آستانه تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبض اجاره بهای تهران در آستانه تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید