آشنایی با سازمان هواپیمایی کشوری

به گزارش مجله پیکوشو، سازمان هواپیمایی کشوری | Iran Civil Aviation Organization

اگر پیگیر اخبار مربوط به صنعت هواپیمایی باشید حتما نام سازمان هواپیمایی کشوری (CAO) را شنیده اید. در گزارشات معمول در خصوص پروازها و ایرلاین ها نیز نام این سازمان شنیده می گردد. اما تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که سازمان هواپیمایی کشوری چه سازمانی است و چه وظایفی بر عهده دارد؟ این سازمان چه نقشی در صنعت هواپیمایی دارد و حدود اختیاراتش تا کجاست؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی سازمان هواپیمایی کشوری بپردازیم و در خصوص تاریخچه و توضیح وظایف آن با شما صحبت کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با سازمان هواپیمایی کشوری

قبلا در خصوص سازمان هوانوردی غیرنظامی بین المللی یا ایکائو (ICAO) صحبت کردیم و گفتیم که این سازمان وظیفه نظارت و مدیریت بر اجرای کنوانسیون شیکاگو را بر عهده دارد. سازمان هواپیمایی کشوری در واقع طرف ایرانی و رسمی سازمان ایکائو محسوب می گردد و به نمایندگی از ایران در قراردادها و همایش های بین الملی حضور پیدا می نماید. سازمان هواپیمایی کشوری (Iran Civil Aviation Organization) که با نام CAO شناخته می گردد در سال 1325 تاسیس شد. این سازمان وظیفه برنامه ریزی، مشخص سیاست گذاری ها و تدوین مقررات و آئین نامه ها و همین طور عقد قراردادهای بین المللی در حمل و نقل هوایی را بر عهده دارد.

تاریخچه سازمان

در سال 1296 و در اواخر جنگ جهانی اول اهالی تهران برای اولین بار هواپیمایی را در آسمان مشاهده کردند. در آن موقع تهران فرودگاه نداشت، به همین علت این هواپیمای روسی در محل وزارت امور خارجه فرود آمد. این هواپیما به صورت قطعات جدا از راستا بندر انزلی به تهران آمده بود و پس از سوار کردن قطعات پیروز به پرواز بر فراز آسمان تهران شده بود. در پی توسعه و پیشرفت سریع در زمینه های مختلف، مسئولین ایرانی نیز برای توسعه صنعت هواپیمایی در ایران در سال 1304 قرار دادی با شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس امضا کردند. این شرکت با وارد کردن چند فروند هواپیما نخستین خطوط هواپیمایی داخلی به مقاصد مشهد، بندر انزلی، شیراز و بوشهر را راه اندازی کرد. در سال 1317 باشگاه خلبانی ایران با 20 فروند هواپیما تاسیس شد و در سال 1325 نیز دولت ایران اداره ای به نام اداره کل هواپیمایی کشوری را تاسیس کرد.

دفتر مرکزی سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدا در یک اتاق در ساختمان شمس العماره کاخ گلستان قرار داشت و تنها یک کارمند و یک رئیس داشت! این سازمان یک سال بعد و پس از دریافت بودجه لازم به فرودگاه مهرآباد منتقل شد. سه سال پس از تاسیس سازمان هواپیمایی کشوری، در تاریخ 28 تیر 1328، قانون این سازمان در مجلس مورد تصویب نهاده شد و سازمان هواپیمایی کشوری تحت نظارت وزارت راه نهاده شد. از آن پس این سازمان با همکاری های مداوم با سازمان ایکائو در جهت توسعه و توسعه صنعت هواپیمایی ایران کوشش نموده و تعداد فرودگاه های ایران را به 70 فرودگاه عملیاتی رسانیده است. در حال حاضر دفتر مرکزی سازمان هواپیمایی کشوری در فرودگاه بین المللی مهرآباد واقع شده است.

  • آدرس سازمان هواپیمایی کشوری: تهران - فرودگاه مهرآباد - به سمت ترمینال پروازهای داخلی 4 و 6 - سازمان هواپیمایی کشوری
  • تلفن گویای سازمان: 66078700

منظره و اهداف سازمان

سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و همین طور ضوابط سازمان ایکائو وظیفه سیاست گذاری، برنامه ریزی و تنظیم مقررات لازم را بر عهده می گیرد و بر اجرای صحیح آن ها نظارت دائم و مستمر انجام می دهد. این سازمان با فراهم کردن امنیت هواپیمایی به افزایش رضایت عمومی از حمل و نقل هوایی کشوری یاری می نماید و در نهایت به توسعه اقتصاد پایدار یاری خواهد نمود. از جمله اهداف سازمان هواپیمایی کشوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تدوین و نظارت بر اجرای مقررات در زمینه ایمنی و امنیت پرواز
  • بهبود سرویس دهی و ارائه خدمات سازمان هواپیمایی کشوری
  • توسعه تعاملات بین المللی در راستای افزایش کیفیت فعالیت های هوایی کشوری
  • ارائه آموزش های تخصصی به منظور توسعه منابع انسانی متخصص و مجرب
  • سیاست گذاری و برنامه ریزی برای توسعه حمل و نقل هوایی متناسب با احتیاج بازار

وظایف سازمان هواپیمایی کشوری

همان طور که گفتیم سازمان هواپیمایی کشوری طرف ایرانی سازمان ایکائو شناخته می گردد و به نمایندگی از این سازمان وظیفه نظارت و مدیریت بر اجرای قوانین حمل و نقل هوایی را بر عهده دارد. این سازمان وظیفه سیاست گذاری و برنامه ریزی های لازم در حیطه صنعت هواپیمایی را برعهده دارد و دستورالعمل های لازم را در زمینه های مختلف صادر می نماید. بعضی از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری عبارتند از:

  • عضویت در سازمان بین المللی هواپیمایی (ICAO) و حضور در جلسات و همایش های مربوطه
  • سیاست گذاری، برنامه ریزی و مشخص خط مشی های مختلف در حمل و نقل هوایی کشور
  • نظارت بر عملکرد اجرایی فرودگاه ها
  • سیاست گذاری و تدوین قوانین لازم در رابطه با آموزش و تربیت پرسنل متخصص برای موسسات هواپیمایی مختلف
  • تدوین دستورالعمل های لازم در خصوص امور امنیتی و عملیات زمینی و نظارت بر اجرای صحیح آن ها
  • نظارت بر شرکت های هواپیمایی از نظر رعایت استانداردهای ایمنی و صدور گواهینامه ها و تائیدیه های لازم
  • نظارت و تایید هواپیماهایی که اجازه فعالیت در ایران را دارند
  • آنالیز سوانح و حوادث هوایی و مشخص مسببین و اجرای مجازات های لازم
  • آنالیز و تایید صلاحیت فرودگاه ها و نظارت بر عملکرد آن ها مطابق با استانداردهای بین المللی
  • آنالیز و تایید صلاحیت مدیران و مسئولین فرودگاه های کشور
  • تایید صلاحیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی و نظارت و ارزیابی مستمر و مداوم عملکرد آن ها
  • صدور، تمدید، تعلیق و لغو مجوز فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی
  • برگزاری دوره های آموزش توجیهی مدیران فنی دفاتر مسافرت هوایی و اجرای آزموی های تخصصی مرتبط
  • برنامه ریزی جهت جایگزینی و کاهش عمر میانه ناوگان هوایی کشور

دفاتر مختلف سازمان

سازمان هواپیمایی کشوری دفاتر مختلفی دارد که هر یک از این دفاتر وظایف خاص و جداگانه ای دارند. از جمله دفاتر این سازمان عبارتند از:

  • دفتر مهندسی صلاحیت پرواز: این دفتر به نظارت بر صدور گواهینامه ها، مراکز آموزشی، مراکز فراوری و برنامه های تعمیر و نگهداری می پردازد.
  • دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی: وظیفه این دفتر، نظارت بر عملکرد فرودگاه، مراقبت پرواز، هواشناسی فرودگاه ها و هلی پورت ها و … است.
  • دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی: نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی بر عهده این دفتر واقع شده است. کلیه مسافرت های هوایی از هنگام خرید بلیت هواپیما تا زمان حضور مسافر در فرودگاه و سوار شدن به هواپیما تحت نظارت و مدیریت این دفتر واقع شده است. بعلاوه نظارت و بازبینی فعالیت آژانس های مسافرتی نیز از جمله وظایف این دفتر است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف نسبت به لغو مجوز فعالیت دفاتر مسافرت هوایی اقدام می گردد.

منبع: cao.ir

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2045

به "آشنایی با سازمان هواپیمایی کشوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سازمان هواپیمایی کشوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید