پیرمرد ناشناخته جذاب با لیدز یونایتد در لیگ جزیره

به گزارش مجله پیکوشو، به گزارش خبرنگاران، لیدزیونایتد پس از 16 سال به لیگ برتر فوتبال انگلیس رسید تا طرفداران متعصب این تیم را در روزهای سخت بیماری کرونا در کشور انگلیس راضی کند. تیمی که با پیرمرد جذاب و البته مرموز خود می خواهد حرف های تازه ای را در فوتبال جزیره بزند. طرفدارانی که چشم انتظار ادامه موفقیت های لیدز با مارچلو بی یلسا هستند.

پیرمرد ناشناخته جذاب با لیدز یونایتد در لیگ جزیره

بیلسا به خاطر فوتبال زیبا و تهاجمی، اصول جالب و فلسفه خاص در مربیگری و رفتار های منحصر به فردش، محبوبیت ویژه ای در دنیا فوتبال دارد. این مرد 64 ساله متولد روزاریو آرژانتین، با وجود افتخارات کم، هر جا مربیگری نموده است طرفداران و حتی مدیران از عملکرد او راضی بوده اند. بیلسا سال های پیروزی در تیم ملی آرژانتین، شیلی و تیم اتلتیک بیلبائوی اسپانیا داشته است.

وی از سال 2018 به عنوان سرمربی لیدزیونایتد در لیگ چمپیونزشیپ (دسته اول انگلیس) منصوب شد. در اولین فصل حضور او (19-2018) در بازی آخر در پلی آف قافیه را به شفیلد واگذار کردند و با حضور در رده سوم نتوانستند مستقیم به لیگ برتر صعود نمایند و به پلی آف رفتند. آنجا هم با شکست مقابل دربی کانتی از صعود باز ماندند. لیدزی ها فصل اخیر (20-2019) با راهنمایی بی یلسا قهرمان چمیونزشیپ شدند و فصل 21-2020 در لیگ برتر خواهند بود.

بی توجه به احساسات

وقتی که برای اولین بار بیلسا به لیدز وارد شد، اصراری به یک مراسم معارفه احساسی مقابل بازیکنانش نداشت. او مدیرباشگاه را هم ملزم نکرد که مهاجمان جدید برای بازی کردن برند فوتبالش استخدام کند و حتی با پیراهن باشگاهی که نامش پشت آن حک شده باشد هم، ژست نگرفت. این موارد خبر از ورود یک مرد خاص می داد.

تعهدات کشف نشده برای بازیکنان

خیلی طول نکشید تا بازیکنان لیدزیونایتد متوجه شوند که او چقدر آدم متفاوتی است. در اولین هفته تحت راهنمایی بیلسا، اعضای تیم سه ساعت کامل مشغول جمع آوری بطری های پلاستیکی رها شده در اطراف بودند فقط برای اینکه تعهد طرفداران را بفهمند. بیلسا کارها را به این روش انجام می دهد و بعضی مواقع، به روش هایی ناشناخته و کشف نشده هم متوسل می گردد.

با بازگشت لیدز به لیگ برتر برای اولین بار بعد از سال 2004، سرمربی غیرمعمولی آن ها، نخستین بار است طعم فوتبال در بالاترین سطح فوتبال انگلیس را می چشد. اکنون طرفداران می توانند منتظر دیدن بدعت ها و شاهکارهای جدیدی از او در لیگ برتر باشند.

نشستن روی کلمن!

بیلسا در هنگام راهنمایی بازیکنان کنار زمین روی مچ پاهایش چمپاتمه می زند. این ژست را از جام دنیای 2002 (کره-ژاپن) زمان راهنمایی تیم ملی آرژانتین به یاد داریم و مربیان زیادی این کار را از او تقلید نموده اند. او در طول مسابقه، روی کلمن آب کنار خط طولی زمین می نشیند. در حالی که اذهان عمومی اینگونه فکر می نمایند که شاید مزیت ویژه دنبال کردن بازی در این شرایط، زاویه دید متفاوتی از بازی باشد که دیگر مربیان هنوز به آن پی نبرده اند، اما گیلم بالاگ (Guillem Balague)، خبرنگار فوتبالی اهل اسپانیا گفته است که این طرز نشستنِ بیلسا ریشه در کمردردی دارد که او از زمان بازیگری داشته است.

تقابل غیردوستانه با لمپارد به صرف جاسوس

بیلسا یک جاسوس فرستاده بود تا تمرینات شاگردان فرانک لمپارد در تیم دربی کانتی را زیر نظر بگیرد، رسانه های انگلیسی از این کار پرده برداشتند اما در انتها بازی نیمه نهایی پلی آف صعود به لیگ برتر، تیم برنده، یاران لمپارد بودند؛ هرچند در نهایت آن ها هم پیروز به صعود نشدند.

بیلسا بعد از آن بازی خاطرنشان کرد: من او را برای عذرخواهی صدا نکردم. لمپارد گفت قوانین بازی جوانمردانه را زیر پا گذاشتید، برای من خیلی متقاعدنماینده نبود که دیدگاه خودم را به او شرح دهم.

در مقابل واکنش لمپارد هم، به اهدای جایزه بازی جوانمردانه به بیلسا (به خاطر اینکه از شاگردان خود در داخل زمین خواست اجازه دهند بازیکنان استون ویلا توپ را در دوازه لیدز جای دهند تا تک گل آن ها که تصور بر این بود در شرایط ناجوانمردانه به ثمر رسیده است، خنثی گردد)؛ به همان اندازه گستاخانه بود. برای دریافت جایزه بازی جوانمردانه به خاطر آن کار از لمپارد سوال شد که در جواب گفت: من ابتدا فکر می کردم یک طنز مسخره است.

نوع متفاوتی از مهلکه

لقب او بیانگر تمام افکارش است: ال لوکو (آقای دیوانه)!

بیلسا در تاکتیک هایش اهل چرخش بازیکن با توپ نیست. توقعِ فشار به حریف از خط حمله و بازیسازی از عقب و شور و هیجان در تیمش دارد.

لیدز بیش از اینکه شبیه به تیم هایی باشد که با سقوط دست و پنجه نرم می نمایند با تاتنهام در دوران مربیگری پوچتینو دارای اشتراکات زیادی است.

از قلم نیاندازید که لیدزی ها هنگام انتصاب بیلسا، توقع میانه های جدول را داشتند. آن ها هرگز با گرانی که او به تیم تزریق نموده بود راحت نبودند اما قصد هم ندارند به صندلی امن قبلی خود برگردند. تعیین نیست، این رویکرد آن ها را بالا نگه می دارد یا نه.

رکورد شاهکار مقابل منچستریونایتد

در حین اینکه زمین های تمرین تیم های لیگ فزونی، حصارهای امنیتی جدیدی نصب می نماید تا از نگاه عقاب جاسوسی بیلسا به جلسات تمرینی در امان باشند؛ زمین های بازی لیگ برتر هم باید یک کلمن یا سطل کنار زمین برای بیلسا آماده نمایند. اما یکی از باشگاه هایی که قبلاً با آقای دیوانه ملاقات نموده است، منچستر یونایتد است و اتفاقا یک لقمه گلو گیر برای آن ها شد.

در سال 2012، یونایتد از لیگ قهرمانان اروپا بیرون ماند و در لیگ اروپا حضور پیدا کرد و در مرحله یک هشتم انتهای مقابل بیلبائو با بیلسا نهاده شد. تیمی که فرناندو یورنته، خاوی مارتینز و آندر هررا (که دو سال بعد به منچستر پیوست و از 2014 تا سال 2019 در این تیم بازی کرد) در آن ایفای نقش می کردند؛ در هر دو بازی رفت و برگشت به شیاطین سرخ درس خوبی دادند، آتلتیک بیلبائو با نتیجه 3 بر 2 در اولدترافورد منچستر را شکست داد و در بازی برگشت با نتیجه 2 بر 1 در خانه نیز پیروز شد و صندلی خود در مرحله یک چهارم نهایی ثبت کردند.

ازدحام رسانه های پر سر و صدا اطرف تیم باسکی در کنفراس خبری روبروی آلکس فرگوسن بسیار زیاد بود؛ سرالکس در جمع آن ها اقرار کرد: این بهترین تیم ورزشی است که من در این سال ها دیده ام.

طرفداران لیدز چقدر دوست دارند سرمربیشان، فصل آینده هم رکورد خود را مقابل یونایتد حفظ کند؟

ملاقات مجدد با پپ گواردیولا

هنگام تقابل بیلبائو با بارسلونا در لالیگا، پپ گواردیولا، مربی وقت بارسلونا، از سطح جزئیات بسیار زیادی که مارچلو بیلسا درباره بارسلونا آماده نموده بود شوکه شد و اعتراف کرد بیلسا باشگاه کاتالونیایی را بهتر از خودش می شناسد.

پپ با حرارت گفت: ما سرمربی ها با توجه به تعداد عناوینی که کسب نموده ایم، داوری می شویم. اما این بسیار کمتر از تأثیری است که بیلسا بر فوتبال و بازیکنانش، گذاشته است. به همین دلیل، برای من، او بهترین مربی دنیا است.

گواردیولا، حتی صحبت های بیلسا را روی دیوار دفتر خود در باشگاه منچستر سیتی، چسپانده است. گواردیولا در مصاحبه ای آمدن بیلسا به لیگ برتر را فوق العاده دانست و بازهم به تمجید از این مرد صاحب سبک پرداخت. در فصل آینده در تقابل پپ و آقای بیلسا، احتمالاً شاهد بازی های فانتزی زیادی خواهم بود.

سیستم هیجانی 3-1-3-3

آنتونیو کونته هنگام راهنمایی چلسی، سیستم 3-4-3 را به نام خود ثبت کرد. گواردیولا نیز به روش های متفاوتی در لیگ برتر روی آورد اما به نظر می رسد با بیلسا شاهد آرایش جدید دیگری از جمله سیستم 3-1-3-3 باشیم.

بیلسا روی رژیم های خاصی برای مدافعان، هافبک هافبک ها و مهاجمان، اصرار دارد؛ و آن ها را در گروه های مستحکمِ سه نفره، سازماندهی می نماید. این یک راه ساده اما نبوغ آمیز برای نمایش برنامه های بیلسا است. این واقعیت که بازیکنان عقب زمین می توانند توپ را به یاری یک نفر در جلوی آن ها، به جلوی زمین انتقال دهند، نشان دهنده بازی در عمق (مستقیم از مرکز) آن ها هم هست.

لیدز همیشه با ترکیب 3-1-3-3 به میدان نمی رود. مطمئناً، آنها بعضی هفته ها مشابه با 1-4-1-4 خواهند بود. بیلسا اصرار دارد که همه بازیکنانش را طبق اصول تمام 30 نوع آرایشی که به اعتقاد متخصصین وجود دارد، راهنمایی کند (تعیین نیست او سیستم 1-3-6 مورینیو در بازی های عظیم را به حساب می آورد یا خیر)، اما دیدن یک تیم لیگ فزونی با چنین ترکیبی پدیده بسیار نوظهوری خواهد بود، حتی اگر این فقط ساختاری باشد که آن ها از عقب بازیسازی نمایند.

پیرمرد ناشناخته

بیلسا علیرغم همه رفتار های عجیب و غریبی که از او دیده شده، همیشه دست به کارهای شوک برانگیز جدیدی زده است. در سال 2016، شهر رم در آماده شدن برای تب ال لوکو بود، زیرا قرار بود مارچلو بیلسا به عنوان سرمربی لاتزیو انتخاب گردد، اما او تنها دو روز بعد، از سمت خود کناره گیری کرد. این دوره کوتاه یک روز بیشتر از دومین فصل حضورش در مارسی به طول انجامید، هنگامی که او به طرز رازآلودی قبل از رفتن به رسانه گفت: کار من اینجا تمام است، به کشورم باز خواهم گشت.

این ها همه ثابت می نماید که با وجود هر شرایطی، مرد آرژانتینی به روش خودش حرکت می نماید.

بیلسا بنا به دلایلی آقای دیوانه خوانده می گردد. بهترین راهِ آماده شدن برای روبرو با مارچلو بیلسای لیگ برتر، فقط نشستن به انتظارِ چیزهای غیر منتظره است. مردی که همه برای او به نشانه تشویق و احترام، دست خواهند زد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1149

به "پیرمرد ناشناخته جذاب با لیدز یونایتد در لیگ جزیره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیرمرد ناشناخته جذاب با لیدز یونایتد در لیگ جزیره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید