چرا سپاهان قهرمان لیگ برتر می گردد؟

به گزارش مجله پیکوشو، رقابت های هفته بیست وششم لیگ برتر فوتبال ایران از روز آدینه 25 فروردین شروع می گردد تا به طور رسمی، تنور لیگ برتر از چیزی که تا به الان بوده، داغ تر گردد. ماجرا مربوط به شکستی است که سپاهان صدرنشین در هفته بیست وپنجم مقابل تراکتور متحمل شد تا صدر جدول رده بندی حسابی فشرده گردد. با توجه به فزونی استقلال و پرسپولیس در بازی های هفته گذشته و از دست رفتن سه امتیاز برای سپاهان، حالا دو تیم در بالای جدول رده بندی هم امتیاز هستند و تیم سوم هم فقط یک امتیاز با آن ها فاصله دارد.

چرا سپاهان قهرمان لیگ برتر می گردد؟

پیش از آغاز بازی های هفته بیست وششم دو تیم سپاهان و استقلال با 52 امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار گرفته اند. پرسپولیس هم که مدتی کوتاه از صدر فاصله گرفته بود حالا 51 امتیازی است تا همچنان یکی از بخت های جدی قهرمانی در همین لیگ جاری باشد. موضوع وقتی مهیج تر می گردد که بدانیم هنوز پنج هفته دیگر پیش رو است و از آنجا که پای 15 امتیاز ممکن در میان است، رخ دادن هر معادله ای در بالای جدول قابل انتظار است. اگرچه روی کاغذ به غیر از این سه تیم یکی، دو تیم دیگر هم شانس دارند، ولی عملا با توجه به فاصله ایجادشده و اندازه آمادگی این سه تیم، باید یکی از آن ها را به عنوان قهرمان این دوره از رقابت های لیگ برتر دانست. با این حال، با توجه به پنج بازی پیش رو، بخت کدام تیم برای قهرمانی بیشتر است؟

اگرچه در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست و همین فاکتور به تنهایی برای جذابیت این رشته ورزشی کافی است، ولی نشانه هایی وجود دارد که با استناد به آن می توان حدس زد که سپاهان، در مقایسه با استقلال و پرسپولیس کار راحت تری دارد. برای آنالیز بیشتر این بخت، می توان به پنج بازی به جای مانده این سه تیم پرداخت تا علت واضح تری برای رجحان سپاهان در این کورس نهایی تعیین گردد. هرچند دوباره باید تأکید گردد چیزی قابل پیش بینی نخواهد بود و فقط با استناد به بازی های به جای مانده و اندازه سختی و سختی آن ملاقات ها می توان امتیاز بیشتری به سپاهان داد.

پرسپولیس چشم انتظار لغزش

برای ورود به این بحث ابتدا باید از باشگاه پرسپولیس آغاز کرد. تیمی که در میانه های فصل پرنوسان نشان داد و چند امتیاز حساس را از دست داد. اگر تمرکز یحیی و تیمش حتی در یکی، دو بازی از آن مقطع به هم نمی خورد، چه بسا الان سرخ پوشان تهرانی صدر جدول را در اختیار داشتند. به هر روی، آن ها در فاصله پنج بازی مانده به خاتمه، سرنوشت قهرمانی را در دست ندارند و باید منتظر بمانند تا دو رقیب دیگر، یعنی استقلال و سپاهان، امتیاز از دست بدهند. گو اینکه یک بازی رودررو با استقلال می تواند بخشی از معادله مجهول یحیی و تیمش را حل نماید. در واقع آن ها این فرصت را دارند تا حداقل به طور قطعی از استقلال در جدول رده بندی پیشی بگیرند.

پرسپولیس در پنج بازی آینده باید به ترتیب برابر مس کرمان، استقلال، پیکان، گل گهر و نساجی به میدان برود. اولین خبر بد برای پرسپولیس در همین مقطع اینکه آن ها برخلاف دو رقیب دیگرشان باید سه بازی خارج از خانه برگزار نمایند. بدیهی است که بازی در خانه رقیب شانس این تیم را برای گرفتن سه امتیاز ممکن کاهش می دهد. فارغ از این مورد، تیم هایی که پرسپولیس باید با آن ها بازی کند هم شرایط متفاوتی دارند که هرکدام از آن ها را با انگیزه ای متفاوت به مصاف پرسپولیس می فرستد. شاگردان یحیی گل محمدی در این بازه زمانی باید با دو تیم از جمع پنج تیم برتر لیگ هم مسابقه دهند که تعیینا کار سختی است. مهم ترین بازی آن ها در هفته های آینده بدون شک تقابل با استقلال، یکی از دو رقیبشان در مسیر قهرمانی است. این تیم شاید در کمتر برهه ای از تاریخ برای زنده نگه داشتن امید قهرمانی اش احتیاج به رجحان در دربی داشته باشد.

به غیر از استقلال، بازی با گل گهر مدعی هم دیگر کار سختی است که پرسپولیسی ها باید انجام دهند. گل گهر این روز ها در رده چهارم جدول قرار گرفته و به این سادگی ها تسلیم تیم های مدعی نمی گردد. شاید روی کاغذ ساده ترین بازی پرسپولیس همین ملاقات روز آدینه اش با مس کرمان یکی از سه تیم قعرنشین جدول رده بندی باشد، ولی از بخت پرسپولیسی ها، این تیم هم به شدت برای فرار از سقوط احتیاج به کسب امتیاز از بازی با شاگردان یحیی گل محمدی دارد. پس، این ملاقات هم برای پرسپولیسی ها دست کمی از جدال با تیم های مدعی، حداقل از لحاظ انگیزشی ندارد.

سخت ترین مسیر برای استقلال

از بین سه تیم سپاهان، پرسپولیس و استقلال، قطعا کار استقلال در پنج بازی آینده سخت تر است. با توجه به بازی های پیش رو، این تیم در مقایسه با رقبا کار بسیار سختی دارد. درست است که استقلالی ها فقط یک بازی خارج از خانه دارند، ولی رقبایی که قرار است روبه رویش بازی نمایند اصلا رقبای ساده ای نیستند.

استقلال باید در پنج بازی آینده به ترتیب برابر طرفدار، پرسپولیس، صنعت نفت، مس رفسنجان و تراکتور قرار بگیرد. با نگاهی به همین بازی ها تعیین می گردد که آن ها باید چهار بازی برابر رقبایی انجام دهند که در جمع 10 تیم برتر لیگ کنونی هستند. البته که جدال با صنعت نفت رده پانزدهمی می تواند برایشان دردسر خاصی داشته باشد. اگر تا آن موقع تکلیف سقوط صنعت نفت تعیین نشده باشد، این بازی هم یکی دیگر از ملاقات های سخت استقلال قلمداد می گردد. به هر روی، درست مثل پرسپولیس، دربی، مهم ترین بازی استقلال است. این تیم فعلا با یک امتیاز بیشتر در مقایسه با رقیب سنتی در رده دوم جدول رده بندی واقع شده است و اگر بتواند از دربی امتیاز بگیرد، بخش زیادی از معادلاتش را حل نموده است. اگر استقلال پرسپولیس را شکست دهد که آن وقت یک برد شش امتیازی به دست آورده و پرسپولیس را تقریبا از چرخه قهرمانی می اندازد.

با این حال این خاتمه ماجرا نیست، چون استقلال باید دو بازی سخت دیگر هم به غیر از بازی با پرسپولیس برگزار کند؛ یکی مقابل تیم جان سخت مس رفسنجان که در این فصل در پی رکوردشکنی و کسب بیشترین امتیاز ممکن است و دیگری برابر تراکتور متحول شده که بعد از ورود پاکو خمس، یکی از مدرن ترین فوتبال ها را به نمایش می گذارد. خمس و تراکتور به شدت در پی صعود در جدول رده بندی هستند و بعید است در این مسیر به تیمی رحم نمایند. شاید شکست دادن سپاهان در تبریز، گوشه ای از جدیت این تیم را نشان داده باشد.

به هر روی با توجه به بازی های پرسپولیس، استقلال با رقبای قدرتمندتری از لحاظ جایگاه و رتبه در جدول باید مصاف دهد که همین امر شاید باعث به وجودآمدن چالشی جدی در مسیر قهرمانی شان باشد.

سپاهان؛ به مس رفسنجان نباز

در نهایت نوبت به آنالیز بازی های تیم سپاهان می رسد. این تیم اگرچه این روز ها هم امتیاز با باشگاه استقلال است، ولی از آنجا که در بازی رودررو با این تیم بهتر نتیجه گرفته پس واهمه چندانی در صورت تساوی امتیازش نخواهد داشت. البته که سپاهان مدت ها موتورش روشن شده بود تا اینکه تراکتور ترمز این تیم را کشید. زردپوشان اصفهانی در مقایسه با پرسپولیس و استقلال بازی های به مراتب ساده تری دارند و خیالشان راحت است که دو رقیب دیگر یک بازی رودررو هم با هم دارند که بسته به نتیجه آن ممکن است یکی به طور کامل از کورس قهرمانی بازبماند.

سپاهان در پنج هفته پیش رو به ترتیب باید با مس رفسنجان، ملوان، نفت مسجدسلیمان، پیکان و مس کرمان ملاقات کند. از این جمع فقط تیم مس رفسنجان در جمع بالانشینان جدول است و بقیه رقبای این تیم جایگاه رفیعی در جدول کنونی لیگ ندارند. از این گذشته سپاهان در سه بازی از پنج مسابقه پیش رو هم میزبان است که این مورد به شانس بیشتر این تیم اضافه می نماید. همان طورکه عنوان شد دو رقیب دیگر این تیم باید یک بازی رودررو هم انجام دهند که نتیجه مساوی در آن بازی می تواند سپاهان را با خیال راحت تری به سمت قهرمانی ببرد. البته که مهم ترین بازی سپاهان همین بازی هفته بیست وششم و تقابلش با مس رفسنجان آماده است.

مس رفسنجان یکی از تنها امید های دو تیم استقلال و پرسپولیس در راه متوقف کردن سپاهان صدرنشین است. موضوعی که اگر اتفاق نیفتد، یعنی اینکه سپاهان برنده این بازی گردد، آن وقت این تیم زردپوش 90 درصد مسیر قهرمانی را بدون استرس طی خواهد نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2251

به "چرا سپاهان قهرمان لیگ برتر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سپاهان قهرمان لیگ برتر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید