کاخ ساسانی سروستان در استان فارس در شرایط آشفته ای به سر می برد

به گزارش مجله پیکوشو، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، کاخ ساسانی سروستان در استان فارس در شرایط آشفته ای به سر می برد.

کاخ ساسانی سروستان در استان فارس در شرایط آشفته ای به سر می برد
بیشتر بخوانیدکاخ ساسانی سروستان؛ نمایی دیگر از زندگی بهرام گور ساسانی

سیاوش آریا، کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی تصاویری را از این کاخ ساسانی در اختیار قرار داد و شرایط این میراث جهانی را آشفته توصیف کرد و گفت: کاخ ساسانی و میراث جهانی سروستان فارس در بدترین شرایط به سر می برد؛ آب کل محوطه تقریبا قطع شده و شرایط سرویس های بهداشتی بسیار اندوه بار و کثیف است. آب در سرویس های بهداشتی نیز به سختی قابل مصرف است.

او افزود: در محوطه کاخ، لوله هایی که هنگام بازسازی استفاده شده، جمع آوری نشده و رها شده و چهره زشت و ناخوشایندی را در این میراث جهانی ایجاد نموده است.

این کنشگر میراث فرهنگی ادامه داد: اتاقی به عنوان کانکس فروش بلیت در ورودی کاخ ساسانی سروستان وجود دارد که دستگاه پوز آن برای بلیت فروشی در روزی که بازدید داشتم، سوخته بود و کار نمیکرد. ظاهرا این شرایط به میراث فرهنگی اطلاع داده شده اما تا کنون اقدامی نشده است.

کاخ ساسانی سروستان یکی از سایت های محور ساسانی فارس است که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این کاخ سازه ای چهارطاقی است که اواخر دوره ساسانی ایجاد شده است. کاخ سروستان در نزد مردم محلی به قصر ساسان یا چهارطاق نیز شناخته می گردد.

بسیاری از کارشناسان، تاریخ ساخت آن را تا دوران پادشاهی بهرام پنجم یا همان بهرام گور پیش می برند. البته کوشش های مهر نرسی را نیز نباید در این خصوص نادیده گرفت، از آن پس کاخ سروستان تبدیل به مرکزی برای برگزاری آداب و مناسک دینی ساسانیان شد. آندره گدار، معمار فرانسوی نیز کاخ سروستان را بسیار شبیه به کاخ فیروزآباد اما با وسعتی بسیار کمتر توصیف می نماید. مصالح بکار رفته در این کاخ شامل سنگ و گچ است. در کتاب المسالک و الممالک سروستان را یکی از روستاهای اطراف شهر استخر می دانند. در توضیح کاخ آمد: بنایی بزرگ با مصالحی از سنگ و گچ و مشتمل بر گنبدهای تالار ستون دار، چند ایوان، اتاق ها و راهروهای متعدد.

کاخ ساسانی سروستان در راستا شیراز به فسا و در جنوب شهرستان سروستان و در محور ساسانی قرار گرفته است. منظر باستانی ساسانیان (محور ساسانی) در منطقه فیروزآباد استان فارس سال 1397 به عنوان بیست و سومین اثر تاریخی ایران در لیست میراث جهانی یونسکو و چهارمین اثر جهانی شده استان فارس به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2156

به "کاخ ساسانی سروستان در استان فارس در شرایط آشفته ای به سر می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ ساسانی سروستان در استان فارس در شرایط آشفته ای به سر می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید