کاملینا یک گیاه روغنی خوب برای کشت در منطقه ها درگیر خشکسالی

به گزارش مجله پیکوشو، مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با معرفی کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی خوب برای کشت در منطقه ها درگیر خشکسالی، گفت : کشاورزان کاملینا را نمی شناسند.

کاملینا یک گیاه روغنی خوب برای کشت در منطقه ها درگیر خشکسالی

دانیال کهریزی مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور، گفت : سال جاری پیش بینی شده کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور به 30 هزار هکتار برسد که تحقق این هدفگذاری به حمایت احتیاج دارد.

کهریزی با بیان اینکه مسئله ای برای تامین بذر مرغوب مورد احتیاج برای کشت کاملینا نداریم، بیان کرد: در صورت حمایت، ظرفیت توسعه کشت کاملینا در کشور تا 100 هزار هکتار به آسانی فراهم است.

کهریزی با بیان اینکه بذر و سایر نهاده های کشت کاملینا در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، گفت: زارعان کشت کاملینا بلافاصله بعد از فصل برداشت و تحویل محصول مطالبات خود را دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه سال جاری احتمالا اراضی زراعی 12 استان کشور با اولویت استان های زاگرس نشین زیر کشت کاملینا خواهد رفت، اضافه کرد: استان هایی مثل خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گلستان، فارس و کرمانشاه استقبال خوبی از کشت کاملینا نشان داده اند.

به گفته کهریزی سال گذشته چهار هزار هکتار کاملینا در سراسر کشور کشت شد.

وی با اشاره به دیم بودن کشت کاملینا، گفت: کشت کاملینا یک گزینه خوب برای معرفی به عنوان الگوی کشت به ویژه در منطقه ها درگیر تنش آبی و خشکسالی به شمار می رود.

کهریزی سپس از گیاه کاملینا به عنوان گیاهی بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض یاد کرد و اضافه کرد: خاصیت ضدسرطانی این گیاه هم به اثبات رسیده است.

کهریزی اشاره ای هم به وارداتی بودن 95 درصد از روغن خوراکی کشور داشت و گفت: توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی می تواند نقش مهمی در دستیابی به خودکفایی در کشور داشته باشد.

وی روغن گیاه کاملینا را جزو با کیفیت ترین روغن ها برشمرد و گفت: این گیاه 40 درصد امگا3 و 20 درصد امگا6 در روغن خود دارد و 95 درصد اسید های چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است .

خبرنگاران کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آذر 1401 بروزرسانی: 3 آذر 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2188

به "کاملینا یک گیاه روغنی خوب برای کشت در منطقه ها درگیر خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاملینا یک گیاه روغنی خوب برای کشت در منطقه ها درگیر خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید