کنترل بازار مسکن با ساخت مترو در شهرهای جدید

به گزارش مجله پیکوشو، تهران (پانا) - به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی به زودی عملیات احداث مترو تهران ـ پردیس شروع می گردد یکی از مهمترین برنامه های ما توسعه خطوط ریلی بین شهرهای جدید با شهر مادر است که می تواند به ایجاد تعادل در بازار مسکن کلانشهرها یاری کند؛ بر این اساس طی سالهای اخیر پنج خط ریلی را در دستور قرار داده ایم که خط هشتگرد - کرج به طول 26 کیلومتر افتتاح شده، خط بهارستان - اصفهان در شرف افتتاح، گلبهار و فولادشهر در حال انجام و پردیس در شروع عملیات اجرایی واقع شده است.

کنترل بازار مسکن با ساخت مترو در شهرهای جدید

به گزارش ایسنا، حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: پروژه مترو تهران ـ پردیس که خوشبختانه روز چهارشنبه به تصویب هیات دولت رسید از جمله طرحهای مهمی است که ثمراتی همچون سهولت تردد، ایجاد جاذبه سکونتی در شهرهای شرق استان تهران و تعادل بخشی به بازار مسکن پایتخت دارد.

وی اضافه نمود: حمل و نقل ریل پایه و توسعه آزادراهی دو سیاست اصلی دوره مدیریت فعلی شرکت عمران شهرهای جدید است. در این خصوص دی ماه سال جاری آزادراه تبریز ـ سهند را افتتاح کردیم که زمان سفر بین این دو شهر را از 30 دقیقه به 10 دقیقه کاهش داد. دی ماه سال گذشته نیز مترو هشتگرد را به بهره برداری رساندیم. این مهم در حالی صورت گرفت که از زمان کلنگ زنی مترو هشتگرد در سال 1387 تا اوایل سال 1398 پروژه حدود 75 درصد پیشرفت داشت و 25 درصد پیشرفت با سه شیفت کاری شبانه روزی تنها در یک سال خاتمهی محقق شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) عملیات اجرایی پروژه مترو تهران ـ پردیس به زودی آغاز می گردد گفت: سال آینده همچنین مترو مجلسی ـ مبارکه ـ بهارستان را افتتاح می کنیم. مترو فولادشهر به اصفهان و گلبهار به مشهد نیز با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال انجام است. تجربه نشان داده هرچقدر دسترسی آسان و ایمن ایجاد کنیم جذابیت سکونت را بالا میبریم.

طاهرخانی، تعادل بخشی به بازار مسکن شهرهای مادر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، سبک سازی بار ترافیک و کاهش زمان سفر را از اهداف احداث خطوط ریلی در شهرهای جدید دانست.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره جزئیات پروژه مترو تهران ـ پردیس گفت: اواخر سال گذشته تفاهم نامه احداث مترو پردیس با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسیده و مطالعات طرح آغاز شده است. دوره احداث و مطالعه 60 ماه خواهد بود که قرارگاه خاتم قول داده پروژه را زودتر از این زمان افتتاح کند. طول این خط حدود 25 کیلومتر با دو ایستگاه در راستا و توقف گاه خواهد بود. هزینه اجرای پروژه به طور تقریبی 4045 میلیارد تومان تخمین زده می گردد.

طاهرخانی تاکید نمود: شرکت طرف قرارداد عهده دار تأمین 30 درصد از منابع اقتصادی مورد احتیاج برای اجرای پروژه، تأسیسات جانبی خاص آن تا آغاز مرحله بهره برداری و تسویه حساب کامل هزینه ها خواهد بود، بقیه هزینه ها نیز حداقل 40 درصد از منابع اقتصادی داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و تا 30 درصد از محل قانون بودجه سنواتی تأمین خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نرخ سود سرمایه گذاری این پروژه گفت: نرخ سود سرمایه گذاری شرکت طرف قرارداد در دوران احداث و بهره برداری معادل نرخ سود تسهیلات مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار بعلاوه دودرصد در زمان انعقاد قرارداد صورت می گیرد و مبلغ آن تا خاتمه دوره ثابت و قابل افزایش نیست.

وی در مورد مترو تهران -پرند نیز بیان کرد: دستگاه اجرایی مترو تهران پرند شهرداری تهران است. با این حال شرکت عمران امادگی دارد با شهرداری تهران به خصوص از جهت تامین بخشی از هزینه احداث همکاری کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1524

به "کنترل بازار مسکن با ساخت مترو در شهرهای جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل بازار مسکن با ساخت مترو در شهرهای جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید