2 طرز تهیه آبغوره خانگی در 8 مرحله ساده با دستگاه و بدون دستگاه

به گزارش مجله پیکوشو، آبغوره یکی از خوش طعم ترین ترکیبات و یک طعم دهنده بی نظیر برای و سنتی است. دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی بسیار راحت است. در این مقاله از در می توانید با طرز تهیه آبغوره خوشمزه و سالم، درست کردن آبغوره با دستگاه و تهیه آبغوره بدون دستگاه و بعلاوه فوت و فن درست کردن آبغوره در خانه آشنا شوید.

2 طرز تهیه آبغوره خانگی در 8 مرحله ساده با دستگاه و بدون دستگاه

مواد لازم در طرز تهیه آبغوره خانگی به روش جوشاندن

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
غورهبه اندازه دلخواه
نمکبه اندازه کم

مقدار کالری در هر 100 گرم آبغوره: 53 کیلوکالری

مدت زمان آماده سازی آبغوره خانگی: 20 دقیقه

مراحل طرز تهیه آبغوره با دستگاه به روش جوشاندن

درست کردن آبغوره خانگی و تازه در خانه کار بسیار راحتی است. شما می توانید این آبغوره را به روش های مختلف تهیه کنید و تا مدت ها از آن بهره ببرید. چه در خانه مخلوط کن یا دستگاه آبمیوه گیری داشته باشید و چه نداشته باشید، به هر حال می توانید در عرض چند دقیقه یک آبغوره سالم و باکیفیت آماده کنید. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه آبغوره با دستگاه و به روش جوشاندن آشنا شوید. ضمناً شما می توانید را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله اول؛ جدا کردن ساقه غوره ها

در اولین مرحله از طرز تهیه آبغوره با دستگاه باید غوره ها را از ساقه جدا کنید و تمام ساقه های کوتاهی را که به انتهای غوره چسبیده اند، همراه با شاخ و برگ های اضافی از آن ها جدا کنید.

مرحله دوم؛ شستن غوره ها برای تهیه آبغوره

بعد از این که همه غوره ها را تمیز کردید، در این مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی سالم باید همه غوره ها را داخل آبکش بریزید و خوب بشویید. سپس آن ها را برای چند دقیقه به حال خود بگذارید تا آب اضافی از غوره ها خارج گردد.

مرحله سوم؛ آبگیری غوره

در این مرحله باید با استفاده از دستگاه مخلوط کن یا آبمیوه گیری، غوره ها را آب بگیرید. در صورتی که از آبمیوه گیری بهره ببرید، معمولاً پوست و هسته غوره پشت فیلتر می ماند و از همین رو بعد از آبگیری شما یک آبغوره یکدست و زلال خواهید داشت. اما اگر برای آبگیری غوره ها از مخلوط کن یا میکسر بهره ببرید، ضروری است بعد از آبگیری مرحله فیلتر کردن را نیز انجام دهید.

مرحله چهارم؛ فیلتر کردن آبغوره

بعد از آبگیری یا میکس کردن آبغوره اگر آب غوره شما زلال نیست و یا آن را با گوشت و پوست غوره میکس نموده اید، می توانید غوره میکس شده را داخل یک پارچه نخی یا تنظیف بریزید و خوب فشار دهید تا آب آن خارج گردد. روش بعدی برای فیلتر کردن آبغوره ریختن آن داخل الک یا آبکش است.

مرحله پنجم؛ جوشاندن آبغوره

بعد از این که آبغوره ها را فیلتر کردید، در این مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی باید سراغ جوشاندن آبغوره بروید. برای این کار باید آبغوره را در یک قابلمه بریزید. سپس آن را تا حدی بجوشانید که غلظت آبغوره شما بیشتر گردد و حجم آن تقریباً نصف گردد. این کار موجب می گردد تا آبغوره شما فضای کمتری را اشغال کند و خوشرنگ تر گردد.

مرحله ششم؛ اضافه کردن اندازهی نمک به آبغوره

بعد از جوشاندن آبغوره می توانید اندازهی نمک به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که افرادی که فشار خون بالا دارند، نباید اندازه نمک زیادی به آبغوره اضافه نمایند.

در صورت تمایل شما می توانید نمک را به روش های حضوری و اینترنتی از تهیه کنید.

مرحله هفتم؛ ریختن آبغوره در شیشه

بعد از جوشاندن آبغوره صبر کنید تا کاملاً خنک گردد. سپس یک شیشه با درب محکم انتخاب کنید و آبغوره را داخل شیشه بریزید و سپس درب آن را کاملا محکم کنید.

مرحله هشتم؛ قرار دادن آبغوره در آفتاب

یکی از رایج ترین روش ها برای خوشرنگ شدن آبغوره خانگی قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. برای این کار باید شیشه آبغوره را برای مدتی جلوی آفتاب قرار دهید تا رنگ آن قرمز گردد. سپس می توانید شیشه آبغوره را داخل کابینت قرار دهید.

طرز تهیه آبغوره بدون دستگاه

برای درست کردن آبغوره بدون دستگاه می توانید غوره ها را با استفاده از هاون دستی یا گوشتکوب بکوبید. سپس آن ها را لای پارچه قرار دهید و خوب فشار دهید تا آب غوره از آن خارج گردد. در نهایت می توانید سایر مراحل درست کردن آبغوره را همچون روش بالا انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

روش صحیح نگهداری از آبغوره

  • برای نگهداری از آبغوره خانگی بهتر است از ظروف شیشه ای تیره بهره ببرید. قرار دادن آبغوره در ظروف پلاستیکی موجب می گردد تا واکنش های شیمیایی در ظروف پلاستیکی ایجاد گردد و موجب ورود مواد سمی و سرطان زا در آبغوره گردد. توجه داشته باشید که هر چقدر ظروف شیشه ای برای نگهداری از آبغوره تیره تر باشد و یا نور کمتری با شیشه برخورد کند، مدت زمان نگهداری از آبغوره نیز بیشتر خواهد بود.
  • بسیاری از افراد در قدیم بعد از کپک زدن آبغوره، قسمت آلوده را جدا می کردند و سپس بقیه آبغوره را مصرف می کردند. اما امروزه مطالعات نشان می دهد که کپک می تواند به راحتی به تمام آبغوره نفوذ کند و موجب ایجاد مسمومیت گردد. بنابراین به هیچ عنوان از آبغوره کپک زده استفاده نکنید چون خواص آبغوره در این صورت از بین رفته است.
  • برای افزایش ماندگاری آبغوره بهتر است قبل از ریختن آبغوره در شیشه، شیشه را استریل کنید. برای این کار باید شیشه را بشویید و سپس به صورت افقی داخل قابلمه اندازهی آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید بجوشد تا استریل گردد. صبر کنید شیشه کاملا شیشه خشک گردد بعد آبغوره را در آن بریزید.
  • برای برداشتن آبغوره از شیشه به هیچ عنوان از قاشق های چرب و خیس استفاده نکنید، زیرا ورود چربی و آب موجب فاسد شدن آبغوره می گردد.

برای مطالعه کامل روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه آبغوره خانگی

  • برای فیلتر کردن آبغوره بهتر است بعد از آبگیری، آن را برای چند دقیقه داخل ظرف قرار دهید. این کار موجب می گردد تا پالپ های غوره زیر آبغوره جمع شوند. سپس می توانید آبغوره را جدا کنید و بخش های زیرین آبغوره را داخل یک تنظیف یا پارچه نخی بریزید و فشار دهید تا آبغوره از آن خارج گردد.
  • به عنوان فوت و فن درست کردن آبغوره باید بدانید که جدا نکردن پالپ های غوره موجب می گردد تا آبغوره شما خوش رنگ تر گردد و ماندگاری آن افزایش پیدا کند.
  • برای قرار دادن آبغوره زیر نور آفتاب حتماً چند سانتی متر آبغوره را کمتر داخل شیشه بریزید تا با قرار گرفتن در زیر نور لبریز نگردد. بعد از جوشش آبغوره می توانید آن را از زیر نور آفتاب بردارید و یک قاشق روغن زیتون یا روغن کنجد به آن اضافه کنید تا هوا به آبغوره نرسد و کپک نزد.
  • در زمان جوشیدن آبغوره بهتر است کف روی آن را بردارید. این کار موجب خوشرنگ تر شدن آبغوره شما می گردد.
  • برای تهیه آبغوره سعی کنید از غوره تازه و باکیفیت بهره ببرید. معمولاً غوره عسگری برای درست کردن آبغوره مناسب تر است، زیرا هسته ندارد و طعم بهتری دارد.
  • در دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی قبل از آبگیری غوره ها حتماً ساقه غوره را جدا کنید، زیرا وجود دم یا ساقه غوره موجب گس و تلخ شدن طعم آبغوره می گردد.
  • برای نگهداری آبغوره بهتر است آن را داخل شیشه های کوچک بریزید تا استفاده از آن راحت تر باشد.
  • در طرز تهیه آبغوره قرمز خانگی تنها ضروری است آبغوره را کمی بجوشانید، سپس بعد از تهیه، آبغوره را زیر نور آفتاب قرار دهید تا خوشرنگ گردد.
  • در صورتی که آبغوره را نمی جوشانید، بهتر است آن را در یک ظرف شیشه ای دربسته در یخچال قرار دهید.
  • نباید فراموش کنید در طرز تهیه آبغوره با مخلوط کن حتماً آبغوره را به خوبی از فیلتر رد کنید تا زلال گردد.
  • دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی برخلاف چیزی که به نظر می رسد، بسیار راحت است. به یاد داشته باشید که اگر در طرز تهیه آبغوره خانگی از روشی اصولی و درست بهره ببرید و نکات و فوت و فن های آن توجه کنید، آبغوره شما برای مدت زمان زیادی قابل استفاده خواهد بود و کیفیت خود را حفظ می نماید.

سوالات متداول درباره درست کردن آبغوره خانگی

برترین دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی چیست؟

در دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی می توانید آبغوره را بعد از آبگیری بجوشانید تا غلیظ گردد. سپس آن را زیر نور آفتاب قرار دهید تا رنگ بگیرد.

چطور می توان بدون جوشاندن غوره، آبغوره را درست کرد؟

اگر نمی خواهید آبغوره را بجوشانید و دوست دارید به صورت طبیعی نگهداری کنید، می توانید آبغوره را بعد از آبگیری در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و سپس در یخچال نگهداری کنید.

چگونه رنگ آبغوره قرمز می گردد؟

هم آبغوره سبز و هم آبغوره قرمز، هر دو هواداران خاص خودشان را دارند. آبغوره معمولا همان ابتدا که گرفته گردد، رنگ سبز دارد و به مرور قرمز می گردد. اما یک راه برای اینکه آبغوره سبز را قرمز کنید، جوشاندن آبغوره است. آبغوره در اثر حرارت رنگش به قرمز یا قهوه ای تغییر می نماید.

آبغوره جوشیده بهتر است یا نجوشیده؟

هر دو آبغوره طعم مشابهی دارند ولی آبغوره جوشیده ماندگاری بالاتری خواهد داشت.

حکم جوشاندن آبغوره چیست؟

جوشاندن آبغوره از نظر مراجع تقلید، ایرادی ندارد. اما اگر آب انگور را بجوشانید یا آب غوره و آب انگور با هم مخلوط شوند و بعد آن را بجوشانید، خوردن آن حرام است.

محصولات مرتبط

نمک تصفیه شده خوراکی یددار قوطی 550 گرم تابان

25,750 تومان 26,000 تومان 1% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار 600 گرمی گلها

30,900 تومان 31,300 تومان 1% تخفیف

سرکه قرمز 1000 گ وردا

59,900 تومان 66,600 تومان 10% تخفیف

آبغوره 500 گرم شیشه سمیه

74,900 تومان 75,500 تومان 1% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 25 تیر 1403 بروزرسانی: 25 تیر 1403 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2335

به "2 طرز تهیه آبغوره خانگی در 8 مرحله ساده با دستگاه و بدون دستگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه آبغوره خانگی در 8 مرحله ساده با دستگاه و بدون دستگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید