4 ساعت جدال نفسگیر با آتش

به گزارش مجله پیکوشو، تهران (پانا) - آتش سوزی مهیب کارخانه فراوری مواد شیمیایی در شهرک شکوهیه قم پس از 4 ساعت کوشش بی وقفه آتش نشانان با مصدوم شدن 7 نفر و خسارت سنگین به کارخانه و تجهیزات آتش نشانی سرانجام یافت.

4 ساعت جدال نفسگیر با آتش

به گزارش ایران، ساعت 6 صبح یکشنبه 12 اردیبهشت وقوع آتش سوزی شدید در کارخانه صنایع شیمیایی مولدان در شهرک شکوهیه قم به سازمان آتش نشانی اعلام شد. وقتی امدادگران به محل حادثه رسیدند، با توجه به وسعت آتش و انفجارهای پی در پی مخازن مواد شیمیایی نزدیک شدن به کانون حادثه بسیار سخت بود، از سوی دیگر وجود دو مخزن عظیم الکل در محل حساسیت عملیات را بیشتر نموده بود چرا که اگر آتش به این مخازن می رسید، انفجار آنها باعث فاجعه ای عظیم می شد. با توجه به اینکه این کارخانه در حوزه پتروشیمی فعالیت دارد حریق مخزن باعث شد میعانات از مخزن خارج گردد که سبب گستردگی آتش شد، با این حال امدادگران آتش نشانی با وجود حجم سنگین آتش با کوشش فراوان و استفاده از تجهیزات ایمنی به محل نزدیک شده و در نخستین گام از سرایت آتش به مخازن عظیم الکل جلوگیری کردند.

مهار آتش با کوشش آتش نشانان

حمید کریمی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در این باره گفت: ساعت 6 و 2 دقیقه صبح یکشنبه حادثه حریق در یکی از واحدهای صنعتی واقع در شهرک صنعتی شکوهیه به مرکز فرماندهی سازمان آتش نشانی قم اعلام شد، به دلیل گستردگی حریق و درخواست آتش نشانی مستقر در شهرک صنعتی، بلافاصله 20 خودروی سنگین آتش نشانی و حدود 100 آتش نشان به همراه تانکرهای آبرسان از شهرداری و آبفای قم به محل حادثه اعزام شد.

کریمی افزود: با وجود مخازن آب در محل اما به علت نقص در شیرهای هیدرانت این مخازن امکان استفاده از آنها وجود نداشت و مجبور به در خواست یاری از ارگان های دیگر از جمله تانکرهای شرکت آبفا و عوامل خدمات شهرداری قم شدیم و همین موضوع امدادرسانی و سرعت عمل در مهار آتش را تا حدودی با وقفه رو به رو کرد. در اثر انفجار و پاشیده شدن مواد شعله ور روی خودروی آتش نشانی و جاری شدن این حریق در کوچه های مجاور به وسیله جوی آب، دو خودروی عملیاتی سنگین آتش نشانی از قم و شهرک صنعتی شکوهیه به طور کامل سوختند، چند دستگاه از خودروهای شخصی نیز که کنار خیابان پارک شده بودند و امکان فرار برای آنها به دلیل حفاری صورت گرفته در انتهای یکی از کوچه های محل حادثه و مسدود شدن جهت ورود و خروج نبود در این حادثه سوختند. آتش نشانان با کوشش بی وقفه اجازه سرایت آتش به مخازن الکل مستقر در مجاورت کانون آتش سوزی را ندادند که اگر این اتفاق اتفاق افتاده بود، شاهد فاجعه ای عظیم در شهرک صنعتی شکوهیه قم بودیم.

وی در ادامه گفت: در این حادثه سه آتش نشان با سوختگی شدید به بیمارستان اعزام شدند که دو نفر از آتش نشانان پس از دریافت خدمات پزشکی از بیمارستان مرخص شدند و دیگری به دلیل شدت سوختگی در یکی از مراکز درمانی قم بستری شده است، پایان نیز پس از حدود 4 ساعت کوشش، آتش سوزی در شهرک صنعتی شکوهیه قم به طور کامل اطفا شد و آتش نشانان تا ظهر یکشنبه به لکه گیری و ایمن سازی منطقه پرداختند.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز از مصدومیت 6 نفر درپی وقوع حریق در یک کارخانه صنایع شیمیایی در قم اطلاع داد و گفت: درپی این حادثه سه آتش نشان مصدوم شده و سه فرد دیگر نیز دچار آسیب دیدگی سطحی شدند که خدمات درمانی از سوی اورژانس به آنان ارائه شد.

تشکیل پرونده قضایی برای حادثه آتش سوزی

پس از این حادثه به دستور دادستانی تحقیقات برای یافتن علت آتش سوزی شروع شد و بر اساس نظر اولیه کارشناسان این آتش سوزی غیرعمدی گزارش شده؛ اما آنالیز های لازم درباره این موضوع ادامه دارد.

دادستانی قم با اعزام بازپرس به محل حادثه، دستورات قضایی لازم را به منظور آنالیز علت وقوع این حادثه صادر نموده است، اما تا به امروز شخصی در این پرونده احضار و بازداشت نشده و تحقیقات قضایی در حال اجرا است. بر اساس این گزارش حدود 10 دستگاه خودروی شخصی که متعلق به پرسنل کارخانه بود نیز در جریان این حادثه دچار حریق صددرصد شده و میزان خسارت در برآورد های اولیه بیش از 80 میلیارد تومان اعلام شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1648

به "4 ساعت جدال نفسگیر با آتش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 ساعت جدال نفسگیر با آتش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید