اصرار ترامپ به بازگشایی دانشگاه ها برای چیست؟

به گزارش مجله پیکوشو، این روزها همه چیز در آمریکا، از ماسک زدن گرفته تا بازنشدن دانشگاه ها و مدارس در پاییز، جنبه سیاسی هم دارد و البته همچون همیشه پای دونالد ترامپ وسط است.

اصرار ترامپ به بازگشایی دانشگاه ها برای چیست؟

در چند روز گذشته بیشتر دانشگاه های آمریکا برنامه خود را برای بازگشایی در سال تحصیلی جدید اعلام کرده اند. بر اساس این برنامه، بیشتر دانشگاه ها در ترم پاییز آینده، نیم بند بازگشایی می شوند و بسکمک از کلاس های کارشناسی غیر حضوری و به شکل مجازی برگزار خواهد شد.

به این ترتیب بیشتر دانشجویان کارشناسی و بسکمک از استادان و کارکنان در پاییز امسال به دانشگاه باز نخواهند گشت.

برخی دانشگاه ها همچون ماساچوست، به دانشجویانی که تمایل به حضور در کلاس دارند اخطار داده اند که باید آماده اتخاذ اقدامات سختگیرانه چون سنجش مرتب دمای بدن، زدن ماسک در سالن ها، کلاس های نیمه خالی و تعطیلی برنامه های ورزشی باشند.

نگرانی استادان و معلمان

اما این یکسوی ماجرا است و بسکمک از استادان گفته اند که نگران بازگشت به دانشگاه هستند.

روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه می نویسد بازگشت به کلاس درس چنان در میان استادان و مدرسان نامحبوب است که شاید ترم آینده دانشگاه ها شاهد کمبود استاد در کلاس ها باشند.

در این میان، به دلیل جهش ناگهانی موارد ابتلا به کووید-19 در یکی دو روز گذشته، تعدادی از دانشگاه ها همچون دانشگاه ایلینوی گفته اند که درباره برنامه بازگشایی خود تجدید نظر می کنند و از بازگرداندن دانشجویان به کلاس ها صرف نظر خواهند کرد.

سردرگمی در میان مدیریت دانشگاه ها، استادان، دانشجویان و خانواده های آنها کم نبود که رئیس جمهوری آمریکا نیز در چند روز اخیر وارد بحث بازگشایی شده است و اصرار دارد که تحت هر شرایطی کلاس ها در مدارس و دانشگاه ها به روال گذشته برقرار شود.

وی ظرف یک هفته اخیر چندین پیام توئیتری منتشر کرده است که بر ضرورت بازگشایی مدارس و دانشگاه ها تاکید دارد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در یک سخنرانی در کاخ سفید درباره بازگشایی مراکز علمی گفت: مادران این را می خواهند. پدران این را می خواهند. بچه ها هم می خواهند. وقت آن است که این کار را انجام دهیم. ما به طور جدی به فرمانداران فشار وارد خواهیم کرد تا مدارس باز شوند.

با وجود افزایش گسترده ابتلا به ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده، به نظر می رسد ترامپ برای اهداف انتخاباتی تلاش دارد تا ثابت کند که زندگی به حالت عادی باز گشته است و فعالیت مدارس و دانشگاه ها از سر گرفته خواهد شد.

به همین دلیل، سی ان ان در گزارشی رئیس جمهوری آمریکا را به سیاسی کردن تصمیم گیری حساس درباره بازگشایی دانشگاه ها متهم کرده است و می نویسد ترامپ همچون همیشه منافع سیاسی و شخصی خود را در اولویت قرار می دهد.

مقابله ترامپ با آزادی اندیشه در دانشگاه ها

دعوای ترامپ و دانشگاه های آمریکا روز سه شنبه گذشته وارد مرحله تازه ای شد. در اقدامی که بوی انتقام از دانشگاه ها و مراکز علمی می داد، اداره مهاجرت و گمرک آمریکا روز سه شنبه گفت افراد غیرمهاجری که برای تحصیل یا گذراندن دوره های مهارتی در این کشور هستند، در صورتی که همه کلاس هایشان به شکل مجازی برگزاری می شود، اجازه نخواهند داشت در آمریکا بمانند.

این نهاد دولتی آمریکا همچنین گفت کسانی که در دانشگاه ها و موسسات آموزش مجازی تحصیل می کنند، یا باید آمریکا را ترک کنند یا اقدامات دیگری نظیر تغییر روش تحصیل و آموزش به حضوری انجام دهند.

آنچه اداره گمرک و مهاجرت آمریکا در مورد تغییر ضوابط حضور دانشجویی در آمریکا گفته است تا به امروز صرفا یک اعلان بوده است، متن کامل مقررات قرار است به زودی بیاید و جزئیات آن به رفع ابهامات کمک خواهد کرد.

این دستورالعمل، واکنش خشمگینانه بیشتر نهادهای دانشگاهی آمریکا را به دنبال داشته است که دولت را متهم می کنند که با صدور دستوری خشن، موقعیت علمی و جان هزاران دانشجو و پژوهشگر خارجی مقیم آمریکا را به خطر انداخته است.

اکنون دانشگاه های هاروارد و ام آی تی اعلام کرده اند که دولت ترامپ را به دادگاه خواهند کشید.

در دادخواستی که این 2 دانشگاه در دادگاه ایالت ماساچوست ارائه داده اند، تصمیم اداره مهاجرت را عامل ایجاد شرایط تحمل ناپذیر برای دانشجویان اعلام شده است.

سی ان ان، از قول لری بیکو رئیس دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که به نظر می رسد این دستور العمل به طرز هدفمندی صادر شده است تا با فشار آوردن به دانشکده ها و دانشگاه ها، در پاییز امسال دست به بازگشایی و برگزاری حضوری کلاس های درس بزنند.

اما روز جمعه، رئیس جمهور آمریکا آتش بار توئیتری خود را دوباره به سمت دانشگاه های این کشور گرفت و عرصه تازه ای از چالش را با آنها گشود.

دونالد ترامپ روز جمعه گفت که وی از وزارت خزانه داری می خواهد شرایط معافیت اقتصادیاتی دانشگاه ها را بررسی کند و مورد تجدید نظر قرار دهد. وی در توئیتی گفت که خیلی ها درمورد تلقین چپ رادیکال، نه آموزش در دانشگاه ها شاکی هستند.

ترامپ همچنین گفت اگر این تبلیغات و اقدام علیه سیاست های دولتی در دانشگاه ها ادامه یابد، بودجه آنها به خطر خواهد افتاد.

استفاده از فرصت حضور در کاخ سفید

به نظر می رسد کشمکش بی سابقه رئیس جمهوری آمریکا با مراکز دانشگاهی این کشور در یک نقطه خلاصه می شود: او بسته ماندن دانشگاه ها را ضربه ای بزرگ به ادعای عادی سازی شرایط کشور و بازگشت فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به شرایط عادی می پندارد.

ترامپ و معاونش مایک پنس، بارها ادعا کرده بودند که موج دوم کرونا داستان سرایی است و کسب وکار و فعالیت ها در آمریکا باید به روال عادی خود باز گردند.

در صورتی که میلیون ها دانشجو و دانش آموز آمریکایی در آغاز پاییز خانه نشین شوند، زنجیره ای از فعالیت های اقتصادی شکل گرفته پیرامون دانشگاه ها و مراکز علمی، دچار بحران و تعطیلی خواهند شد.

خانه های بسکمک در شهرهای دانشگاهی خالی خواهند ماند و تولیدکنندگان مواد غذایی و رستوران هایی که پذیرای دانشجویان و استادان بودند، بدون مشتری می مانند.

این شرایط نه تنها مدیریت دولت ترامپ در مهار موج اول و دوم ویروس کرونا را زیر سوال خواهد برد، بلکه نشان خواهد داد ادعای وی درباره بهبود اقتصاد آمریکا تا زمستان تو خالی بوده است.

شاید ترامپ امید داشت که موج دوم کرونا تا زمان برگزاری انتخابات سوم نوامبر (13 آبان ماه) رخ ندهد تا وی دست کم گردنه انتخابات را پشت سر بگذارد اما با بسته ماندن دانشگاهها، این خیال تعبیر نخواهد شد.

جاناتان بلیتزر نویسنده نیویورکر هم بر این عقیده است: تغییرات پرتعداد اخیر دستورات مهاجرتی برای تهییج هواداران رییس جمهوری نیست، از آنجا که ترامپ در حال سقوط آزاد است مشاوران او سعی دارند تا فرصت هست، تغییراتی را که می توانند ایجاد کنند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1141

به "اصرار ترامپ به بازگشایی دانشگاه ها برای چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصرار ترامپ به بازگشایی دانشگاه ها برای چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید